Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Astronomitråden


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

  • Svars 661
  • Created
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

  • mikaellq

    103

  • xeric

    82

  • Alix

    66

  • Pocahontas

    61

Man borde egentligen med jämna mellanrum skicka ut sonder med beskrivning av mänskligt dna plus nerfrysta celler och fröer och lite gott å blandat så om jorden går under kan någon annan civilisation återuppväcka oss liksom.

Jag vet inte av vilken anledning nån skulle göra det och vad det skulle va bra för men chansen finns alla fall. Kanske hamnar på nån maskinplanet som föder upp oss till slavar... Som vi sen gör uppror emot och tar över... Gör en tidsmaskin å sänder tillbaka korrigerad dna till jordens skapelse... För att undvika födelsen av Trump... Så ungefär. :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man borde egentligen med jämna mellanrum skicka ut sonder med beskrivning av mänskligt dna plus nerfrysta celler och fröer och lite gott å blandat så om jorden går under kan någon annan civilisation återuppväcka oss liksom.

Jag vet inte av vilken anledning nån skulle göra det och vad det skulle va bra för men chansen finns alla fall. Kanske hamnar på nån maskinplanet som föder upp oss till slavar... Som vi sen gör uppror emot och tar över... Gör en tidsmaskin å sänder tillbaka korrigerad dna till jordens skapelse... För att undvika födelsen av Trump... Så ungefär. :-P

Det låter det. Allt jobb skulle vara värt det om vi kan stoppa Trump. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man skulle göra en remake av Tillbaka till framtiden där man istället försöker förhindra födelsen av Trump... Kunde bli kul. Eller blir oroande likt verkligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man skulle göra en remake av Tillbaka till framtiden där man istället försöker förhindra födelsen av Trump... Kunde bli kul. Eller blir oroande likt verkligheten.

Ja, då kan man ju passa på att ta med Hitler också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller tänk om Hitler är resultat av ett sånt försök som gick snett? Det kanske inte går att förändra framtiden, kanske bara blir värre. Var det inte det Butterfly effekt handla om? Bra film f ö om du inte sett den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller tänk om Hitler är resultat av ett sånt försök som gick snett? Det kanske inte går att förändra framtiden, kanske bara blir värre. Var det inte det Butterfly effekt handla om? Bra film f ö om du inte sett den.

Ja, det vet vi ju inte, om någon någon gång har lyckats tidsresa (antagligen inte).

 

Yes, har sett BF, bra rulle vill jag minnas. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USA och Ryssland ska inleda nytt rymdsamarbete, så att vi kan fortsätta utforska yttre rymden.



Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Det finns några ENORMA stjärnor där ute! VY Canis Majoris är till exempel en döende stjärna. Det är därför den är så stor. Den expanderar innan den dör. Händelsen kan vara nära i stjärntid men evigheter bort mätt i mänsklig tid. Men oroa er inte, stjärnan är 4892 ly (ljusår) bort.

 

En ganska ny utmärkt jämförelse av de enorma himlakropparna till de musikaliska harmonierna av den grekiske kompositören Vangelis, "Alpha", den första grekiska bokstaven, nummer ett, det enda universat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Det finns några ENORMA stjärnor där ute! VY Canis Majoris är till exempel en döende stjärna. Det är därför den är så stor. Den expanderar innan den dör. Händelsen kan vara nära i stjärntid men evigheter bort mätt i mänsklig tid. Men oroa er inte, stjärnan är 4892 ly (ljusår) bort.

 

En ganska ny utmärkt jämförelse av de enorma himlakropparna till de musikaliska harmonierna av den grekiske kompositören Vangelis, "Alpha", den första grekiska bokstaven, nummer ett, det enda universat?

 

Jag har sett liknande filmer om storlekar på objekt i rymden - galet häftigt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spännande! ""The most distant supermassive black hole ever found holds secrets to the early Universe"



Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
sevensleeper

Alla galaxer roterar i samma hastighet, ett varv tar cirka 1 miljard år.

 

https://www.icrar.org/cosmic-clocks/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
marcushedenstrom
2018-03-17 på 07:03, sevensleeper säger:

Alla galaxer roterar i samma hastighet, ett varv tar cirka 1 miljard år.

  

https://www.icrar.org/cosmic-clocks/

Väldigt spännande. Det betyder att de stjärnorna som ligger i galaxers utkanter kanske bara har gått runt ett dussin gånger sedan tidernas begynnelse.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
2018-06-09 på 20:22, marcushedenstrom säger:

Väldigt spännande. Det betyder att de stjärnorna som ligger i galaxers utkanter kanske bara har gått runt ett dussin gånger sedan tidernas begynnelse.

Låååånga år på dessa planeter. ;)  Det är där man ska bo om man ska hinna med allt man vill uppnå. :D

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
sevensleeper

Fantastisk bild på ISS, när rymdstationen passerar solen mellan två solfläckar.
 

https://www.engadget.com/2018/07/24/iss-sunspots-photograph-big-picture

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
5 minuter sedan, modEric säger:

Häftigt! Får se om vi om 300 år bor på Mars istället för jorden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Mars närmar sig opposition, och blir som starkast under de sista dagarna (eller nätterna rättare sagt) i juli. Så här nära har planeten inte varit sedan 2003, och kommer inte vara igen förrän 2035.

 

https://www.space.com/40588-mars-at-opposition.html

Redigerad av marcushedenstrom
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
13 timmar sedan, Alix säger:

ISS ser suddig ut... :P 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilden ovan i fullformat i spoiler

 

Spoiler

Bild.thumb.png.4e7c3205d72894fd2774eb24b2a1a76a.png

 

Foto: Dani Caxete

 

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, sevensleeper säger:

Häftigt! Får se om vi om 300 år bor på Mars istället för jorden...

Knappast, i alla fall jag lär ha avlidit långt innan dess...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
3 minuter sedan, Alix säger:

Knappast, i alla fall jag lär ha avlidit långt innan dess...

Jag har ingen aning om tid, mer än att det finns ett program där frivilliga får ställa upp på en "one way ticket" till Mars för att börja kolonisera. Sedan har vi ju Elons dröm: https://www.spacex.com/mars. Jag säger inte att han lyckas, men han drömmer om att se Mars som en alternativ planet att bo på, om jag inte minns helt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...