Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fläktar som går på högvarv G5


gronas

Rekommendera Poster

Hej!

 

mina fläktar på min G5a 2x2 Ghz -03, går upp i varv VÄLDIGT ofta, för att sedan gå ner igen.

Vad kan vara fel?

 

En av procesorerna satt löst för ett tag sedan. Så den satte jag i igen.

Och sen stoppade jag i Leopard och en ny HD.

 

Vad kan ha hänt? Nån som vet?

 

/JOnas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

mina fläktar på min G5a 2x2 Ghz -03, går upp i varv VÄLDIGT ofta, för att sedan gå ner igen.

Vad kan vara fel?

 

En av procesorerna satt löst för ett tag sedan. Så den satte jag i igen.

Och sen stoppade jag i Leopard och en ny HD.

 

Vad kan ha hänt? Nån som vet?

 

/JOnas

 

Prova slå på "Högprestanda" i strömsparare och se om du får en behagligare ljudnivå, Min G5:a är ganska jobbig med fläktarna om strömsparare står på "Automatiskt".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett vanligt problem brukar väl vara damm i maskineriet. Särskilt fläktarna.

 

Eller så kan det kanske hända att sensorerna som känner av värmen inte fungerar bra längre.

 

Men jag spekulerar bara…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bältesclip

Jag hade samma problem.

ORDENTLIG rengöring, och nollställning av PMU/SMU, PRAM, NVRAM hjälpte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma (möjligen) problem. Min fick stå obrukbar i garderoben i 2 år nästan då jag trodde moderkort var kört. Helt plötsligt satte fläktarna igång på full speed. Det kunde vara efter den hade varit igång 1 tim eller 10min, varm eller kall. Nu funkar den som vanligt :)

 

Hittar inte länken till var jag hittade tips.

 

Prova ta av metalluckan. Ha datorn igång. Om fläktarna drar igång och att det börjar blinka en röd lampa under dvd-driven så är det en varningssignal för att plastluckan inte är på plats (vilket stör kylningen). Längst ner på en av plastluckans "flikar" sitter det en "tejpbit", vilken när plastluckan är stängd rapporterar det till datorn. Den kan ha slitits ut (vilket gör att datorn tror luckan är är öppen och därav drar igång fläktar på full speed då kylningen i datorns kylningssystem är beroende av att ha luckan stängd). Jag löste det med en bit eltejp. Luckan på plats och voila...

 

 

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...