Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med nya MacBook Pro och Airport Extreme!


02simond

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har nyss fått min Macbook Pro och tycker den är underbar och har endast ett problem men det är ett väldigt stort problem. Airport funkar inte som det ska. Den är ansluten hela tiden och internet funkar bra men plötsligt funkar inte internet trots att det står att den är ansluten till Airport Extreme routern. Och det skumma är att det inte är fel på internet då det funkar finfint på en annan dator.

 

För att "lösa" problemet varje gång får jag testa mig fram med olika saker som att välja "Anslut till annat nätverk..." och skriva in namn och lösen manuellt igen. Inte alltid det funkar så då får jag gå in och ändra på listan över nätverk under "Avancerat"-knappen på "Nätverk" i Systeminställningar. Jag får helt enkelt bara göra lite randomAirport saker och tillslut funkar det. Sen funkar det väl i någon timme lr så innan man får göra om proceduren. Sen står det på Airport-menyn däruppe hela tiden att den söker trots att den är ansluten till ett nätverk.

 

Snälla, snälla, snälla. Är det någon som har någon aning om vad man ska göra eller åtminstone samma problem?

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!!

 

Jag kan tro att jag får samma problem då och då, har inte heller kunnat fixa det på något sätt. Jag vet iaf att det inte är mitt internet som pajjar.

Då mitt internet vill funka får jag sitta o vänta några minuter, sen kommer det tbx.

 

finns det någon lösning eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har liknande problem...internet fungerar fint när jag har kabeln i datorn men även fast lampan lyser grönt och allt verkar ok funkar det ej internet när kabeln sitter i airporten. Tacksam för hjälp..!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade ett liknande problem för ett tag sedan. Jag drog airport ur kontakten och sen återställde routern. Varit bra sen dess.

m

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Den tillfälliga lösningen brukar vara att stänga av Airport i menyn och sedan aktivera det igen. Då återansluter Macen till nätverket och fungerar igen. Samma sak brukar lösa problemet ifall nätverket (som i övrigt fungerar) inte hittas efter att Macen är i vila. Av och på alltså.

 

Den långsiktiga lösningen är den som mikemcc pekar ut. Återställ routern, se till att den har senaste programvaran och gör om alla inställningar från början. Under Systeminställningar, Nätverk och Airport på Macarna är det också en god idé att radera det gamla nätverket ur listan över primära nätverk. Se också till att du har prioritetsordningen rätt i den listan. Ju längre ned ditt viktigaste nätverk finns på listan desto segare blir återanslutningen efter vila och omstart.

 

Det senare brukar även lösa andra mer mystiska problem. Ett exempel är en AP Extreme ansluten till BBB som trots att alla inställningar var korrekt vägrade dela ut lokala IP-adresser. En återställning, precis samma inställningar som innan och tio minuter senare fungerade det igen. Senast jag kollade hade nätverket gått nonstop i ett halvår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den tillfälliga lösningen brukar vara att stänga av Airport i menyn och sedan aktivera det igen. Då återansluter Macen till nätverket och fungerar igen. Samma sak brukar lösa problemet ifall nätverket (som i övrigt fungerar) inte hittas efter att Macen är i vila. Av och på alltså.

 

Den långsiktiga lösningen är den som mikemcc pekar ut. Återställ routern, se till att den har senaste programvaran och gör om alla inställningar från början. Under Systeminställningar, Nätverk och Airport på Macarna är det också en god idé att radera det gamla nätverket ur listan över primära nätverk. Se också till att du har prioritetsordningen rätt i den listan. Ju längre ned ditt viktigaste nätverk finns på listan desto segare blir återanslutningen efter vila och omstart.

 

Det senare brukar även lösa andra mer mystiska problem. Ett exempel är en AP Extreme ansluten till BBB som trots att alla inställningar var korrekt vägrade dela ut lokala IP-adresser. En återställning, precis samma inställningar som innan och tio minuter senare fungerade det igen. Senast jag kollade hade nätverket gått nonstop i ett halvår.

 

Har testat lite med att ändra intställningar på routern. Funkar inte det nu så får det bli en återställning då :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nollställt routern och testat igen men har fortfarande problem med att den tappar internet trots att det står att den är ansluten. Dock är det lite konstigt att den söker efter nytt nät hela tiden när den har första valet redan. Det står iaf att den söker hela tiden. Hur ska man lösa detta? Så här kan man ju inte ha det med en ny dator att ens internet inte funkar :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacFixit hade en del lösningar i veckan på diverse problem som uppstått efter senaste Airportuppdateringen

 

 

post-113-1227641760.jpg

post-113-1227641786.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacFixit hade en del lösningar i veckan på diverse problem som uppstått efter senaste Airportuppdateringen

 

 

post-113-1227641760.jpg

post-113-1227641786.jpg

 

 

Jag har testat allt det och det funkar inte. Enda sättet att få det att funka nu verkar vara att köra utan lösenord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ringer du inte ngn support nummer och pratar med dom som har ansvar för sånna problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Jag har testat allt det och det funkar inte. Enda sättet att få det att funka nu verkar vara att köra utan lösenord.

 

Det kan tyda på att du väljer ett olämpligt lösenord, till exempel ett med svenska bokstäver eller andra skiljetecken.

 

Men helt klart är Apple duktiga nedbuggade just nu med Airport. :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Har också haft stora problem med min airport, den har svårt att hitta nätverket såväl hämma som på universitet. När jag sitter i mitt lilla hus har jag störst problem, får ut mellan 0,2 Mbit till 17 Mbit och det går upp och ner hela tiden, bästa är att min bror sitter bredvid mig och har full täckning och inga problem med sin vanliga MacBook. Mäkta irriternade då problemet har funnits sedan dag ett i princip.

Och på supporten på MacForum så får de in toppen sändning och "rekommenderade" inte att lämna in den...

Blir bara trött, har hört talas om att det ska vara dålig sändning på grund av aluminiumskalet osv men har aldrig fått något konfirmerat.

 

Tacksam för tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Verkligen intressant diskussion. Jag har exakt samma problem på min Mac Book Pro 15' som är ca 1 år sedan. Jag märkte inget från början eftersom jag inte surfade trådlöst, men sedan min värd installerat fiber och jag köpt en tråd D-Link-router (med kapacitet upp till 100 Mbit/sek) har problemet uppenbarat sig.

Mitt primära nätverk är mitt eget, och som sagt ovan går det bra att öppna Firefox och surfa ett tag, men plötsligt står det och snurrar. Då står det att Airport "söker efter nätverk, fast mitt nätverk är ikryssat.

Och jag har också två andra (äldre) pc:ar som surfar trådlöst utan problem vid samma tidpunkt.

 

OCH: När vi i veckan skaffade en sprillans ny bärbar (pc) kopplade upp den samtidigt verkar det bli ännu sämre. Det verkar som om den nya PC:n stör på nåt sätt, mer än de gamla.

 

Tack för hjälplänkarna ovan!

 

PS. Är det någon som vet om man kan ändra routerns kanal på macen/datorn på nåt sätt, eller gör man det i själva routerinställningarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det ändra du i routerns inställningar. Datorn hakar bara på det nätverk som routern skapar.

 

För övrigt med D-link, Netgear etc. Man är ofta tvungen att hålla stenkoll på firmware enligt principen laga-endast-när-det-är-trasigt, se upp med värmeutveckling (exempelvis genom att inte ställa routern ovanpå DSL-terminalen) och att starta om apparaterna regelbundet en eller två gånger i månaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...