Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Akta Glaset! 2700 SEK för byte!


hansjacobsson

Rekommendera Poster

hansjacobsson

Har fått en spricka i glaset, var inne på Teliabutiken idag. Det kostar hör o häpna 2700:- att fixa!!!

Dom byter inte glaset utan man får köpa en ny iPhone för 2700:- och till på råge behåller dom den gamla!

 

Det här är ju f..n stöld! Dax för Macworld att skriva en syrlig artikel! Jag får väl ringa Telia och hota om Expressen!

 

En i vanliga fall fanatisk Appel ägare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja de va ju en rätt saftig summa får man ju säga. Fast ja det finns ju säkerligen en anledning till att de inte kan byta ut bara glaset och om det ända alternativet är att byta ut enheten så är det ju inte så konstigt att det kostar 2700:-. Det går ju inte på garantin heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått en spricka i glaset, var inne på Teliabutiken idag. Det kostar hör o häpna 2700:- att fixa!!!

Dom byter inte glaset utan man får köpa en ny iPhone för 2700:- och till på råge behåller dom den gamla!

 

Det här är ju f..n stöld! Dax för Macworld att skriva en syrlig artikel! Jag får väl ringa Telia och hota om Expressen!

 

En i vanliga fall fanatisk Appel ägare.

 

Har du pajat din telefon är det väl inte så konstigt att det kostar att laga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glaset sitter fast i skärmen på iphone så de skulle behöva byta både skärm och glas vilket blir dyrt så det blir billigare med att du får köpa en ny för billigare pris. Reparationen är ju självklart inget som skulle gått på garanti. Dessutom verkar apple gilla att byta ut istället för att reparera, kanske för att analysera eventuella brister i materialval och bygge?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glaset sitter fast i skärmen på iphone så de skulle behöva byta både skärm och glas vilket blir dyrt så det blir billigare med att du får köpa en ny för billigare pris. Reparationen är ju självklart inget som skulle gått på garanti. Dessutom verkar apple gilla att byta ut istället för att reparera, kanske för att analysera eventuella brister i materialval och bygge?!

 

Jo precis, o skärmen är ju en av huvuddelarna i telefonen och är väldigt avancerad. Förmodligen är det billigare också att byta ut den än att låta en tekniker reparera den. Därför byter de ut den istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hört att det bara var på generation 1 som skärmen och glaset var ihop. Nu i och med 3G-versionen ska de ha blivit separerade... Vad jag har fått för mig alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hört att det bara var på generation 1 som skärmen och glaset var ihop. Nu i och med 3G-versionen ska de ha blivit separerade... Vad jag har fått för mig alltså.

 

Okej, möjligt att du har rätt men jag har då inte hört något annat än att de sitter ihop. Källa vore trevligt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla på mumien.se (pallar ärligt talat inte själv just nu :P) Men vet att de erbjuder reservdelar och reparationer av iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått en spricka i glaset, var inne på Teliabutiken idag. Det kostar hör o häpna 2700:- att fixa!!!

Dom byter inte glaset utan man får köpa en ny iPhone för 2700:- och till på råge behåller dom den gamla!

 

Det här är ju f..n stöld! Dax för Macworld att skriva en syrlig artikel! Jag får väl ringa Telia och hota om Expressen!

 

En i vanliga fall fanatisk Appel ägare.

Klart det kostar att laga en så pass avancerad pryl, men jag tycker det låter väldigt lustigt att de skulle behålla den gamla om du får vara tvungen att köpa en ny.. :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har förövrigt i likhet med er andra hört att skärmen sitter fast i glaset på generation 1. Men har faktiskt sett lösa glas som reservdel på någon sida jag inte minns. Sen ska det tydligen vara löst på generation 2, åtminstånde enligt ovan beskrivna demonteringsguide. Den handlar förövrigt om hur man byter plast skalet på iPhone 3G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är ganska självklart att de behåller telefonen man byter in... Annars kan man ju ha 2st och sedan sälja ena och antagligen kunna köpa reservdelen själv och laga den på egen hand.

 

Om man tycker att det är dyrt kan man ju alltid teckna sig för drulle :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är ganska självklart att de behåller telefonen man byter in... Annars kan man ju ha 2st och sedan sälja ena och antagligen kunna köpa reservdelen själv och laga den på egen hand.

 

Jag tror att de menar att de undrar varför de inte lagade den som var trasig istället för att ersätta den med en ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyfikenheten tog överhand.. Jag hade lätt låtit mumien.se fixa telefonen..

Och ni andra, kolla själv ni med så slipper ni spekulera ;):P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade ju hellre tagit Telias "erbjudande" eftersom man då vet att garantin är intakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa är väl att se till att inte ha sönder den :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hansjacobsson

Det blir Telia och drulleförsäkring. 1500:- i självrisk men 1000:- innestående, så 500:- att punga ut med.

Helt klart ok, tack för tipsen. Hoppas att dom fixa plasten i den så att den nya är mindre sprickbenägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FredrikBergstrom

Till att börja kan jag meddela att glaset inte sitter fast i skärmen på 3G, bara på 2G. Jag satt med två defekta iPhone 2G, en där hemknappen hade slutat fungera och en där halva skärmen hade slutat svara vid beröring. Lösningen blev att ta skärmen från iPhone 1, hemknapp från iPhone 2 och moderkort från iPhone 1 (eftersom den var 16 gb, den adra 8 gb). Efter någon timmes skruvande hade jag iaf en perfekt fungerade telefon :) Efter detta kan jag bekräfta att glaset sitter fast på 2G.

 

Men, till 3G är det bara att beställa från ifixit och byta själv :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

...eller beställ reservdelskit:et från Mailshop.se för 549 kr och byt själv.

 

Vet att jag har tjatat om detta i kit i flera trådar nu men tycker att det är så synd att folk pungar ut tusenlappar till Telia och deras reparationspartners, alternativt till sitt försäkringsbolag när det faktiskt är super-enkelt att byta denna reservdel själv.

 

Jag är inte så speciellt händig men det tog mig ca: 1 timme totalt och resultatet blev perfekt.

 

Om jag skulle byta det igen nu (när jag har gjort det en gång) skulle det typ ta 5-10 minuter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Köp glas på eBay för hundra spänn inklusive verktyg.

 

Exemeplvis.

 

http://cgi.ebay.com/Replacement-Outer-LCD-...%3A1%7C294%3A50

 

Glas, verktyg och en present.

 

$9.99 = 79 kronor. Gratis frakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, dubbelkolla bara att glaset du köper på eBay även har en touchavläsare (digitizer) monterad (vilken glaset i din länk inte hade!).

 

Jag tror att det är omöjligt att kunna montera av den befintliga Digitizern (som är fastlimmad på baksidan av originalglaset) i oskadat skick och sedan själv limma fast den på det nya glaset med helt genomskinligt lim utan att skada Digitizern eller få "bubblor" i vägen.

 

Det såg inte ut som att dessa 2 delar "ska" gå att ta isär utan att ta sönder dem, på den reservdel jag köpte.

 

Det vore dock kul att veta om ngn har lyckats med detta och med ett "perfekt" resultat, jag tror som sagt att det är omöjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Jag gjorde själv exakt det misstaget först: jag köpte ett billigt utbytesglas på eBay och förstod senare att det inte går att använda på grund av avsaknad Digitizer). :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...