Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Installera XP på Mac Mini?


adzer

Rekommendera Poster

Jag har nu bestämt mig för att installera XP på min mac mini. Jag vill bara ha XP oxh inte OSX alls, hur går jag tillväga då?

Var hittar jag drivrutiner till macen?

Kan jag konvertera en "mac osx extended" disk till NTFS eller måste jag formatera då?

 

Sen hade jag tänk att köra en nlite installation och funderar på vilka hårdvarustöd man kan ta bort. Är någon av dessa dumt att ta bort?

 

ALI 1535 SMBus Host Controller

ALI IDE Controller

ATM Support

Brother Devices

CMD PCI IDE Controller

CPU AMD

CPU Transmeta Crusoe

Floppy Support

Gravis Digital GamePort

Iomega Zip Drive

Joystick Support

Multi-port serial adapters

PCMCIA

Ramdisk

Smarts Cards

Sony Memory Stick

Toshiba PCI IDE Controller

VIA PCI IDE controller

Wndows CE USB Host

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en Leopard skiva så finns drivrutinerna på den.. annars så vet jag att man fick valet att bränna en skiva med drivrutiner i BootCamp assistant när man körde det i Tiger, vet dock ej om det valet finns kvar i Leopard ifall du har det men ingen skiva.

Tror inte det går att konvertera filsystemet.

 

Men den stora frågan som vi alla nog vill veta är Varför? Varför byta bort OSX mot XP? tycker iallafall att du kan krympa ner OSX partitionen till så liten som det går och ändå ha den kvar går ju ändå att ställa in så att macen bootar XP som default även om OSX finns kvar.

 

nLite frågan vågar jag inte svara på då jag inte har sådan stenkoll på hårdvaran i en Mini.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var många Windows-frågor för ett Mac-forum. Tll att börja med ska du installera Win via BootCamp. Du ska följa guiden till punkt o pricka, ja läs igenom den ordentligt. Då får du in alla drivrutiner du behöver för Macens hårdvara.

Svårare än så är det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillägg

När allt är installerat och klart väljer du Win-installationen som "Startskiva", då kommer datorn att alltid starta i Win-läge men du har fortfarande OS X att gå tillbaka till när du ledsnat på Win-trasslet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med boot camp så skapar du ju en till win partition vilket jag inte vill ha, kan man inte bara köra windows?

Finns det inga nyare drivrutiner än de som ligger på skivan alltså?

 

Ja det är många windows frågor men datorn är fortfarande en mac oavsett OS så var annars skulle jag fråga liksom.

 

Varför jag vill byta till windows är för att OSX drar för mycket systemresursar. En nlitad XP är mycket snabbare.

Sen så är det flera program som jag använder som verkar fungera bättre på xp tyvär.

 

Boot camp verkar inte fungera på min dator heller. Första steget då man skall partitionera disken i två delar så misslyckad den med det och jag får bara en partition ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför du väljer att skaffa en PC istället.

 

Vill jag ha en Porche så köper jag inte en Volvo B-18 motor och monterar i den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att jag redan har en mac mini såklart.

Sen finns det inte några konkurenter designmässigt till de flesta mac datorer. Hellre windows på en mac än windows på en HP eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför jag vill byta till windows är för att OSX drar för mycket systemresursar. En nlitad XP är mycket snabbare.

Sen så är det flera program som jag använder som verkar fungera bättre på xp tyvär.

 

Vet inte så noga men lite borde det väl gå att tweaka OS X. Det borde gå att hitta nåt geekforum där dom inte gör annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch för att bara ha XP på sin fina Mac... Jag trodde först att jag skulle behöva installera XP på min Mac bara för att få allt som inte är kompatibelt med Mac att fungera... Tror ni att jag efter ett år med min MacBook Pro har installerat Windows på den? Nej, det upptäckte jag att jag inte behövde göra. Allt jag har fungerar alldeles utmärkt på Leoparden och jag upptäckte att normalanvändarna aldrig behöver mer än OS X installerat.

 

Jag tryckte in skrivarkabeln och skrev ut. Jag tryckte in digitalkamerans USB-kabel och importerade bilderna till iPhoto. Jag tryckte in iPodens USB-kabel och förde över all musik.

 

Varför ska man ha Windows på sin Mac?

 

 

 

Douglas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaja OSX är totalt överlägset windows, men nu will jag ha windows så kan vi snälla inte göra detta till en osx vs windows tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in i OSX, Spotlight och skriv boot camp. välj Boot camp assistans. Där får du välja hur stor del du vill pationera till OSX och Windows, välj det lägsta på OSX (5 gigabyte tror jag) och resten utav hårdiskutrymmet på windows. starta installationen utav windows. klicka dig igen tills det är klart. Tryck in CD skivan med drivrutiner. installera allt. Sen kan du välja i boot camp menyn i windows att du vill att datorn ska starta i Windows när du slår på den.

 

Klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det går inte att ha bara windows utan man måste ha osx också?

Jaja då får jag väl köra med båda då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Du kan väl bara formatera bort hela datorn och sen stoppa in en XP installtionsdisk.

 

Om du väljer bort OSX för prestanda kan du väl sälja datorn och köpa en något bättre PC? Som dessutom har uppgraderingsmöjligheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Istället för att försöka övertala dig att fortsätta med OS X tänkte jag försöka att svara på dina frågor.

 

Var hittar jag drivrutiner till macen?

Från och med Leopard ska de finnas på Mac OS X-installationsskivorna som följde med datorn, om jag inte misstar mig. Men du kan även besöka respektive tillverkares webbsida och leta drivrutiner för individuella komponenter där.

 

Kan jag konvertera en "mac osx extended" disk till NTFS eller måste jag formatera då?

Du kan inte direkt konvertera den, inte utan specialprogram åtminstone. NTFS fungerar helt annorlunda. Jag rekommenderar att du formaterar hårddisken.

 

Med boot camp så skapar du ju en till win partition vilket jag inte vill ha, kan man inte bara köra windows?

Jo, det kan man. Du behöver inte ha en gnutta OS X på datorn om du inte vill.

 

Finns det inga nyare drivrutiner än de som ligger på skivan alltså?

Det är möjligt att det kommer uppdateringar på Apple Support, annars får du undersöka hos respektive tillverkare.

 

Så det går inte att ha bara windows utan man måste ha osx också?

Jaja då får jag väl köra med båda då.

Nej, det är fel. Du behöver inte ha OS X på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill bara ha XP oxh inte OSX alls, hur går jag tillväga då?

Egentligen precis som för alla andra datorer. In med skivan, starta från den och kör installeraren.

 

Ibland har jag varit med om att Windows installerare haft problem med hårddiskar som använder Apples partitionskarta, så det kan vara klokt att tömma den först. Gör i så fall så här:

 

1. Starta från en OS X-skiva.

2. Välj lämpligt språk. Det är bara för att menyerna ska ändra språk, vi ska inte installera OS X.

3. Välj Skivverktyg i verktygsmenyn.

4. Markera datorns hårddisk i listan till vänster.

5. Radera allt som finns på hårddisken och skapa en ny Master Boot Partition.

6. Formatera den nya volymen som FAT eller som tomt utrymme utan format.

7. Starta om datorn och håll samtidigt ner alt-tangenten.

8. Mata ut OS X-skivan och byt ut den mot Windows installationsskiva.

9. Låt datorn starta från Windows installationsskiva och installera Windows precis som på vilken annan dator som helst.

10. När du kommer fram till steget att formatera och välja volym i installeraren väljer du att formatera volymen som NTFS.

11. När installationen är klar och datorn startat insstallerar du drivrutinerna från OS X-skivan.

 

Det borde ge dig en Mac Mini med enbart Windows installerat utan minsta spår kvar av OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch för att bara ha XP på sin fina Mac... Jag trodde först att jag skulle behöva installera XP på min Mac bara för att få allt som inte är kompatibelt med Mac att fungera... Tror ni att jag efter ett år med min MacBook Pro har installerat Windows på den? Nej, det upptäckte jag att jag inte behövde göra. Allt jag har fungerar alldeles utmärkt på Leoparden och jag upptäckte att normalanvändarna aldrig behöver mer än OS X installerat.

 

Jag tryckte in skrivarkabeln och skrev ut. Jag tryckte in digitalkamerans USB-kabel och importerade bilderna till iPhoto. Jag tryckte in iPodens USB-kabel och förde över all musik.

 

Varför ska man ha Windows på sin Mac?

Douglas.

 

För att han vill det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...