Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Frågetecken i mappen när jag startar min dator


dj000

Rekommendera Poster

Jag vet inte varför men min dator stängdes av och nu när jag sätter på den igen så kommer en grå sida fram med en mappbild och ett frågetecken i mappbilden!!! DEtta istället för apple symbolen !!! Jag vet inte hur jag ska göra??? snälla hjälp mig!!!!!

TACK på förhand!!

 

Edit. Rubrikfix. /Rickard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Frågetecknet innebär att datorn inte hittar någon giltig startvolym. Det finns alltså inget operativssyetem installerat att starta från, eller så har den bara glömt bort var det ligger.

 

Gör såhär. Starta om och håll ner tangenten ALT på tangentbordet. Du får upp en lista över möjliga startskivor, och välj då den (om du har flera) som du tror är den du brukar använda som huvudvolym.

 

Vidare; om din dator nu startar som den ska bör du gå till Systeminställningar -> Startskiva och se till att den är inställd på rätt startvolym.

 

Om de inte funkar är det möjligt att installationen av Mac OS är felaktig, eller att hårddisken är trasig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort som du sagt dvs. hållt alt. intryckt men då kommer bara musen fram inget annat!!!

Har du något förslag!!!

TACk !!! :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Stoppa in din installations-DVD i datorn, starta med C nedtryckt, och använd skivverktygen för att reparera din interna hårddisk.

 

Skivverktyg hittar du under en av menyerna på installations-DVDn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan jag uppdaterade till 10.5.2 (eller om det var FirmWare-uppdateringen) så får jag också upp denna mapp med ett frågetecken vid uppstart. Den ersätts dock efter bara några tiondelar av äpplet, men det var aldrig så före uppdateringen.

 

Uppstarten går för övrigt långsammare sedan den uppdateringen och det är framförallt tiden från uppstartsljudet till dess äpplet dyker upp som drygats ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan jag uppdaterade till 10.5.2 (eller om det var FirmWare-uppdateringen) så får jag också upp denna mapp med ett frågetecken vid uppstart. Den ersätts dock efter bara några tiondelar av äpplet, men det var aldrig så före uppdateringen.

 

Uppstarten går för övrigt långsammare sedan den uppdateringen och det är framförallt tiden från uppstartsljudet till dess äpplet dyker upp som drygats ut.

 

 

Gå in i Systeminställningar och markera din Startdisk, så slipper du detta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in i Systeminställningar och markera din Startdisk, så slipper du detta

 

Det var ju rena rama guldgruvan här på forumet ikväll! Man tackar och bockar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...