Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

IBM migrerar till OSX? Kan bli verklighet.


knoglas

Rekommendera Poster

IBM har tydligen påbörjat ett internt pilotprogram för att studera en eventuell migrering ifrån Windows till Mac osx.

 

"Den första fasen kördes mellan Okt 2007 och Januari 2008 där 24 MacBook Pro's testades utav olika personer inom företagets infrastrukturavdelning."

 

Hela nyheten finns att läsa här:

http://www.appleinsider.com/articles/08/04...on_to_macs.html

 

 

Intressant...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde först det var ett april-skämt eftersom det var IBM som skapade x86 PCn och borde i teorin vara de sista att överge plattformen. Enligt artikeln så är det främst p.g.a. den urusla säkerheten i Windows som driver dem till att studera alternativen.

 

Konstigt egentligen att de inte valt någon Linux distro då de i så fall kunnat fortsätta använda PCs, men Mac OS X är väl helt enkelt så mycket bättre än något annat och de har enligt artikeln påverkats av en tydlig trend, åtminstone i USA, att allt fler vill ha en Mac.

 

Själv är jag glad för deras skull, att allt fler vaknar upp från den där mardrömmen, att allt fler tydligen upptäcker vilken sabla skit Microsoft tvingat på folk (se antitrust-rättegångarna) och i klar kontrast hur mycket bättre Mac OS X verkligen är.

 

Ska bli intressant att följa hur Microsoft kommer att krympa, sakta men säkert, och vad de kommer att försöka göra åt det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säljer inte IBM redan datorer med Linux förinstallerat eller är det bara Lenovo som gör det? I så fall är de varken nöjda med Windows eller Linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säljer inte IBM redan datorer med Linux förinstallerat eller är det bara Lenovo som gör det? I så fall är de varken nöjda med Windows eller Linux.

IBM säljer väl inga datorer alls längre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde först det var ett april-skämt eftersom det var IBM som skapade x86 PCn och borde i teorin vara de sista att överge plattformen.

 

Nu hänger jag inte med alls. De funderar på att byta från Windows till Mac OS X. Plattformen är antagligen samma som de tidigare kört.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IBM säljer väl inga datorer alls längre?

Jag tror inte att IBM håller med dig om det. Gå in på http://www.ibm.com. Under Products-menyn hittar du Systems and Servers. De säljer i högsta grad datorer, både med Unix och Linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

trodde IBM körde unix. men jag fattar om dom vill byta, kanske kan Apple låta IBM tillverka några Macar, om nån vill ha en superful Mac alltså :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hänger jag inte med alls. De funderar på att byta från Windows till Mac OS X. Plattformen är antagligen samma som de tidigare kört.

 

Om de bytar från Windows till OS X är ju plattformen inte längre densamma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IBM säljer väl inga datorer alls längre?

Jag har själv en nyköpt IBM M-Pro med Vista 64-bitars på jobbet. Datorn fungerar men inte operativsystemet. Jag valde Vista för att testa om det kan fungera hos oss men vi fortsätter med XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska bli intressant att följa hur Microsoft kommer att krympa, sakta men säkert, och vad de kommer att försöka göra åt det.

 

Jag håller helt klart med dig.. men vad folk inte verkar inse är att om apple växer alldeles för mycket kommer de inte bli ett dugg bättre än microsoft är idag... Men det är kul att företag väljer att byta :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller helt klart med dig.. men vad folk inte verkar inse är att om apple växer alldeles för mycket kommer de inte bli ett dugg bättre än microsoft är idag... Men det är kul att företag väljer att byta :)

 

Nja så säkert är inte det. Läste nyligen om varför det fortfarande inte kommer att finnas en massa virus till Mac även om dom växer väldigt mycket. (inte virusen alltså ) Det handlade i grunden om att Mac är unixbaserat. Och om det bara går bättre och bättre finns väl ingen anledning att göra sämre grejor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om användare upplever att de jobbar bättre och är mer produktiva i en miljö än i en annan så handlar det inte om datavirus och tekniska detaljer - då handlar det om hur saker och ting är designade.

 

Hur du som användare hittar och hur det fungerar att jobba i miljön.

 

Nej, det är ingen invändning mot inläggen ovan utan mer en reflektion och en passning till de som envisas med att blanda ihop hur ett företag gör affärer och hur deras produkter kan eller inte kan användas.

 

Få eller inga användare sitter och funderar över hur ett företag uppträder moraliskt och etiskt. De sitter med en produkt som de ska använda och de ger väl fullständigt f*n i om chefen för företaget har eller inte har hår (bara för att ta ett exempel).

 

Däremot - och det är det viktiga här (tycker jag) så anser en bred majoritet av de som deltog i testen att de är effektivare och mer produktiva med Mac OS X.

 

 

:borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...