Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Felaktig ändelse i mailade pdf


moses

Rekommendera Poster

Vad händer? Jag sparar ett dokument som pdf. På min Mac

(Leopard 10.5.2) ser allting ok ut. Med filändelsen .pdf.

MEN - när det skickas via Apples mailprogram får mottagaren

helt plötsligt ett dokument där filändelsen är .pdfm eller .pdfsm!???

Och dom kan inte öppna det.

Vad händer? Hur kan jag fixa det här.

Moses

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast är att zippa* pdf:en innan du lägger till den som bilaga, om problemet inte är generellt (en del mottagande e-postprogram, oftast hos företag och organisationer, kan ställa till det med bilagor, eftersom de antingen utesluts eller skannas, p g a virusrisken. Zippade filer brukar släppas igenom).

 

* Ctrl-klicka (el. högerklicka) på pdf:en, välj komprimera (i Tiger heter det Arkivera). Det finns andra komprimeringsmetoder, men detta är inbyggt i operativsystemet/Finder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag råkar ofta ut för samma problem! .pdf blir .pdf0 eller .pdfh osv..

 

Dock har jag testat välja mailet i "skickat" mappen i Mail och därifrån vidarebefodrat det till andra. Då har ändelsen varit rätt. Så jag har dragit slutsatsen att det inte är Mail som är problemet utan hos mottagaren. Men det låter himla konstigt.

 

Skumt att brandväggarna har lättare att ta emot zippade filer än pdf:er. Zippade känns som de potentiellt kan vara farligare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra idé att zippa filen först. Men märkligt är att frugans Mac i rummet bredvid

får samma problem med mina pdf. alltså med taskiga ändelser: Hon kör Tiger

på likadan Macmini. Hmmm...

Och detta problem fanns inte när jag körde Tiger!

Moses

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Har aldrig tidigare haft problem med detta, men nu, då jag skaffat en iPhone och läser mailen där har det plötsligt hänt.

Problemet är, som andra tidigare skrivit, att bilagan får ytterligare tecken efter sig och därför ej kan öppnas. Har noterat att det endast gäller bilagor där å, ä eller ö finns med.

Bilagorna heter ...doc+, ...doc0 osv.

 

Om det beror på Telia borde ju det vara ganska många som har problem med detta!? Att zippa filen hjälpte inte mig.

 

Är det någon som vet eller hört om liknande problem och/eller vet hur man gör för att slippa det!?

 

M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att detta var en bugg i förra Mail, men som skall vara åtgärdat nu. Har du uppdaterat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en bugg i mail som ännu inte är fixad. Problemet dyker upp i pdf:er som har å, ä eller ö i namnet och sålunda kan man sluta sig till att problemet är lågprioriterat då utvecklarna själva inte drabbas av det. Riktigt uselt av Apple!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en bugg i mail som ännu inte är fixad. Problemet dyker upp i pdf:er som har å, ä eller ö i namnet och sålunda kan man sluta sig till att problemet är lågprioriterat då utvecklarna själva inte drabbas av det. Riktigt uselt av Apple!

Har DU rapporterat felet till Apple?

https://bugreport.apple.com/cgi-bin/WebObje...b.woa/wa/signIn

 

Om ingen rapporterar blir det ju inte rättat. Apple är ju inte tankeläsare.  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har DU rapporterat felet till Apple?

https://bugreport.apple.com/cgi-bin/WebObje...b.woa/wa/signIn

 

Om ingen rapporterar blir det ju inte rättat. Apple är ju inte tankeläsare.  ;)

 

Hur ska jag kunna det när jag inte är ADC-medlem?

 

Buggen har dock rapporterats och diskuterats av andra ända sedan i början av året då 10.5.2 släpptes.

 

http://discussions.apple.com/message.jspa?...7358148#7358148

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ska jag kunna det när jag inte är ADC-medlem?

Det är gratis att bli medlem, precis som till detta forum.

 

EDIT: Du skulle bara veta hur dåliga Apple är på att läsa sina egna forum. Skamligt är vad det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är gratis att bli medlem, precis som till detta forum.

 

EDIT: Du skulle bara veta hur dåliga Apple är på att läsa sina egna forum. Skamligt är vad det är.

 

Vet att Apple inte kollar sina forum vidare frekvent, vet också att bl.a. Hugin på 99.se rapporterade buggen i april.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet att Apple inte kollar sina forum vidare frekvent, vet också att bl.a. Hugin på 99.se rapporterade buggen i april.

"En svala gör ingen sommar".

 

Rapportera gärna du också.

Om du inte vill använda Bugreporter kan du gå in här:

http://www.apple.com/feedback/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, rapporterat!

 

Hoppas att fler gör det så man slipper dras med den här skiten längre än nödvändigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, rapporterat!

 

Hoppas att fler gör det så man slipper dras med den här skiten längre än nödvändigt.

:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har även fått en buggrapportering från mig!

 

M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...