Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Frågor om upplåsning av iPhone


Niki

Rekommendera Poster

Hejsan.

 

Har suttit ett tag på forumet nu och inte riktigt förstått mig på allt de här så tänkte att vi kanske kunde tyda upp alla lulliga begrepp för oss amatörer?

 

Om jag skulle köpa en iPhone idag. Vad ska jag göra för att kunna använda alla funktioner i Sverige? (Ringa, sms, surfa...utom typ visualvoicemail som tydligen inte fungerar).

 

Folk här avnänder ord som version 1.1.2 och 1.1.3 och sen typ bootloader 4.6 och sådant? Vad betyder allt detta och vad är skillnaden?

 

Sen har jag läst att folk har saker som heter kingsim och turbosim och liknande, vad är allt detta da? Någon extra som man måste köpa?

 

Ta gärna upp mer frågor i denna tråd för oss amatörer! :borstatanderna:

 

Tack för svar,

Niki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när du köper en iphone idag kommer du me största sannolikhet få en med version 1.1.3 som är den senaste programvaran i iphone. Det kommer hela tiden nya uppdateringar som gör att du får tillgång till fler funktioner i Iphonen. Men för tillfället är det 1.1.3 som gäller!. I dagsläget har dem kommit så långt att du kan låsa upp alla versioner av Iphonen med en mjukvaru upplåsning dvs du behöver inte använda något King sim el stehlt sim el lödda i telefonen. ( King och stehlt sim är ett "fusk simkort" som du trycker ihop med ditt vanliga simkort som sedan lurar telefonen att du har ett godkännt sim kort. Guider för mjukvaruupplåsning kan du hitta lite överallt en bra sida är denna där hittar du exakt hur du ska göra steg för steg. lycka till!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår absolut dina frågor, det finns många bergepp och olika och uttryck. Jag vet inte om jag kan hjälpa dig på något sätt eftersom jag är en "amatör" själv. Men tänkte göra ett försök...

 

Jag köpte en iPhone hur som helst för 1 månad drygt och då hade den version 1.1.2 (mjukvaran). Jag köpte den via Blocket från en kille som hade importerat den från USA hit och det han gjrode var att "jailbreaka" den, sedan sålde han med ett Turboliknande kort som man behöver för att lura telefonen att man har ett AT&T simkort. Man låser alltså inte upp telefonen utan "lurar" den bara.

 

Nu för tiden är det dock möjligt att göra en ren upplåsning av telefonen som gör att du kan använda vilket kort du vill utan att behöva använda något Turbosim eller liknande.

Hur du låser upp telefonen själv är en helt annan femma men om du vill skona dig själv från jobbet och risken att förstöra telefonen kan du alltid köpa en färdig och upplåst telefon genom ifun.se, Blocket, Tradera eller liknande.

Eller så köper du direkt från USA och lämna in den till t ex Mumien i Göteborg så fixar dem allt åt dig för 499 kr

 

hoppas jag hjälpte dig att reda ut ett och annat :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack KevoOo, hjälpte lite =)

 

Är fortfarande nyfiken på vad bootloader 4.6 betyder, läste någonstans att de med jailbreak o så bara funkar med 4.6 o inte med 3.9 (om den andra versionen heter så?) Vad är Bootloader och hur vet man vilken Bootloader ens mobil kommer ha? (Kommer köpa min snarast från USA).

 

Finns de någon sida som enkelt visar steg för steg hur man låser upp mobilen från uppackningen till att den fungerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

asså, strunta i bootloader o sånt shit, om du köper en ny nu, kommer den va av senaste innehåll i vilket fall som helst, o det enda du behöver tänka på e o följa en bra guide exakt.

Finns skitenkla sådanna på ifun.se använd tex senaste ziphone så e jobbet gjort med några knappttryck på tre minuter.

Här e en ordlista med alla ord du inte begriper förklarade, från ifun:

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

asså, strunta i bootloader o sånt shit, om du köper en ny nu, kommer den va av senaste innehåll i vilket fall som helst, o det enda du behöver tänka på e o följa en bra guide exakt.

Finns skitenkla sådanna på ifun.se använd tex senaste ziphone så e jobbet gjort med några knappttryck på tre minuter.

Här e en ordlista med alla ord du inte begriper förklarade, från ifun:

Lycka till

 

Okej, informationen där var lite outofdate då man inte kunde mjukvaro hacka en iphone totalt.

 

Så om jag följer dessa steg:

http://www.ifun.se/guide-enkel-upplasning-...med-ijailbreak/

 

Så kommer jag inte behöva göra mer än de som står där? Utan jag packar upp min iPhone, laddar den, följer stegen som finns på länken sen är jag redo att glida runt med min nya iPhone o ringa massa onödiga samtal?

 

Och vad är skillnaden på ijailbreak och ziphone? Vilken är att rekomendera på en splitter ny iPhone?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ijailbreak är bara en grafisk frontend för ZiPhone dvs det är precis samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, informationen där var lite outofdate då man inte kunde mjukvaro hacka en iphone totalt.

ja, kanske out of date men begreppen är de samma, tex bootloader osv som du undrade över vad det är.

 

Så kommer jag inte behöva göra mer än de som står där? Utan jag packar upp min iPhone, laddar den, följer stegen som finns på länken sen är jag redo att glida runt med min nya iPhone o ringa massa onödiga samtal?

 

Ja

 

Och vad är skillnaden på ijailbreak och ziphone? Vilken är att rekomendera på en splitter ny iPhone?

 

båda funkar men fler verkar bli nöjda med ziphone.

här e en idiotsäker guide på några få steg ;)

 

sedan följande rekomendation från ifun, där swephone e nödvändigt för en stabil telefon:

Ett tips om man gör detta är att därefter installera följande i Installer:

 

* BSD Subsystem (för att många program kräver det)

* Community Sources (för att få tillgång till fler program)

* SwePhone, via source ifun.se/swe (Doh!)

 

happy hacking!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Ska låsa upp min lur med ziphone tänkte jag.

Jag e inte så haj på Mac ännu men har en macbook intel.

Hur laddar jag ner Ziphone från ziphone.org? När jag klickar på ikonerna får jag bara upp en

ny sida med massa heroglyfer!

 

Sen undrar jag, när man ska hacka ska man ha at&t kortet i då?

 

Hittar ingen info på Ziphone.org

 

Tacksam för hjälp innan jag ger mig på att förstöra mina telefoner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Ska låsa upp min lur med ziphone tänkte jag.

Jag e inte så haj på Mac ännu men har en macbook intel.

Hur laddar jag ner Ziphone från ziphone.org? När jag klickar på ikonerna får jag bara upp en

ny sida med massa heroglyfer!

 

Sen undrar jag, när man ska hacka ska man ha at&t kortet i då?

 

Hittar ingen info på Ziphone.org

 

Tacksam för hjälp innan jag ger mig på att förstöra mina telefoner.

Halo du =) Pilla inte på min bara ;) hehe..

 

För mig funkar de o trycka på: http://www.downloadziphone.org/mac

Packa upp den filen så får du ZiPhone på datorn =)

 

De med at&t kortet har jag läst olika om, men det jag fått fram att de antagligen inte har någon betydelse, men försäkerthetsskull ha at&t kortet i medans du hackar den, sen kan du byta till ditt svenska SIM.

De va någon som hade hackat ett dussin iPhones, hälften med kortet i o hälften utan kortet i, då hade det strulat ngn gång när han inte hade kortet i.

 

Kolla guiden på: http://iclarified.com/entry/index.php?enid=747

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hackade min iPhone igår! :D

 

Tankade ner Zipphone av senaste upplaga, kopplade luren till datorn med AT&T kortet i. Stängde ner iTunes och körde Zipphone "Do It All". 2.5 min senare var luren klar, poppade upp i iTunes utan problem. Bara att kasta i sitt egna simkort och köra på!

 

Lite iPhone propaganda, f*n vilken telefon!! Helt klart den roligaste prylen jag ägt. Fungerar klockrent gör den också... Nöjd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar en sak..

 

Min iPhone kommer om någon timme... Är grymt kåt i att få pilla på den.

 

Hur länge ska man ladda den? 24h som vanligt?

 

O kan jag ladda den i typ 30min, sen försöka hacka den direkt? Måste ju testa om de funkar =D Va tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan apple göra så att man i framtiden inte kommer kunna använda mjukvara för att låsa upp den?

Kan man använda "positioning" med en hackad iphone?

Iphone är väl förövrigt egentligen en Ipod Touch med Mobil funktioner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar en sak..

 

Min iPhone kommer om någon timme... Är grymt kåt i att få pilla på den.

 

Hur länge ska man ladda den? 24h som vanligt?

 

O kan jag ladda den i typ 30min, sen försöka hacka den direkt? Måste ju testa om de funkar =D Va tror ni?

 

Min var laddad när jag fick den. Det är bara att köra på.

Det är 2008.Det där med att ladda länge första gången gäller inte dagens batterier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan apple göra så att man i framtiden inte kommer kunna använda mjukvara för att låsa upp den?

Kan man använda "positioning" med en hackad iphone?

Iphone är väl förövrigt egentligen en Ipod Touch med Mobil funktioner?

 

Ja det är fullt möjligt att man inte kommer kunna låsa upp den hur länge som helst.

Positionering funkar om du bor på rätt ställe. Storstäderna funkar det bäst.

Skillnaden mellan iphone och ipod är att iphone har telefoni, kamera och högtalare annars är det ungefär samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är fullt möjligt att man inte kommer kunna låsa upp den hur länge som helst.

Positionering funkar om du bor på rätt ställe. Storstäderna funkar det bäst.

Skillnaden mellan iphone och ipod är att iphone har telefoni, kamera och högtalare annars är det ungefär samma sak.

Fasst det enda som kan hända är väl att man inte kan uppdatera den?

Antar att Halmstad inte räknas som en storstad. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fasst det enda som kan hända är väl att man inte kan uppdatera den?

Antar att Halmstad inte räknas som en storstad. :whistling:

Japp enda e att du inte kommer kunna uppdatera den, dock har jag svårt att tro att apple kan vinna striden mot hackers o crackers världen över...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken bootloader vill man egentligen ha? Har hört talas om att en bootloader gör så att googlemaps fungerar lite taskigt. Om jag får en 1.1.3 iPhone, behöver jag göra något med bootloadern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen aning. Jag har 3.9 och lokaliseringen i maps funkar inte för mig. Jag bor förvisso i en liten håla. Närmste den hittat är mitt ute i havet utanför belgiens kust :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken bootloader vill man egentligen ha? Har hört talas om att en bootloader gör så att googlemaps fungerar lite taskigt. Om jag får en 1.1.3 iPhone, behöver jag göra något med bootloadern?

 

Min iPhone fungerade bara med 3.9, fick ingen mottagning om jag körde 4.6.. Så antar du nästan måste ha 3.9?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp enda e att du inte kommer kunna uppdatera den, dock har jag svårt att tro att apple kan vinna striden mot hackers o crackers världen över...

 

 

Fast det som också kan hända är ju att oaktiverade (dvs hackade) iphones låses på samma sätt som stulna mobiltelefoner, dvs hos operatörerna via IMEI-nummer. Då slutar alla hackade telefoner fungera över en natt. :) Men det kanske inte Apple gör för då blir det väl krig, hackare som ger sig på Apple direkt istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade på mitt nuvarande simkort. Det står Halebop 3G (det är ett kontantkort). Är detta kort komplitabelt med iphone tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade på mitt nuvarande simkort. Det står Halebop 3G (det är ett kontantkort). Är detta kort komplitabelt med iphone tror ni?

 

 

Om det stödjer GSM också så ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...