Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Warner väljer Blu-Ray - formatkriget går mot sitt slut?


caktusaurus

Rekommendera Poster

Som sista ställningstagande filmstudion i formatkriget meddelade Warner nyligen att studion exklusivt kommer att stödja Blu-Ray-formatet framöver. I och med detta intar Blu-Ray runt 70% av marknaden och det spekuleras nu i om Blu-Ray kommer att gå segrande ur striden mot rivalen HD-DVD.

 

Apple förväntas introducera Blu-Ray i sina modeller vid MacWorld 2008.

 

 

warner_300.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Porrbranchen har ju satsat på HD-DVD...vann ju med sitt val av VHS mot det bättre Betamax

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men när striden vhs-betamax begav sig så fanns vare sig spel eller databranschen, så porrindustrin var en av 2 intressenter, så ser det ju inte ut idag...

Däremot verkar det konstigt att jag inte ser någon som är markerat som "both", det finns ju onekligen titlar som är släppta på båda formaten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Porrbranchen har ju satsat på HD-DVD...vann ju med sitt val av VHS mot det bättre Betamax

Jag tror att trycket från övrig industri är för stort denna gången, många fler har nu valt Blu-ray.

Var det inte så att spelarna ska kunna spela upp båda formaten? Åtminstone till att börja med?

 

Men jag tycker ändå att det är mycket hallå om något som sjunger på sista versen.

Allt mekaniskt borde UT ur datorn och ersättas med sådant som fungerar mycket snabbare och mer tillförlitligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men när striden vhs-betamax begav sig så fanns vare sig spel eller databranschen, så porrindustrin var en av 2 intressenter, så ser det ju inte ut idag...

Däremot verkar det konstigt att jag inte ser någon som är markerat som "both", det finns ju onekligen titlar som är släppta på båda formaten...

 

Precis, och nu har ju dessutom porrindustrin börjat anamma Blu-Ray.

 

New Line (ägda av Warner Bros.) utgjorde sektionen som släppte sina filmer på båda formaten, men de kommer nu att överge HD-DVD.

 

Länk till MacRumors artikel

 

Själv är jag bara glad att formatkriget (förhoppningsvis) snart är slut, så att man bara har en standard att bry sig om istället för två. Att Blu-Ray sedan ser ut att vinna är naturligtvis inte helt fel för mitt kommande inköp av PS3 :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att porr-industrin valde HD-DVD var ju för att Sony vägrade trycka porr på blu-ray i sina pressar, vilket var det enda alternativet i början. Nu kan jag tänka mig att det finns flera leverantörer av pressningar så nu är det nog fritt fram. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Porrens betydelse för VHS vs. Betamax (och den bortglömda Video2000) brukar överdrivas. Så även i detta krig.

 

Då handlade det främst om att JVC:s vann striden på att de fick de största marknadsandelarna. Mycket tack vare lägre priser men också enklare (och billigare) licensmodeller för filmbolagen. Fler filmtitlar på VHS satte fart på hyrmarknaden och så var spiralen igång. Porrindustrin valde bara vad alla andra valde.

 

Det som har hållit porren till hd-dvd hittills är att kostnaderna att producera och tillverka Blu-ray-skivor är så mycket högre. Du kan mastra en hd-dvd med Final Cut studio sedan något två tillbaka. För Blu-ray är det än så länge väldigt avancerade och dyrbara system som används. Då måste det vara större volymer och räckvidd för att löna sig. Men även detta håller på att ändras, därav ett ökat utbud av porr på blu-ray.

 

Porrindustrin är för liten. Det satsas mycket på stora saker men i jämförelse med film- och teveindustrin har den inte potens nog att utlösa vinnaren i formatkriget. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blev oerhört lättad över denna nyhet av just den anledningen att jag har en PS3:a... Jag har gått och varit lite orolig över att HD-DVD skulle bli en vinnare i detta krig..! =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast vad spelar detta för roll egentligen? Om tio år kommer vi att kunna köpa allt genom iTunes Store med direkt leverans hem genom optofibern. Hade filmbranschen inte varit så tragiskt föråldrad och stel hade vi kunnat göra det redan för flera år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast vad spelar detta för roll egentligen? Om tio år kommer vi att kunna köpa allt genom iTunes Store med direkt leverans hem genom optofibern. Hade filmbranschen inte varit så tragiskt föråldrad och stel hade vi kunnat göra det redan för flera år sedan.

Om detta håller jag fullständigt med Elin.

 

Hmm, uppkopplingshastigheten behöver bli snabbare och billigare än idag för mer smidig leverans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Innan de tio åren passerat och de gamla dinosaurierna som klamrar sig fast vid gammal teknik och gamla affärsmodeller har försvunnit från styrelserna, behövs det ett högupplöst format. Dvd är i grunden teknik från 50- och 60-talet som har överförts till ett digital medium. Och än så länge är det lite för tungt att överföra och hantera de 15 till 20 gigabyte som krävs för en fullängdsfilm i 1080p utan att kompressionen inverkar allt för mycket på kvaliteten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte

I förra numret av Datormagazin körde de en test där HD-DVD- och BluRay-brännare skulle jämföras. Testet föll på att ingen leverantör kunde uppbringa en enda HD-DVD-brännare, trots att de hade lång tid på sig. Testet fick i stället jämföra sex olika BluRay-brännare.

 

Kanske även det en hint om åt vilket håll det lutar... :)

 

 

P.S. Datormagazin är faktiskt en trevlig tidning för läsare som har lite mer koll. Även om det är mycket Windows, så skriver de även mycket om Linux, Mac och "allmänna" it-ämnen. I aktuellt nummer finns en artikel som heter "Dags att byta till Mac?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datormagazin är dåligt kodat och designat, det blir bara knasigt när jag klickar mig fram där, och tecknen är så där typiskt Windows-små, helt klart designat för Windows datorer och inget annat.

 

Artiklarna är ofta skruvade, mycket rena felaktigheter och avslöjar mycket okunskap hos de som rapporterar där. Så nej tack, då håller jag hellre till här. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att Blu-Ray verkar koppla greppet, speciellt eftersom att det ryktas om en ny Xbox360 med inbyggd HD-DVD spelare som ska presenteras på CES nu i januari.

Taskig timing Microsoft...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Artiklarna är ofta skruvade, mycket rena felaktigheter och avslöjar mycket okunskap hos de som rapporterar där. Så nej tack, då håller jag hellre till här. ;)

 

Ta gärna ett exempel. Vore spännande att se vad du menar, eftersom jag läst tidningen i många år nu och har upplevt de flesta artiklar som mycket initierade och bra skrivna.

 

Kan din upplevelse kanske snarare handla om att tidningen inte riktar sig till användare på din nivå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Datormagazin är dåligt kodat och designat, det blir bara knasigt när jag klickar mig fram där, och tecknen är så där typiskt Windows-små, helt klart designat för Windows datorer och inget annat.

 

Allvarligt talat så borde du nästan söka hjälp för din Windows-nojja. Skäller du på Microsoft om du får ohyra i trädgårdslandet oxå? Eller om katten pinkar på mattan? Du påminner om en anekdot jag läste nånstans om en överklassgubbe som när han upptäckte att rulltrappan vid Östermalmstorgs t-banestation var satt ur bruk, väste för sig själv: "Satans socialdemokrater, ingenting fungerar..." :)

Visst kan man tycka att Datormagazin har en ganska kass design på sin webbsajt, men att få det till att typsnittet är "typiskt Windows-litet" är faktiskt nästan över gränsen. Har du förresten upptäckt att man kan påverka storleken på typsnitten med ett enkelt kommando? Eller är det oxå typiskt PC?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar bli väldigt OT men ok...

 

Det där 72 vs 96 dpi.....

 

Läs vilken lång lista de fick till...

Saker som Iphone saknar.

 

"Apple kritiseras ofta, och med viss rätt, för att sätta det visuellt tilltalande före det substantiella..."

Apple Mac OS X Leopard.

 

"Tidigare har vi vant oss vid att få betala extra för Apple-designen..."

Apple Macbook Pro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar bli väldigt OT men ok...

 

Det där 72 vs 96 dpi.....

 

Läs vilken lång lista de fick till...

Saker som Iphone saknar.

 

"Apple kritiseras ofta, och med viss rätt, för att sätta det visuellt tilltalande före det substantiella..."

Apple Mac OS X Leopard.

 

"Tidigare har vi vant oss vid att få betala extra för Apple-designen..."

Apple Macbook Pro.

 

Jag hittar inga direkta sakfel i artiklarna, så om du kan specificera, eller menar du bara att det är illa av dom att faktiskt ifrågasätta Apple, ungerfär som att svära i kyrkan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Läs vilken lång lista de fick till...

Saker som Iphone saknar.

 

"Apple kritiseras ofta, och med viss rätt, för att sätta det visuellt tilltalande före det substantiella..."

Apple Mac OS X Leopard.

 

"Tidigare har vi vant oss vid att få betala extra för Apple-designen..."

Apple Macbook Pro.

 

Ja, vad har du att anföra med dessa artiklar? Var är sakfelen och de skruvade, osakliga angreppen på MacOS-plattformen? Jag läser tvärtom testerna som mycket positivt inställda till Mac och Apple. Och listan över saknat lull-lull på iPhone kan du ju hitta på vilket mac-forum som helst, dessutom har de ju faktiskt en poäng.

Så om du inte gillar stilen i Datormagazin eller om typsnittet är för kärvt för dina ögon så är ju det en smaksak, men att beskylla dem för att vara skruvade och okunniga är faktiskt löjligt. Jag tror mer på förklaringen att den tekniska nivån i tidningen ligger några snäpp över din nivå. Faktum är att jag hittat mer matnyttigt om MacOS i Datormagazin än i MacWorld, de senaste åren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det är mer plats på en BlueRay-skivorna gör ju att man hellre skulle se en sån i kommande maccar…

 

HD verkar lite bortkastat eftersom utrymmet bara räcker för en film nu - så även om HD-formatet skulle "vinna" så skulle vi snart ha samma problem igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns skönt om det kan bli ett slut på kampen så att man snart vågar köpa en spelare. Jag tror att försäljningen av både skivor, filmer och spelare kan ta fart om man bara vet vilken teknik som gäller framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det är mer plats på en BlueRay-skivorna gör ju att man hellre skulle se en sån i kommande maccar…

 

HD verkar lite bortkastat eftersom utrymmet bara räcker för en film nu - så även om HD-formatet skulle "vinna" så skulle vi snart ha samma problem igen.

 

Men kvalitén är ju högre... Då går det ju åt mer plats... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Porrens betydelse för VHS vs. Betamax (och den bortglömda Video2000) brukar överdrivas. Så även i detta krig.

 

Då handlade det främst om att JVC:s vann striden på att de fick de största marknadsandelarna.

 

Nja och njo... en av orsakerna att VHS fick så stor marknadsandel var väl just att det fanns mer porr till salu och uthyrning på just VHS, så fler använde VHS så de stora bolagen såg att det såldes fler VHSspelare än Beta Max... Man skall inte överdriva porrens betydelse men inte heller underskatta den.

Men idag är nog porrens roll betydligt mindre i formatkrigen, eftersom det finns så många andra kanaler för billig porr. På VHS vs BM-tiden fanns det inga riktiga alternativ för att få se porrfilmer i hemmet. Idag finns redan VCD, DVD och internet som ger god tillgång till porrfilm i hemmet för den som vill, så suget efter porrfilm i hemmet är inte längre lika bestämmande för formatdominans. Idag är det nog mera spelen och storfilmer som avgör.

Men jag kan ha fel. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...