Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tappar trådlös anslutning


Dreamlab

Rekommendera Poster

Hej

 

Har en MacBook Pro som jag ansluter trådlöst till min router (D-Link DIR-635). Det problem som uppstår är att den tappar anslutningen ganska ofta. I statusfältet för AirPort visas det att jag är ansluten med högsta styrka, trots det kommer jag inte ut på internet. Har testat vid dessa tillfällen att nå admininterfacet på routern (192.168.0.1), men det går inte. På så vis har jag kunnat konstatera att det inte är routern som spökar. Detta bekräftas ytterligare av att min PC, som också ansluter trådlöst, kan komma ut på internet vid de tillfällen då mac tappar sin anslutning.

 

För att lösa detta problem idag måste jag ansluta igen, till samma nätverks om AirPort säger att jag redan är ansluten till (med hög signalstyrka).

 

Mina försök till att fixa detta har hittills inneburit:

  • Bytt säkerhets nivå i Routern. Från WEP till WPA. Dett verkar som att anslutningen blir lite stabilare då,men det försvinner fortfarande.
  • Kontrollerat portar som skall vara öppna i routern.
  • Testat att ge fri anslutning till internet via DMZ (släpper igenom all trafik för visst ip).

Åtgärder som jag läst om men inte testat än, då det påverkar andra datorer i nätverket:

  • Ändra från yttre till inre DNS, eller om det var tvärt om. Vet inte hur man gör det och vad det betyder.
  • Ändra kanal som routern kommunicerar med. Kör på 6:an nu, vilket har fungerat bra med andra datorer i nätverket.

Någon som vet vad detta kan bero på? Har hämtat senaste uppdateringar för Leopard. Det kan väl inte vara så att Leopard bryter anslutningen om man varit inaktiv ett tag?

 

För säkerhet skull får man väll ta kopiera det här inlägget innan man postar :)

 

Postningsförsök 2: Tur att jag kopierade inlägget...

 

Tacksam för hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har liknande problem - måste starta om routern. Min PC funkar att surfa med utan problem. Kör Firefox och Safari, men bägge bryter ned från tid till annan.

 

Mysko.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt IPv6 till Av

Göm inte Tjänsteordningen på portarna. Kör du med Airport så ska Airport vara överst.

Kolla RSSI och överföringshastighet genom att hålla nere alt samtidigt som du klickar på Airport symbolen i Findermenyn.

Kan fungera med att bara starta om Airport ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade precis samma problem med min MacBook Pro men när jag ställde om Routern till kanal 11 så löste det problemet. Sedan dess har det funkat klockrent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade precis samma problem med min MacBook Pro men när jag ställde om Routern till kanal 11 så löste det problemet. Sedan dess har det funkat klockrent.

 

var byter man kanal? hittade det inte i nätverksinställningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att ändra till kanal 11 i routern så måste du koppla en kabel till den direkt från en dator. Sedan skriver du in en nätverksadress, typ 192.168.1.1 eller nåt liknande (se dokumentationen som följde routern). Du når då fram till routerns inställningar och kan sedan ändra kanal i routerns gränssnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ställer man in tjänsteordningen? Vad menas?

 

Du ställer prioriteten på vilken nätverksport som Mac OSX först ska ansluta till.

 

Kör du t. ex med Airport, dra Airport så den inställningen hamnar överst i popuplistan som ligger under kugghjulet (- klicka på) längst ner till höger om + och - tecknet i Systeminställningar > Nätverk > listan över nätverksanslutningar.

 

Är man van vid Tiger så kanske det inte är lika uppenbart var listan ligger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att ändra till kanal 11 i routern så måste du koppla en kabel till den direkt från en dator. Sedan skriver du in en nätverksadress, typ 192.168.1.1 eller nåt liknande (se dokumentationen som följde routern). Du når då fram till routerns inställningar och kan sedan ändra kanal i routerns gränssnitt.

 

Det går lika bra att ändra kanalerna via Airport om du kör med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...