Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Går inte att ändra i externa disken


Sinneskog

Rekommendera Poster

Tjena.

Jag har en externaHD som jagtidiage använda med min PC och nu när jag kopplar in den i min mac så kan jag blädra runt och starta filmer etc men jag kan inte ändra, lägga till eller ta bort någonting!

 

Diagnos?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diagnosen är: ntfs

 

Med det filsystemet kan du bara läsa från disken, inte skriva via macen.

Om man ska kunna ändra och läsa från båda operativsystemet måste den vara formaterad som fat32, med dom begränsningar det innebär...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diagnosen är: ntfs

 

Med det filsystemet kan du bara läsa från disken, inte skriva via macen.

Om man ska kunna ändra och läsa från båda operativsystemet måste den vara formaterad som fat32, med dom begränsningar det innebär...

 

Hur formaterar jag till fat32? och vad inne bär det för begränsningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur formaterar jag till fat32? och vad inne bär det för begränsningar?

 

Det gör du i programmet som heter skivverktyg, under fliken radera.

Observera att det precis som namnet på funktionen antyder, raderar allt på disken.

Lämpligtvis så flyttar du över datan nånannanstans och flyttar tillbaka den då du har formaterat disken.

 

Fat32 är ett ganska gammalt filsystem, och har begränsningar främst i lite sämre prestanda, klarar inte alla tecken för filnamn, och främst: maximala filstorleken är 4 gigabyte, så inga dvd-avbilder där inte. med flera...

 

Men som sagt, det enda formatet som både mac och win klarar av fullständigt bägge två.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående FAT32, alla filer jag lägger över från Mac eller PC (NTFS) till en extern HD/USB-minne formaterad i FAT32 fungerar alltså bra, det är ingen konvertering eller något sådant som behövs göras?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående FAT32, alla filer jag lägger över från Mac eller PC (NTFS) till en extern HD/USB-minne formaterad i FAT32 fungerar alltså bra, det är ingen konvertering eller något sådant som behövs göras?

 

Det går jättefint :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...