Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

instabilt wlan hemma i leopard


slicemenice

Rekommendera Poster

mitt problem är att mitt wlan hemma (jag kör en netgear wnr834b) fungerar utan problem i allt från tio minuter till en och en halv timma, för att sedan plötsligt lägga ner helt!

 

då vill man ju gärna dra slutsatsen att routern är kass, men en polare som kör tiger kan använda det utan problem. mitt trådlösa kort i macbooken verkar det inte heller vara något fel på, för det fungerar finfint på chalmers trådlösa nätverk.

 

när det då plötsligt lägger ner, klagar inte airport på problem med anslutningen. dock har jag plötsligt inget internet allt, helt dött. jag kan inte heller komma åt min pc som är ansluten med sladd till routern.

 

alltså ber jag mac-kungarna här i forumet: är detta något som går att göra något åt? nån liten skum inställning nånstans som jag missat? eller är det leopard som fortfarande inte är tillräckligt bra?

 

edit: den här tråden skulle jag väl postat under nätverk, såg inte att det fanns en sådan förrän nu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu har jag nollställt routern, får se om det har effekt. har kört trådlöst i en kvart, får se hur länge det håller den här gången... hoppas hoppas...

 

i annat fall går jag på Matrix terminaltips. jag gissar att det nollställer cacheminnet? vet inte om det skulle hjälpa, men det är helt klart värt ett försök om problemen kvarstår. tack för hjälpen så här långt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker starkt att det är Mail som låser upp. De gånger jag råkat ut för det du nämner så har problemet lösts med att starta om Mail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jasså, mail är boven i dramat?

 

det är möjligt. jag har haft datorn igång hela dan idag för att försöka utesluta olika faktorer. har kört med min serverdator urkopplad ur nätverket, och nu när jag kom hem fungerar det fortfarande fint med wlan. mail har inte vart igång, så det är inte uteslutet än.

 

då kör jag mail-testet imorrn. det är ju ganska tidsödande att testa en grej om dagen, men det är åtminstone inte så mycket jobb med det. att jag inte riktigt vågar använda datorn under tiden är ju ganska jobbigt dock...

 

jag drar igång mail nu, så får vi se vad som händer ikväll. jag återkommer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu har jag testat lite mer, och det verkar inte vara mailen som stör.

jag stängde av datorerna, och startade om routern, sedan igång med datorerna igen.

den här gången kör jag med fast ip för macbooken, alltså inom nätverket.

 

detta har fungerat bra hittills, men eftersom så många olika faktorer kan påverka, är jag ju inte helt säker på att det är exakt detta som är lösningen. men som sagt, än så länge flyter det bra, kört några dagar utan problem.

post-25430-1195681471.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...