Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför sådan sekt-stämning?


hawkster77

Rekommendera Poster

Hej

Sitter o jobbar i xp och vista under dagarna men har hittat en hel del i apples os som jag tycker verkar trevligt. Däremot vill jag gärna ha en del windows-funktionalitet och då exempelvis använda mig av bootcamp, parallels eller liknande. Men går man till närmsta mac-butik för att få mer info får man istället en föreläsning om microsofts ondskefulla aspirationer eller windows ofattbara sopighet. Hade jag saknat uppfostran hade jag sagt svara på frågan eller dra åt h-e. Denna avoghet möter man även på forum.

Det känns som att apple-klubben blivit en sekt, eller ännu värre en sån där klubb som man senast såg på gymnasiet där nörd-gänget satt o pillade med sina drakar o demoner-prylar.

Den här tönt-klubbsstämpeln ter sig bara ännu tydligare sedan vista släpptes, för att inte tala om lanseringen av iphone.

Apple, tiger/leopard, iphone osv är säkert hur bra som helst, men så länge apple-världen domineras av ett gäng förvuxna småbarn med mindervärdeskomplex tror jag dessvärre att många kommer att känna sig avskräckta.

Reflektioner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 340
  • Created
  • Senaste svar
...men så länge apple-världen domineras av ett gäng förvuxna småbarn med mindervärdeskomplex tror jag dessvärre att många kommer att känna sig avskräckta.

Reflektioner?

Okejjjj, jag vet inte, men här kommer du från ingenstans och ställer dig bredbent i dammet och säger att Apple-världen domineras av ett gäng förvuxna småbarn med mindervädreskomplex. På ett Macforum.

 

Hmmm, hur tror du att du kommer att bli bemött hädanefter här på forumet?

 

Vad är det du vill ritkigt? Provocera? Ha råd? Att vi ska gå i försvar och att hundra personer ska berätta för dig varför vi använder OS X och inte MS´s Virusmagnet till OS?

 

Hur gammal var du sa du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Potato head
Men går man till närmsta mac-butik för att få mer info får man istället en föreläsning om microsofts ondskefulla aspirationer eller windows ofattbara sopighet.

Låter ganska osannolikt. Men visst, är det så försvarar jag inte butikspersonalen du mött. Vad ställde du för frågor?

men så länge apple-världen domineras av ett gäng förvuxna småbarn med mindervärdeskomplex tror jag dessvärre att många kommer att känna sig avskräckta.

Reflektioner?

Reflektioner, ja... vad förväntar du dig att de du precis kallat för "förvuxna småbarn" ska svara? Gå in på vilket specialinriktat forum som helst och säg "de flesta av er är si och så, reflektioner?" så gissar jag att ingen kommer svara "jo, de flesta av oss är så därför att blabla..., men inte jag iallafall".

 

När du nu dragit alla mac-användare över en kam kan du få en förklaring som generaliserar åt alla håll och kanter. En motsvarande generalisering av PC-användare som kanske förklarar varför mac-minoriteten sparkar lite uppåt och retas.

Mac-användare är trötta på windows och dess användare/anhängare pga:

• Deras okunnighet på området men ändå väldigt bestämda uppfattning om att det inte finns någon programvara, att plattformen är utdöende och att eftersom MacOS är lätt och logiskt så är det inte kraftfullt utan är till för okunniga eller för barn.

• Deras ständiga småleende "jaså du kör mac".

• Deras jämförelser mellan dagens PC-datorer och någon Mac de sett på 90-talet.

• Åsikten att en mac-användare inte kan vara teknikintresserad/-kunnig, utan man är en lurad, inlåst design-nisse (det hade varit ok om man köpt en ful pc-burk för en billig peng och samtidigt en tavla för ett par tusen, men köper man mac är man lurad).

• Att fast man har full koll på att vissa saker inte går att byta på en kompakt-mac, och man har gjort ett medvetet val eftersom man ändå inte skulle bytt dessa saker så är man ändå "lurad".

• Att man kan inte försvara sitt val utan att bli kallad fanatiker eller mac-taliban.

• Den klassiska idiotkommentaren: "Om Mac är så bra, varför har windows nästan hela marknaden?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Sitter o jobbar i xp och vista under dagarna men har hittat en hel del i apples os som jag tycker verkar trevligt. Däremot vill jag gärna ha en del windows-funktionalitet och då exempelvis använda mig av bootcamp, parallels eller liknande. Men går man till närmsta mac-butik för att få mer info får man istället en föreläsning om microsofts ondskefulla aspirationer eller windows ofattbara sopighet. Hade jag saknat uppfostran hade jag sagt svara på frågan eller dra åt h-e. Denna avoghet möter man även på forum.

Det känns som att apple-klubben blivit en sekt, eller ännu värre en sån där klubb som man senast såg på gymnasiet där nörd-gänget satt o pillade med sina drakar o demoner-prylar.

Den här tönt-klubbsstämpeln ter sig bara ännu tydligare sedan vista släpptes, för att inte tala om lanseringen av iphone.

Apple, tiger/leopard, iphone osv är säkert hur bra som helst, men så länge apple-världen domineras av ett gäng förvuxna småbarn med mindervärdeskomplex tror jag dessvärre att många kommer att känna sig avskräckta.

Reflektioner?

Jag är lite intresserad av vad du har för förväntningar av detta forum. Vad vill du veta om Mac och Mac OS? Frågor om Windows måste det finnas tusentals andra forum för.

 

Tråkigt att du blivit dåligt bemött på Apple. Det var förvisso inte rätta stället att komme med frågor om Windows.

 

Som du ser har jag bytt från Win till Mac och det har jag aldrig ångrat. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter ganska osannolikt. Men visst, är det så försvarar jag inte butikspersonalen du mött. Vad ställde du för frågor?

 

Reflektioner, ja... vad förväntar du dig att de du precis kallat för "förvuxna småbarn" ska svara? Gå in på vilket specialinriktat forum som helst och säg "de flesta av er är si och så, reflektioner?" så gissar jag att ingen kommer svara "jo, de flesta av oss är så därför att blabla..., men inte jag iallafall".

 

När du nu dragit alla mac-användare över en kam kan du få en förklaring som generaliserar åt alla håll och kanter. En motsvarande generalisering av PC-användare som kanske förklarar varför mac-minoriteten sparkar lite uppåt och retas.

Mac-användare är trötta på windows och dess användare/anhängare pga:

• Deras okunnighet på området men ändå väldigt bestämda uppfattning om att det inte finns någon programvara, att plattformen är utdöende och att eftersom MacOS är lätt och logiskt så är det inte kraftfullt utan är till för okunniga eller för barn.

• Deras ständiga småleende "jaså du kör mac".

• Deras jämförelser mellan dagens PC-datorer och någon Mac de sett på 90-talet.

• Åsikten att en mac-användare inte kan vara teknikintresserad/-kunnig, utan man är en lurad, inlåst design-nisse (det hade varit ok om man köpt en ful pc-burk för en billig peng och samtidigt en tavla för ett par tusen, men köper man mac är man lurad).

• Att fast man har full koll på att vissa saker inte går att byta på en kompakt-mac, och man har gjort ett medvetet val eftersom man ändå inte skulle bytt dessa saker så är man ändå "lurad".

• Att man kan inte försvara sitt val utan att bli kallad fanatiker eller mac-taliban.

• Den klassiska idiotkommentaren: "Om Mac är så bra, varför har windows nästan hela marknaden?"

Amen to that..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Sitter o jobbar i xp och vista under dagarna men har hittat en hel del i apples os som jag tycker verkar trevligt. Däremot vill jag gärna ha en del windows-funktionalitet och då exempelvis använda mig av bootcamp, parallels eller liknande. Men går man till närmsta mac-butik för att få mer info får man istället en föreläsning om microsofts ondskefulla aspirationer eller windows ofattbara sopighet. Hade jag saknat uppfostran hade jag sagt svara på frågan eller dra åt h-e. Denna avoghet möter man även på forum.

Det känns som att apple-klubben blivit en sekt, eller ännu värre en sån där klubb som man senast såg på gymnasiet där nörd-gänget satt o pillade med sina drakar o demoner-prylar.

Den här tönt-klubbsstämpeln ter sig bara ännu tydligare sedan vista släpptes, för att inte tala om lanseringen av iphone.

Apple, tiger/leopard, iphone osv är säkert hur bra som helst, men så länge apple-världen domineras av ett gäng förvuxna småbarn med mindervärdeskomplex tror jag dessvärre att många kommer att känna sig avskräckta.

Reflektioner?

Jag vill först beklaga att du inte fått den service som du begärt på den Macbutik du besökt.

 

Sekt är nog ett väldigt starkt ord i sammanhanget och för din egen skull skulle jag nog passa mig för att anklaga en så pass stor grupp av individer som, bara för att dom köpt en viss typ av märkesprodukt, deltagare i en sekt.

 

Mac-användare har genom alla tider (känns det som) blivit mer eller mindre hånade för sitt val av datorplattform och det är inte förrän nu när Apple går så otrooligt bra som vi äntligen kan gotta oss i att många för detta PC-användare till sist provar en Mac och säger "va bra den är!!!!"

 

VI är stolta över vårt val sedan 15 - 20 år (eller kortare för den delen)

 

Dessutom finns det inte ett vänligare forum än ett Mac-forum. Här får man hjälp med frågor mitt i nattten ofta blixtsnabbt av kunniga med-Mackare som inte tvekar att dela med sig av sina kunskaper. Om det är nördighet, ja då är jag glad att bli kallad nörd.

 

Tönt, tja Jag tycker att när Apple släpper nya produkter så är dom i allmänhet genomsyrade av användarvänlighet, god design och ofta teknisk innovation. Om det är töntigt att gilla det, ja då är jag tönt!

 

Om det var din avsikt att förolämpa Mac-användare i både synnerhet och allmänhet så hoppas jag att folk här på forumet inte går i den fällan utan skiter i den här tråden hädanefter.

 

När jag varit in på diverse PC-forum har dom dominerats av småpojkar som kastat förolämpningar omkring sig snarare än kunskap. Och deras fördömande av Mac och Apple har varit total och närmast hotfull.

 

Även jag tycker att du nog borde ta dig en något mer sansad ton här på forumet...

 

Nu önskar jag dig välkommen till MacWorlds forum och hoppas att du skall trivas med din Mac. Om du vill ha hjälp i något avseende så kan du med förtroende ställa dina frågor här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple, tiger/leopard, iphone osv är säkert hur bra som helst, men så länge apple-världen domineras av ett gäng förvuxna småbarn med mindervärdeskomplex tror jag dessvärre att många kommer att känna sig avskräckta.

Reflektioner?

 

Fortsätt vara avskräckt du...vem bryr sig? Varför skulle det vara min ensak vilket operativsystem du använder? Det är ju ingen religion och jag är ingen missionär. Det är bara att konstatera: De flesta människor nöjer sig - eller till och med föredrar - dynga. Det är bara att slå på radion, tv:n eller titta i en bok på bestsellerlistan. Men varför skulle jag bry mig, mer än kanske att ha lite empati med de stackarna?

Stanna du kvar och grotta med Windows... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns nog ingen "Sekt-Stämning" bland MAC användare, men kanske en känsla av samhörighet. Det har hänt ett flertal gånger att när jag tagit upp min MAC på en flygplats eller någon annan offentligt plats så har andra MAC användare kommit fram och börjat prata.

 

Min fru Yeni har använt PC i flera år, när vi träffade för nästan 2 år sedan hade hon precis köpt en ny Sony Vaio, som hon var väldigt stolt över. Sen började hon använda min iMac och hennes spontana kommentar var att allting var så logiskt och snyggt. Jag gav henne en MacBook i Augusti förra året, sedan dess är hon fast. Tyvärr blev vi av med våra MacBooks i Oktober förra året, och jag var tvungen att använda hennes PC i någon vecka, vad jag svor och förbannade Microsoft den veckan. Allting hamnar på olika platser och man hittar ingenting, fult gränssnitt och ologiskt OS.

 

En god vän till mig som har en dator konsult firma (Windows) köpte en MacBook Pro när han insåg att man kan köra Windows också, han körde Windows i ett par dagar innan han insåg att OSX var mycket bättre. Nu är det han som tipsar mig om små roliga program och tips. Han förstår inte att det forfarande finns folk som kör Windows.

 

Själv försökte jag byta till PC på den tiden som MAC gjorde fula datorer och det gjordes en massa snygga PC Laptops. Jag köpte en snygg Laptop, bytte tillbaka till MAC efter ett par dagar.

 

Samma "Sekt-Stämning" finns bland folk som kör vissa typer av bilar, eller har en viss klocka. På fragan om varför Apple har så liten marknadsandel om MAC är så överlägsen så sägaer jag bara, alla kan inte köra Ferrari...

 

Om mitt inlägg sper på dina fördomar om "Apple Sekten" så är det inget jag kan göra åt. Jag är i så fall en stolt sekt medlem.

 

Jag är inget förvuxet småbarn, jag har heller inga mindervärdeskomplex, men jag är stolt över min MAC.

 

 

:propellerbaver: :propellerbaver: :propellerbaver: :propellerbaver: :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns nog ingen "Sekt-Stämning" bland MAC användare, men kanske en känsla av samhörighet. Det har hänt ett flertal gånger att när jag tagit upp min MAC på en flygplats eller någon annan offentligt plats så har andra MAC användare kommit fram och börjat prata.

 

Min fru Yeni har använt PC i flera år, när vi träffade för nästan 2 år sedan hade hon precis köpt en ny Sony Vaio, som hon var väldigt stolt över. Sen började hon använda min iMac och hennes spontana kommentar var att allting var så logiskt och snyggt. Jag gav henne en MacBook i Augusti förra året, sedan dess är hon fast. Tyvärr blev vi av med våra MacBooks i Oktober förra året, och jag var tvungen att använda hennes PC i någon vecka, vad jag svor och förbannade Microsoft den veckan. Allting hamnar på olika platser och man hittar ingenting, fult gränssnitt och ologiskt OS.

 

En god vän till mig som har en dator konsult firma (Windows) köpte en MacBook Pro när han insåg att man kan köra Windows också, han körde Windows i ett par dagar innan han insåg att OSX var mycket bättre. Nu är det han som tipsar mig om små roliga program och tips. Han förstår inte att det forfarande finns folk som kör Windows.

 

Själv försökte jag byta till PC på den tiden som MAC gjorde fula datorer och det gjordes en massa snygga PC Laptops. Jag köpte en snygg Laptop, bytte tillbaka till MAC efter ett par dagar.

 

Samma "Sekt-Stämning" finns bland folk som kör vissa typer av bilar, eller har en viss klocka. På fragan om varför Apple har så liten marknadsandel om MAC är så överlägsen så sägaer jag bara, alla kan inte köra Ferrari...

 

Om mitt inlägg sper på dina fördomar om "Apple Sekten" så är det inget jag kan göra åt. Jag är i så fall en stolt sekt medlem.

 

Jag är inget förvuxet småbarn, jag har heller inga mindervärdeskomplex, men jag är stolt över min MAC.

:propellerbaver: :propellerbaver: :propellerbaver: :propellerbaver: :propellerbaver:

I'll drink to that! Väl skrivet!

 

Kan hålla med. Finns något speciellt bland macanvändare, som jag tror en Windows-användare inte riktigt kan förstå. Kan räcka med att man sitter på ett kafé med macen uppe, och man får en lätt nick och ett leende i samförstånd av någon som går förbi. Det handlar om respekt. Om en gemensam uppskattning till Apples prylar.

 

Det handlar inte om en sekt, det handlar om förstånd och förnuft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I'll drink to that! Väl skrivet!

 

Kan hålla med. Finns något speciellt bland macanvändare, som jag tror en Windows-användare inte riktigt kan förstå. Kan räcka med att man sitter på ett kafé med macen uppe, och man får en lätt nick och ett leende i samförstånd av någon som går förbi. Det handlar om respekt. Om en gemensam uppskattning till Apples prylar.

 

Det handlar inte om en sekt, det handlar om förstånd och förnuft.

 

Precis vad jag menade, men jag förivrade mig lite... fick en släng av "Sek-Stämning" :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inget konstigt med Apple <-> PC fighten?

Samma fenomen hittar du när det gäller Volvo <-> Saab, HD<->Honda, AIK <-> Djurgårn, vänster <-> höger, Golf <-> övriga sporter, Nokia <-> SE etc.

 

Varför skulle Mac <-> PC vara undantaget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fru Yeni har använt PC i flera år, när vi träffade för nästan 2 år sedan hade hon precis köpt en ny Sony Vaio, som hon var väldigt stolt över. Sen började hon använda min iMac och hennes spontana kommentar var att allting var så logiskt och snyggt. Jag gav henne en MacBook i Augusti förra året, sedan dess är hon fast. Tyvärr blev vi av med våra MacBooks i Oktober förra året, och jag var tvungen att använda hennes PC i någon vecka, vad jag svor och förbannade Microsoft den veckan. Allting hamnar på olika platser och man hittar ingenting, fult gränssnitt och ologiskt OS.

 

En god vän till mig som har en dator konsult firma (Windows) köpte en MacBook Pro när han insåg att man kan köra Windows också, han körde Windows i ett par dagar innan han insåg att OSX var mycket bättre. Nu är det han som tipsar mig om små roliga program och tips. Han förstår inte att det forfarande finns folk som kör Windows.

 

 

Jag tog inte med hela ditt inlägg, det var lite för långt för det, men bara för att alla skulle vara på det klara med vad jag menar..

 

 

Jag tror att just den typen av inlägg spär på just "sekt" känslan, om du hörde en snickare som snackade på samma sätt om sin nya DeWalt cirkelsåg, skulle inte du undra lite då..

Det är ett verktyg vi snackar om, upplever man så himla mycket skillnader mellan OS X och Vista, så vill jag påstå att man använder sin dator på fel sätt.

I Windows barndomsdagar snackades det mycket om hur många sekunder man sparade genom det nya skrivbordet..så är det ju inte riktigt idag...

Om du använder Photoshop CS3 på PC eller Mac vill jag påstå är helt egalt, sen finns det självklart undantag med specifika program som bara finns till den ena eller andra plattformen, t.ex. Motion eller 3D Studio MAX.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog inte med hela ditt inlägg, det var lite för långt för det, men bara för att alla skulle vara på det klara med vad jag menar..

Jag tror att just den typen av inlägg spär på just "sekt" känslan, om du hörde en snickare som snackade på samma sätt om sin nya DeWalt cirkelsåg, skulle inte du undra lite då..

Det är ett verktyg vi snackar om, upplever man så himla mycket skillnader mellan OS X och Vista, så vill jag påstå att man använder sin dator på fel sätt.

I Windows barndomsdagar snackades det mycket om hur många sekunder man sparade genom det nya skrivbordet..så är det ju inte riktigt idag...

Om du använder Photoshop CS3 på PC eller Mac vill jag påstå är helt egalt, sen finns det självklart undantag med specifika program som bara finns till den ena eller andra plattformen, t.ex. Motion eller 3D Studio MAX.

 

Du har helt rätt... som jag sa, jag förivrade mig lite. Men detta är ändå ett MAC forum, och om jag (eller andra) propagerar eller försvarar Apple och dess produkter är det enligt mig inte så konstigt. Det skulle aldrig falla mig in att gå in på ett PC forum och såga Windows.

 

Dessutom är det väldigt svårt att låta bli, MAC är ju trots allt total överlägsen PC på alla plan...

 

:propellerbaver: :propellerbaver: :propellerbaver: :propellerbaver: :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan hålla med hawkster77 att Macanvändare gärna klankar ner på windowsvärlden. Jag känner att jag börjar bli lite så oxå fast jag bra varit Macägare i drygt tre månader. Det är synd att det är så. Det kan ev. bero på en rädsla för den stora draken Microsoft. Kanske kommer problemet att minska ifall Microsoft kommer att tappa marknadsandelar till Linux och Mac så att deras dominans minskar. Jag ska i alla fall försöka att skärpa mig fast det är lätt att dras med på ett sådant här forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom är det väldigt svårt att låta bli, MAC är ju trots allt total överlägsen PC på alla plan...

Det är nog till att ta i lite för mycket att påstå att de är bättre på alla plan. I så fall borde det inte finnas någon marknad för program som kör windows i en Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog inte med hela ditt inlägg, det var lite för långt för det, men bara för att alla skulle vara på det klara med vad jag menar..

Jag tror att just den typen av inlägg spär på just "sekt" känslan, om du hörde en snickare som snackade på samma sätt om sin nya DeWalt cirkelsåg, skulle inte du undra lite då..

Det är ett verktyg vi snackar om, upplever man så himla mycket skillnader mellan OS X och Vista, så vill jag påstå att man använder sin dator på fel sätt.

I Windows barndomsdagar snackades det mycket om hur många sekunder man sparade genom det nya skrivbordet..så är det ju inte riktigt idag...

Om du använder Photoshop CS3 på PC eller Mac vill jag påstå är helt egalt, sen finns det självklart undantag med specifika program som bara finns till den ena eller andra plattformen, t.ex. Motion eller 3D Studio MAX.

 

 

Dessutom kan jag försvara mitt inlägg med att enligt en annan tråd på dett förträffliga forum så är jag 90% Evil...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog till att ta i lite för mycket att påstå att de är bättre på alla plan. I så fall borde det inte finnas någon marknad för program som kör windows i en Mac.

 

Det var menat med ironi...

 

Å andra sidan det som hände i Tjernobyl skulle aldrig ha hänt om dom använde MAC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte varför en Volvo-försäljare skulle göra reklam för Fiat i sin Volvoaffär, då ska han ju inte förvänta sig ngn lön från Volvo alla fall.

Och om du vill köra Fiat så varsågod, ingen tvingar dig att köra Volvo. Däremot är det många som tvingas köra "Fiat" så det är väl dom du borde attackera istället rätteligen, inte sparka på minoriteten som gjort ett eget val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan hålla med hawkster77 att Macanvändare gärna klankar ner på windowsvärlden. Jag känner att jag börjar bli lite så oxå fast jag bra varit Macägare i drygt tre månader. Det är synd att det är så. Det kan ev. bero på en rädsla för den stora draken Microsoft. Kanske kommer problemet att minska ifall Microsoft kommer att tappa marknadsandelar till Linux och Mac så att deras dominans minskar. Jag ska i alla fall försöka att skärpa mig fast det är lätt att dras med på ett sådant här forum.

 

 

jag skulle snarare säga att det beror på att windows faktiskt är betydligt sämre/ålderdomligt än osx.

 

vissa tycker det går bra att använda windows ändå, andra har aldrig provat något alternativ. själv tycker jag helt ärligt att det är som att gå tillbaka 10 år i tiden varje gång jag sätter mig vid en windowsmaskin....men det kanske beror på att jag brukar använda min dator till att arbeta och inte till att spela dataspel.

 

det verkar ju vara den enda kategorin som windowsmaskiner har någon som helst fördel i nuförtiden.

 

tur för mig att det finns alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder båda operativsystemen. OS X och Windows via Parallels hemma, samt Windows på jobbet. Jag behöver båda hemma, då jag utvecklar i .NET som, på ett bra sätt iaf, endast stöds i Windows.

 

Kan inte riktigt ta ställning i "kriget", men jag kan säga att OS X är bra mycket snyggare, enklare att använda och mer intuitivt, medans Windows fortfarande har en stor fördel med mjukvaror. Främst då Visual Studio 2005 Pro, som inte finns till OS X, och kommer antagligen heller aldrig göra.

 

Nu kommer jag för övrigt även ge mig in i Linux-världen :P:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte varför en Volvo-försäljare skulle göra reklam för Fiat i sin Volvoaffär, då ska han ju inte förvänta sig ngn lön från Volvo alla fall.

Och om du vill köra Fiat så varsågod, ingen tvingar dig att köra Volvo. Däremot är det många som tvingas köra "Fiat" så det är väl dom du borde attackera istället rätteligen, inte sparka på minoriteten som gjort ett eget val.

 

Fast DET är väl ett sektuttalande om något, så du menar att bara för att jag har köpt en Mac så har jag också tagit på mig att alltid prata väl om den, och gärna prata illa om konkurrenterna ? så svart/vit är väl inte världen...

 

jag skulle snarare säga att det beror på att windows faktiskt är betydligt sämre/ålderdomligt än osx.

 

vissa tycker det går bra att använda windows ändå, andra har aldrig provat något alternativ. själv tycker jag helt ärligt att det är som att gå tillbaka 10 år i tiden varje gång jag sätter mig vid en windowsmaskin....men det kanske beror på att jag brukar använda min dator till att arbeta och inte till att spela dataspel.

 

det verkar ju vara den enda kategorin som windowsmaskiner har någon som helst fördel i nuförtiden.

 

tur för mig att det finns alternativ.

 

10 år ? Vi snackar alltså Windows 98 ? Kan du inte berätta lite vad du gör med din dator då och vilka program du använder ?

 

Missförstå mig inte, jag tycker Mac OS är bättre på många sätt, framförallt för mig som ju är en total nörd och älskar att lära mig nya saker, och jag satt bara för några dagar sen och förespråkade OS X för en främling, men då för att som jag ser det, OS X med iLife/iWork faktiskt tillgodoser dom behoven som dom flesta privatpersoner har, med vad dom flesta faktiskt använder sina datorer till, men igen, Windows/OS X är ett grafiskt skal för att starta program...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast DET är väl ett sektuttalande om något, så du menar att bara för att jag har köpt en Mac så har jag också tagit på mig att alltid prata väl om den, och gärna prata illa om konkurrenterna ? så svart/vit är väl inte världen...

10 år ? Vi snackar alltså Windows 98 ? Kan du inte berätta lite vad du gör med din dator då och vilka program du använder ?

Ropa inte hej för tidigt, innan du faktiskt läst riktigt vad han skrev. Jochum menade nog inte att bara för att man köper en viss produkt ska man prata om den hela tiden.

Läs igen, och se att han pratar om att när du går till en Volvobutik och ber om information om en Fiat ska du inte vänta dig ett bra svar, då Volvoaffärer inte säljer Fiat. Jämför med att köpa Windows-produkter i en Appleaffär. Men visst får man gärna göra sitt val. Det är upp till var människa. Men inte ska man kräva att Volvohandlaren säljer en Fiat, eller rekomenderar dig att köpa en Fiat. Det tjänar inte Volvo pengar på.

 

Men visst, när det finns möjligheten att ha både Windows och OSX på en Mac, så ska självklart Applebutiken förklara hur det går till osv. Är det enkelt? Men de behöver inte tala väl om os:et i sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bah..skitdiskussion...

Jag håller med en föregående talare, fortsätt att grotta med windows om du är nöjd med det och sitt inte och bekymra dig om macanvändare är en sekt eller ej...det är väl bara att låta oss hållas och gå inte in i macbutiker eller forum och tjöta :byrakrat:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ÄLSKAR att spä på fördomen om Macsekteri. Det är SÅ KUL!!! Förretsten.. varför blir PC-ägare stötta? Är det för att man inte är med i deras sekt.......? :hihihi: :hihihi: :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...