Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iBook startar inte


dynaflux

Rekommendera Poster

Jag har en iBook G4 som inte startar. Oftast börjar den boota men skärmen är helt mörk. Ibland fortlöper allt normalt men under varierande faser av uppstarten blir allt svart. Det finns dock tecken på liv; man kan toogla Caps Lock och CD:n går att mata ut och in.

 

Någon som känner igen felet eller har en idé om vad det kan vara? Är det lönt att lägga ner tid och pengar på att reparera den?

 

En jobbarkompis hade en G4 med liknande symptom och enligt supporten var det garanterat fel på moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej och välkommen hit

 

Välkänt problem med fel på moderkortet, och apple har haft en förlängd garantireparation på iBook

Om den gäller ännu vet jag inte

 

http://www.apple.com/se/support/exchange_repair/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Verkar som förlängningstiden upphört.

 

Vad kostar det att byta (laga?) moderkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bältesclip
hej och välkommen hit

 

Välkänt problem med fel på moderkortet, och apple har haft en förlängd garantireparation på iBook

Om den gäller ännu vet jag inte

 

http://www.apple.com/se/support/exchange_repair/

Gäller bara G3.orna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bältesclip
Tack för svar! Verkar som förlängningstiden upphört.

 

Vad kostar det att byta (laga?) moderkortet?

Ca 7000.- spänn

Det sa de til mig när min iBook G4 gick sönder på EXAKT samma sätt som du beskriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag googlade hittade sidan, gjorde ett ingrepp och lyckades få igång den!

 

Nu ska jag försöka få igång min kompis G3:a. Det finns många sidor och trådar om hur man går tillväga men det är lite knivigare än att fixa G4:an.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag googlade hittade sidan, gjorde ett ingrepp och lyckades få igång den!

 

Nu ska jag försöka få igång min kompis G3:a. Det finns många sidor och trådar om hur man går tillväga men det är lite knivigare än att fixa G4:an.

 

Grattis, vad kostade det att byta komponenten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inget som behöver bytas. Två lödningar på en krets är dåliga och det räcker att värma med en lödpenna. Dock krävs det en lödpenna med tunn spets och en stadig hand - det är välidgt smått.

 

Nu ska jag gå på min kompis G3 och här krävs en större insats med varmluftspistol mot GPU-kretsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lyckats få igång min kompis G3 också. Känner mig extremt händig. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bältesclip

Sweet!

Bra jobbat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Jag vågar nästan inte tro att det är sant att jag lagat båda två - det var nästan för enkelt. Jag har bootat om dem tjugo gånger och utsatt dem för milt våld men de fortsätter att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har en Ibook med samma problem. Har du lust att återuppliva en till? givetvis mot betalning, hade hoppats att komma under 7000 kr dock..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är utredningen, men hur öppnar man burken?

 

Jag har det här felet. Har också läst den danska undersökningen. Kan löda. Men... hur föppnar man datorn. Någon som har en bra beskrivning? Har skurvat bort massor av skruvar, men den förblir stängd.

 

Har försökt övertala Apple om att dom ska ta sitt ansvar och fixa det, men konstigt nog har dom inte hört talas om den undersökning som danska konsumentverket gjort.

 

Här är hela utredningen:

 

www.forbrug.dk/fileadmin/Filer/PDF/F959-orig.pdf

 

Haraldina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är utredningen, men hur öppnar man burken?

 

Jag har det här felet. Har också läst den danska undersökningen. Kan löda. Men... hur föppnar man datorn. Någon som har en bra beskrivning? Har skurvat bort massor av skruvar, men den förblir stängd.

 

Har försökt övertala Apple om att dom ska ta sitt ansvar och fixa det, men konstigt nog har dom inte hört talas om den undersökning som danska konsumentverket gjort.

 

Här är hela utredningen:

 

www.forbrug.dk/fileadmin/Filer/PDF/F959-orig.pdf

 

Haraldina

http://www.ifixit.com/Guide/Mac/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pellito: visst kan jag göra ett försök att fixa din dator. Med största sanolikhet kan jag få igång den men jag vill ändå frånta mig allt ansvar (det kan ju misslyckas och bli värre, samtidigt har du inget att förlora).

Var bor du?

 

Haraldina: Är det en G4 är det som du sett två ben på en krets som ska lödas fast. Notera att benen är mycket små och du måste ha en lödpenna med ytterst liten spets. Dessutom är det svårt att få på en lagom mängd lödtenn. Jag strimlade lite lödtenn med ett rakblad och la på benen innan jag värmde. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bor i Sthlm, Vasastan. Fungerar det?

 

Precis som du skriver så har jag inte så mkt att förlora..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...