Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Routern går ner ..


Anders.L

Rekommendera Poster

Nu börjar jag tröttna !!

Min WGR 614 v2 tappar farten och det går inte att nå internet.

Det händer flera ggr varje dag och resulterar i att jag får resa mig,

gå in i nästa rum och dra ur & sätta strömkabeln.

Efter det kommer allting igång igen och det rullar på en stund.

 

Detta är ett relativt känt problem, tom

Netgear själva la upp en ev lösning (se nedan)

Jag har nu satt ner den där mtu`n i flera steg utan förbättring

och är allvarligt less på denna burk :superirriterad:

 

Om jag inte minns fel hade väl du Poca en liknande modell och

i så fall kan väl du & andra testa denna sida:

http://nymag.com/news/features/33524/

 

Där går jag ner varje gång - verkar vara vid inläsningen av bilden

och jag vetefan vad jag skall göra..grrr !!!

---

MTU, Partial Loss of Internet Connection, and Performance

MTU (Maximum Transmission Unit) is the largest packet a network device transmits. The best MTU setting

for NETGEAR equipment is often just the default value. MTU is sometimes presented as something that can

be easily changed to improve performance, but in practice this may cause problems. Leave MTU unchanged

unless:

1. You have problems connecting to your ISP, or other Internet service, and either the technical support of the ISP or of NETGAER recommends changing MTU.

These may require an MTU change:

A secure Web site that won't open, or only displays part of a Web page

Yahoo email MSN AOL's DSL service

2. You use VPN, and have severe performance problems.

3. You used a program to "optimize" MTU for performance reasons, and now you have connectivity or performance problems.

An easy solution to most problems is to change MTU to 1400.

If you are willing to experiment, gradually reduce MTU as described in "Details of MTU", below.

 

Support Knowledgebase

Manuals

Sales and Company Information

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Har du senaste firmware?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte

Ja, uppdatera firmwaren till senaste versionen. Jag har en likadan router och hade samma problem som du, ända tills jag uppdaterade firmwaren. Nu är den stabil som en Mac - minst ett par månader mellan omstarterna.

innan du uppdaterar rekommenderar jag att du återställer/nollar inställningarna och sen skriver in dem igen manuellt efter uppdateringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

http://kbserver.netgear.com/products/wgr614v2.asp

 

Här har vi supportsidan. Förresten, jag har WGR 614 v1 (eller bara rätt och slättt WGR 614). Hade också stabilitetsproblem förr i tiden. Uppgraderade firmware och sen dess har den funkat bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha haft liknande problem med min wgt624 ändrade jag kanal, och sen dess har det funkat nästan utan problem.

De problem jag haft är att kontakten med AP Expressen ibland tappas, men med alla trådlösa telefoner och mobil kanske det inte är så konstigt.

Kör nu med kanal 11.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Just nu har jag WGR614 v5...upptäckte att jag kanske borde uppgradera min firmware.. :fundersam:post-113-1183467928_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Just nu har jag WGR614 v5...upptäckte att jag kanske borde uppgradera min firmware.. :fundersam:post-113-1183467928_thumb.jpg

 

Japp, du är två versioner efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag har haft detta strul i omgångar sedan ganska länge.

Vill minnas att jag hittade nått tips om att nedgradera FW ...

Nu är iaf V2.16RC4_1.0.2 istoppad och tummarna börjar bli blåa ...

Den som lever får se ...heders !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åkte ner på Expressens hemsida - byter kanal :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bytte kanal till 7 - Uppdaterade FW på bryggan oxå: V3.1(RC2) tidiagre RC1

Likförb...t har jag fått starta om 2 ggr redan..

Är era inställda på b/g eller bara den ena ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BTW hur känsligt är det med trådlösa pryttlar i närheten ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BTW hur känsligt är det med trådlösa pryttlar i närheten ?

Vet inte hur det är med basstationer, men jag kan inte ha min dator för nära TV/DVD/Surround, då får jag dålig-ingen WLAN-koppling alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min D-Link DI-524 kopplar ner sig själv när man tankar ner något i hög hastighet, och då har jag satt en limit på hur snabbt programet får tanka och sen har det funkat. Du är säker på att den inte blir "överbelastad"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon

Detta var dagens nyttigaste tråd! Jag har haft en WGR614 och numera en WGT624 - båda med samma irriterande problem. Ska genast uppgradera. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta var dagens nyttigaste tråd! Jag har haft en WGR614 och numera en WGT624 - båda med samma irriterande problem. Ska genast uppgradera. :yeahbaby:

 

Visst är det nyttigt, men gör bådadera. För mig innebar kanalbytet hela lösningen, jag provade mig fram, och för mig blev kanal 11 lösningen. Har för mig att jag också testat kanal 13 med samma goda resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon
Visst är det nyttigt, men gör bådadera. För mig innebar kanalbytet hela lösningen, jag provade mig fram, och för mig blev kanal 11 lösningen. Har för mig att jag också testat kanal 13 med samma goda resultat.

Bra tips, kör på 8:an nu. 11:an hade jag innan.

(Behövde dock lite hjälp av denna tråd då glömskans kraft är stor.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Nätverk är inte min starka sida, så det är bara så enkelt som att testa att byta kanaler?

 

Har även trådlösa telefoner som jag misstänker kan störa, sedan har jag fått en granne 20 meter bort som också kör trådlöst, kör vi på samma kanal så..

 

Har "alltid" legat på kanal 11, som jag misstänker är grundinställningen.

Firmware får jag testa vid tillfälle, är väl bäst att skriva ut alla sidorna i Netgears inställningar så man inte missar något...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag:

* Stängt av alla trådlösa telefoner (dragit ur sladden)

* Sänkt MTU`n till 1400

* Bytt kanaler (11-7-10) 13 gick inte..hoppade till 11 (nån förinställning gissar jag...oxå)

* Stoppat i ny FW i både router & brygga

* Kollat så att inte routern är för varm (vad nu det är)

När jag kollade i bryggan hade jag 70-73 i mottagning

så det skall väl räcka !

 

Jag tror jag får nått fel, tidsödande historier som borde klarats upp mycket tidigare..

(läs: av Netgerar) Nu kan jag inte komma på nått mer ...men positiv sak i det hela

är att jag hittat testsidan för sådana här bekymmer:

http://nymag.com/news/features/33524/ :totaltgalen:

Där rasar det hela tiden, texten är med men bara en del av bilden (Jobs)

Va i hellskotta gör man nu..visst ja, finns ju ett par kanaler kvar att testa :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så var det detta med kanaler igen. Kanalerna överlappar varandra i frekvens. Som ni kan se på bilden, så överlappas kanal 1 av både kanal 2 och 3. De överlappar alltså varnadra med en tredjedel. Om grannen har en basstation på kanal 11, och bor nära, så ska man alltså undvika kanalerna 9, 10, 12 och 13. Kanal 8 och 14 är dock helt okej, liksom 1-7.

 

Om en granne kör på kanal 11 och en annan på kanal 5, så är det bara kanalerna 1-2, 8 och 14 som är bra att använda. Om man har två eller fler grannar med trådlösa basstationer, så bör man prata med dem, då det kan bli svårt att hitta en kanal som inte överlappar någon av deras kanaler. Man bör komma överens med sina grannar att man t.ex tar kanalerna 1, 4, 5 och 10 eller 2, 5, 11 och 14 eller 3, 6, 9 och 12.

 

Om alla grannarna tar varsin kanal i samma rad, så kommer det inte vara några överlappningar.

 

post-238-1183486796_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag:

* Stängt av alla trådlösa telefoner (dragit ur sladden)

* Sänkt MTU`n till 1400

* Bytt kanaler (11-7-10) 13 gick inte..hoppade till 11 (nån förinställning gissar jag...oxå)

* Kollat så att inte routern är för varm (vad nu det är)

Du ska kunna ha trådlösa telefonbasstationer, men se till att de står minst 1 meter ifrån din basstation till datorn.

 

Sätt tillbaks MTU till defaultvärdet, som är 1500.

 

Testa andra kanaler, enligt mitt föregående inlägg, och om det behövs snacka även med dina grannar, och fråga vilka kanaler de kör på.

 

Låt inte routern och modemet stå på varandra, då det definitivt blir för varmt, vilket ofta gör att de lägger av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska kunna ha trådlösa telefonbasstationer, men se till att de står minst 1 meter ifrån din basstation till datorn.

 

Sätt tillbaks MTU till defaultvärdet, som är 1500.

 

Testa andra kanaler, enligt mitt föregående inlägg, och om det behövs snacka även med dina grannar, och fråga vilka kanaler de kör på.

 

Låt inte routern och modemet stå på varandra, då det definitivt blir för varmt, vilket ofta gör att de lägger av.

 

Ok, tack för fina tips ..har sparat din lektion ang kanaler :)

---

Nu verkar det dock funka !?!

Har satt "mode" till enbart g eller b och än så länge funkar det ..

även sidan jag länkade till tidigare.

Om detta stämmer eller om det bara är tillfälligheter har jag ingen aning om,

det visar sig väl framgent.

---

Det finns ett otal kommentarer på nätet gällande WGR burken och just

det bekymmer den här tråden handlar om..konstigt att inte Netgear kunnat

fixa problemet :angry:

Ett positivt citat slutligen:

 

FIXED!!!!!

 

Cant say what did it I did a few things all at

once but it LOOKS like its fixed for me here!

 

First off i updated firmware as you know on both

the router and usb thingy, that didnt do squat for me,

 

Then on comcasts help board it was suggested i do

these things

 

move modem and router as far apart as possible

(5 feet vs 6 inches before)

changed channels on the router

(was on 8 moved to 1)

Dropped speed to B vs G only

Moved my 2.4 ghz phone out of the room totally

 

dunno what it was exactly or a combo of things,

but second day here over 12 hours so far not one

single problem or disconnect on 2 laptops and 2 pcs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara meddela att det nu rullat på i flera dygn och så här blev det:

 

* Installerade ny Firmware

* Flyttade isär modem & router - inte så långt..nån meter

* Kör enbart på "mode" b (vilket jag tror var den viktigaste åtgärden i mitt fall)

* Trådlösa basenheten står mindre än 1m från routern !!!

* Pratar högt & snällt med mina elektroniska burkar :pusspadig:

...häpp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...