Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Idiotiska OCR-nummer


gorancarlsen

Rekommendera Poster

gorancarlsen

Det flesta banker och företag vill att vi ska sköta inbetalningar och annat via Internet. I bkand är det bara så himla besvärligt.

 

Inför varje månadsslut sitter jag och knappar alla dessa idiotiska OCR-nummer. Vissa är upp till 20 - 22 siffror långa. Vissa (ICA) har ett fast nummer som gör att jag kan lägga dessa i ett textdokument och sedan kopiera o klistra vid inbetalning men snadra (Statoil) har olika nummer varje månad.

Varför inte använda personnummret som OCR?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 70
  • Created
  • Senaste svar
Pocahontas
Det flesta banker och företag vill att vi ska sköta inbetalningar och annat via Internet. I bkand är det bara så himla besvärligt.

 

Inför varje månadsslut sitter jag och knappar alla dessa idiotiska OCR-nummer. Vissa är upp till 20 - 22 siffror långa. Vissa (ICA) har ett fast nummer som gör att jag kan lägga dessa i ett textdokument och sedan kopiera o klistra vid inbetalning men snadra (Statoil) har olika nummer varje månad.

Varför inte använda personnummret som OCR?

 

Jag har nästan det mesta av mina räkningar på e-faktura/autogiro, mycket praktist, sparar man på papper dessutom...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har du kanske något att testa :)

http://www.memention.com/mye/

 

Det där ser ju lovande ut. :ThumbsUp:

Ska testa med det samma.

Tack Jarting. :geros:

 

Är den freeware? :unsure:

Hittade ingen info på deras websida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det flesta banker och företag vill att vi ska sköta inbetalningar och annat via Internet. I bkand är det bara så himla besvärligt.

Vissa (ICA) har ett fast nummer som gör att jag kan lägga dessa i ett textdokument och sedan kopiera o klistra vid inbetalning men snadra (Statoil) har olika nummer varje månad.

 

Ivissafall kan man be om ett "fast" OCR nr, så testa det.

 

Annars ser ju Jarting förslag ut som en höjdar lösning. :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Alla har ju inte iSight!

Verkar ju käckt annars, men det är väl långsamt ?

 

Finns ju pennläsare, men inte är de billiga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla har ju inte iSight!

Verkar ju käckt annars, men det är väl långsamt ?

 

Finns ju pennläsare, men inte är de billiga

Nej det är sant. Men håller iaf med gorancarlsen, att dom känns lite onödigt långa, dom där numrena. Borde finnas något sätt att lösa det bättre på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla har ju inte iSight!

Verkar ju käckt annars, men det är väl långsamt ?

 

Finns ju pennläsare, men inte är de billiga

 

Har testat liknande program, men då i delicious library,

scannande barcodes.

 

Lite trixit att få till det, men man får upp hastigheten efter ett tag.

 

Dock tror jag att nån som skriver med god nedslagshastighet fixar det fortare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
Alla har ju inte iSight!

Verkar ju käckt annars, men det är väl långsamt ?

 

Finns ju pennläsare, men inte är de billiga

Det här kostar 125kr, vad kostar en penna med eventuellt Mac-program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gorancarlsen
Här har du kanske något att testa :)

http://www.memention.com/mye/

 

Har testat programmet. Funkar inte riktigt i praktiken. Det är svårt att hålla räkningen stilla och programmet verkar inte läsa siffrorna rätt. Det är mycket att rätta i efterhand.

 

Dessutom har inte alla iSight.

 

Fast OCR går inte många med på, ex Statoil hävdar säkerhetsproblem med det vilket är ett skrattretande dumt påstående.

 

Nä, bättre förslag vill jag nog ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat programmet. Funkar inte riktigt i praktiken. Det är svårt att hålla räkningen stilla och programmet verkar inte läsa siffrorna rätt. Det är mycket att rätta i efterhand.

 

Dessutom har inte alla iSight.

 

Fast OCR går inte många med på, ex Statoil hävdar säkerhetsproblem med det vilket är ett skrattretande dumt påstående.

 

Nä, bättre förslag vill jag nog ha.

Det va synd att det inte fungerade så bra då :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nästan det mesta av mina räkningar på e-faktura/autogiro, mycket praktist, sparar man på papper dessutom...

 

Hmm, av alla mina räkningar är det två jag kan ha som e-faktura/autogiro. Det är min fasta telefon som jag betalar till Tele2 och min mobil som jag betalar till Comviq. Alla andra måste jag knappa in manuellt. Dock är det bara Comviq-räkningen som jag verkligen har på autogiro, eftersom den är så liten (mellan 69 och 100 kr per månad). De övriga vill jag ha kontroll över så att pengar verkligen finns på rätt konto när pengarna ska dras.

 

Nu tycker inte jag att det är ett stort problem med långa OCR-nummer. Det tar några sekunder att skriva in numret för varje räkning. Totalt sett tar det kanske 2-3 minuter för mig att betala mina räkningar, oftast 5-8 st per månad.

 

Däremot kan man verkligen ifrågasätta varför man ska ha nummer som är så långa. Det behövs naturligtvis inte, utan är bara ren lathet från företagens sida. Man behöver helt enkelt investera i ett system som genererar OCR-nummer efter ett visst mönster, men som bara internt hos företaget är kopplat till den övriga information som nu finns i OCR-numrena.

 

Realistiskt sett har ett mycket stort svenskt företag kanske fem miljoner kunder. Ska man ha ett unikt OCR-nummer för varje kund och dessutom kunna identifiera vilket år och vilken månad räkningen tillhör, så krävs ett minimum av tio siffror. En för år (det är osannolikt att man ska behöva identifiera räkningar äldre än tio år, så en siffra räcker), två för månad (1=januari -> 12=december) och sen ett unikt nummer för varje kund efter det.

 

Övrig information, som jag misstänker finns i OCR-nummer i dag, kan i stället kopplas till dessa OCR-nummer internt hos företagen, så att kunden alltid bara ser det absolut kortaste numret som är möjligt.

 

Lite komiskt är det att det längsta OCR-numret jag har på alla mina räkningar, är det för hyran. Då bor jag hos ett ganska litet privat hyresbolag. Vet inte hur många hyresgäster de har, men det kan knappast handla om fler än några tusen. Trots det är det hela 16 siffror i numret!!! Det räcker, enligt min metod ovan, för att täcka in en biljon (1000 miljarder) kunder... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har funderat på hur showviev numrena fungerar, de som man knappar in efter tidningen och som säger åt videon vilken kanal och tid den ska spela in, ibland är numren så korta som fyra siffror, oftast sex siffror, men hur kan de relativt få siffrorna rymma så mycket information? Nåt för OCR-folket att titta på kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller Showview måste det handla om att signaler kommer till videon i TV-signalen. Showview-koden är då bara en identifiering av programmet, så när videon får signalen att programmet sänds genom att samma kod skickas ut i TV-nätet, börjar den spela in.

 

Men detta är bara min gissning. Jag vet inte om det verkligen är så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danne Vendel

Jag har aldrig tänk på det eftersom jag inte har några problem att knappa in OCR-nuffrorna; Men måste man det då? Kan man inte lika gärna skriva sitt namn, fakturanummer eller nåt annat? Eller kostar det extra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte använda personnummret som OCR?

Därför att det identifierar inte VILKEN räkning som avses. Du kan ju ha flera per månad från samma företag.

Och du kan inte heller gå på beloppen för det kan vara detsamma. Och dessutom har många en tendens att inte betala in rätt belopp heller. De tror att de inte ska behöva betala exempelvis faktureringsavgift eller dröjsmålsränta. Ibland tror de till och med att de är berättagade till ett lägre pris och betalar bara in detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju ha flera per månad från samma företag.

 

Öh? Knappast, va? I alla fall inte som privatperson.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danne Vendel
Öh? Knappast, va? I alla fall inte som privatperson.

Jodå, inte alls ovanligt med flera personer i hushållet, t.ex..

 

Hyra + p-plats = två fakturor/månad till samma mottagare

Mobiltelefon = två nummer, två räkningar, samma mottagare

Avbetalningar på lån = flera lån, olika låntagare, samma kreditinstitut

Läkarbesök, landstinget = samma mottagare olika räkningar olika personer

osv....

 

Dessutom: Är inte OCR-numret också en kod i sig ungefär som de fyra sista i personnumret, dvs så att systemet protesterar om man inte fyllt i t.ex. bank- eller postgiro rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öh? Knappast, va? I alla fall inte som privatperson.

Om du exempelvis har en sommarstuga så får du en elräkning därifrån också, förutom det "riktiga" boendet.

Eller så kan du ha handlat på postorder två gånger inom samma månad.

Eller så kan du ha både mobilabonnemang, fast telefoni och bredband från samma leverantör.

Eller så kan du ha hemförsäkring, bilförsäkring och pensionsförsäkring i samma försäkringsbolag.

 

Möjligheterna är oändliga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom: Är inte OCR-numret också en kod i sig ungefär som de fyra sista i personnumret, dvs så att systemet protesterar om man inte fyllt i t.ex. bank- eller postgiro rätt?

Jovisst, sista siffran är en kontrollsiffra. Du behöver fylla i minst två siffror fel för att systemet inte ska protestera (och då dessutom ha "tur" så att kontrollsiffran blir rätt ändå).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du exempelvis har en sommarstuga så får du en elräkning därifrån också, förutom det "riktiga" boendet.

Eller så kan du ha handlat på postorder två gånger inom samma månad.

Eller så kan du ha både mobilabonnemang, fast telefoni och bredband från samma leverantör.

Eller så kan du ha hemförsäkring, bilförsäkring och pensionsförsäkring i samma försäkringsbolag.

 

Möjligheterna är oändliga...

 

Jag tog för givet att företagen var så smarta att de slog ihop alla räkningar som ska till samma personer. Tydligen inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Företagen kan välja att ha "hård" eller "mjuk" OCR-kontroll på sina betalningar. Med hård kontroll så måste exakt rätt siffror anges för att betalningen ska släppas igenom. Med mjuk så går betalningen igenom, sen får företaget lite deckarjobb för att matcha betalningen mot rätt faktura.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa (ICA) har ett fast nummer som gör att jag kan lägga dessa i ett textdokument och sedan kopiera o klistra vid inbetalning men snadra (Statoil) har olika nummer varje månad.

Varför inte använda personnummret som OCR?

Om pengarna går in på ditt konto hos mottagaren så kan man ha samma OCR. Men om pengarna ska matchas mot en specifik räkning så måste det någonstans fixas. Givetvis skulle den matchningen kunna ligga hos företaget...

 

Användningen av personnummer är ganska reglerat, för några år sedan kom regler som kraftigt försvårar för företag att använda personnummer som kundnummer. Bra ur integritetshänseende, men mindre bra ur ett användarperspektiv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...