Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad är AppleTVs syfte?


Tobberoth

Rekommendera Poster

Om jag förstått det hela rätt så gör AppleTV att du kan visa filmer, foton osv på TV. Låter ju trevligt, men går inte det att göra hur lätt som helst med en helt vanlig sladd? Varför skulle någon nånsin köpa en dyr maskin för något en simpel sladd och adaptor fixar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att det är ett äpple på den. Då köper folk vilken skit som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för att man ska kunna ha mer än 10 meter till tv'n kanske ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en outvecklad del av marknaden omkring upplevelser i hemmet... helt klart, och Apple vill vara med på tåget.

Alternativet är en DVD-brännare att koppla till TV´n och Mac Mini är ju de facto dyrare...

 

Platsen under TV´n att spela in program, titta på efteråt och/eller spara för eftervärlden, den platsen har inte utvecklats på många många år. Jag skulle köpa en Mac mini själv, men de e jag det.

 

Jag trodde Apple TV skulle komma med en DVD-brännare och annat godis som gjorde att den kunde helt ersätta DVD´n men jag bedrog mig... får se vad dom gör med den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstått det hela rätt så gör AppleTV att du kan visa filmer, foton osv på TV. Låter ju trevligt, men går inte det att göra hur lätt som helst med en helt vanlig sladd? Varför skulle någon nånsin köpa en dyr maskin för något en simpel sladd och adaptor fixar?

Jag är helt-och-hållet inne på din frågeställning. I min trånga, lilla värld så är det just en sladd mellan datorn och TV:n som behövs. Varför Apple TV?

Har mailat till Simon om det och det verkar som att det kommer att klargöras för alla oss som verkar ha missat någonting i ett framtida nummer av MacWorld.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för att man ska kunna ha mer än 10 meter till tv'n kanske ??

Sen när är det värt över 2500 kr att få slippa sitta mindre än 10 meter från TVn? Speciellt när man istället kan köpa en längre sladd...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

jag förstår inte heller syftet med AppleTV

 

sedan är det väl så att man bara kan spela upp de filmer som köps i iTunes? och vad jag vet säljer inte iTunes Sverige några filmer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag förstår inte heller syftet med AppleTV

 

sedan är det väl så att man bara kan spela upp de filmer som köps i iTunes? och vad jag vet säljer inte iTunes Sverige några filmer

 

ska det inte gå att spela upp alla filmer som man har iTunes??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en artikel om Apple TV och vad det är och framförallt vad det inte är. Kolla in Amerikanska MacWorld som har en intressant analys och ett test av vad det här är för låda.

Men jag fattar fortfarande inte. Som ovanstående talare skriver om att spela upp filmer som man har i iTunes. Ok. Men återigen, varför Apple TV till detta? Varför inte Frontrow eller Equinox grymt snygga program vad-det-nu-heter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Det finns en artikel om Apple TV och vad det är och framförallt vad det inte är. Kolla in Amerikanska MacWorld som har en intressant analys och ett test av vad det här är för låda.

Men jag fattar fortfarande inte. Som ovanstående talare skriver om att spela upp filmer som man har i iTunes. Ok. Men återigen, varför Apple TV till detta? Varför inte Frontrow eller Equinox grymt snygga program vad-det-nu-heter?

 

 

precis, jag kommer knappast köpa en låda som kan streama trådlöst som kostar nästan 3000:-

 

en sladd går likabra för mig

 

dessutom är hårddisken sjukt liten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

precis, jag kommer knappast köpa en låda som kan streama trådlöst som kostar nästan 3000:-

 

en sladd går likabra för mig

 

dessutom är hårddisken sjukt liten

 

Om man har 2 eller t.om. 3 datorer i hemmet som det visas på hemsidan, blir det ju inte speciellt snyggt med 6 sladdar(1 ljud 1 bild) dragna över hela lägenheten...

 

Vissa tycker det är för dyrt m. apple tv, men hur mycket kostar en bra trådlös router m. 802.11n? runt tusenlappen! varför inte bara dra en fet nätverkskabel över golvet? samma fråga... Det är inte lika snyggt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har 2 eller t.om. 3 datorer i hemmet som det visas på hemsidan, blir det ju inte speciellt snyggt med 6 sladdar(1 ljud 1 bild) dragna över hela lägenheten...

 

Vissa tycker det är för dyrt m. apple tv, men hur mycket kostar en bra trådlös router m. 802.11n? runt tusenlappen! varför inte bara dra en fet nätverkskabel över golvet? samma fråga... Det är inte lika snyggt!

Jo, altså jag går inte i argumentation om det och jag förstår mer än väl principen (kanske) för Apple TV, och nog är det snyggt inte tal om annat. Frågan är väl om det är 3000 kronor snyggt.

 

Jag tycker att han som skrev testet i Amerikanska MacWorld ställer en hel del bra krav i sin önskelista där han visar på hur ATV faktiskt skulle kunna bli verkligen en sån dräpare. Ta det med prenumeration på TV-serier och liknande som skulle kunna vara en sån kanongrej för användare av ATV. Men som nu (ja, jag vet att jag är tjatig) så kommer inte jag att betala närmare 3000 skattade för att lyssna på musik i min TV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ocksa lite besviken pa mojligheterna med ATV. Tank om det var mojligt att koppla in en TV reciever ocksa. Da hade det varit riktigt bra.

 

Men,

2500;- ar det sakert manga som betalar for att fa en snygg och smidig losning for att se pa film fran datorn till TVn. Ingen storre summa i sammanhanget. Finns det folk som lagger 20-30 tusen och uppat pa en tv som inte ens har en digital TV reciever sa borde en apple TV inte vara sa dyrt.

 

Det verkar ju dock som att det gar att modifiera den valdigt mycket sa inom kort ska det nog bli en riktigt bra pryl. Som jag sa, om man lyckas fa en USB TV reciever att fungera pa den sa kommer det bli kalas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk dig:

Pappa Frank har en stationär dator med en film på som han köpt igår.

Pappa Franks dator står på övervåningen och han har endast en 17 tums skärm. Det blir hopplöst att tränga in Mamma Hugo, Barnen Sandra och Max samt hunden Roffe i det lilla datorrummet och glo på en liten liten skärm. Men vänta! Frank har en idé. Då han inte kan dra en sladd från övervåningen till TV:n nere i vardagsrummet så köper han en tv!

Nu kan han enkelt streama sin film till tv:n utan diverse krångligheter + att han kan styra filmen direkt från soffan istället för att springa upp till övervåningen för att pausa filmen, ner på undervåningen för att gå på toa, upp igen för att starta filmen och ner igen för att fortsätta kolla.

 

Om Apple tillåter att man installerar program som Joost så har du detsuttom gratis TV. Inte fel va? hehe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk dig:

Pappa Frank har en stationär dator med en film på som han köpt igår.

Pappa Franks dator står på övervåningen och han har endast en 17 tums skärm. Det blir hopplöst att tränga in Mamma Hugo, Barnen Sandra och Max samt hunden Roffe i det lilla datorrummet och glo på en liten liten skärm. Men vänta! Frank har en idé. Då han inte kan dra en sladd från övervåningen till TV:n nere i vardagsrummet så köper han en tv!

Nu kan han enkelt streama sin film till tv:n utan diverse krångligheter + att han kan styra filmen direkt från soffan istället för att springa upp till övervåningen för att pausa filmen, ner på undervåningen för att gå på toa, upp igen för att starta filmen och ner igen för att fortsätta kolla.

 

Om Apple tillåter att man installerar program som Joost så har du detsuttom gratis TV. Inte fel va? hehe

Men han kan dra en sladd, det är bara köpa en lång sladd. Och varför ska han pausa o ha sig, skulle de inte se på film? (Har själv sett massa filmer med kabel från min stationärna på övervåningen) Nja, bekvämlighet i all ära, men priset är fortfarande 2700 kr. Speciellt med tanke på hur ovanlig just den situationen lär vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men se det som ett första steg. Sen i nästa version kanske de har med en Blueray brännare, större hårddisk med möjlighet att spela in, digital dekoder och kortläsare för alla SD/memorystick duo o allt vad det nu heter. Självklart ska andra generationen också kunna spela upp 1080p inte som nu 720p. Men just nu räcker det eftersom filmerna på iTunes bara är av "DVD" kvalite.

 

Men den får inte bli större, mer grejjer i samma volym är mitt krav :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men se det som ett första steg. Sen i nästa version kanske de har med en Blueray brännare, större hårddisk med möjlighet att spela in, digital dekoder och kortläsare för alla SD/memorystick duo o allt vad det nu heter. Självklart ska andra generationen också kunna spela upp 1080p inte som nu 720p. Men just nu räcker det eftersom filmerna på iTunes bara är av "DVD" kvalite.

 

Men den får inte bli större, mer grejjer i samma volym är mitt krav :galetglad:

Hade appleTV varit så, plus att man inte behövde haxxa i den för att köra filmer utanför iTunes, så hade jag kanske funderat över att inhandla en.. som den är nu ser jag det mer som en extremt dyr lyx för folk som inte kan/orkar dra sladdar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte heller ATV..... :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men se det som ett första steg. Sen i nästa version kanske de har med en Blueray brännare, större hårddisk med möjlighet att spela in, digital dekoder och kortläsare för alla SD/memorystick duo o allt vad det nu heter. Självklart ska andra generationen också kunna spela upp 1080p inte som nu 720p. Men just nu räcker det eftersom filmerna på iTunes bara är av "DVD" kvalite.

 

Men den får inte bli större, mer grejjer i samma volym är mitt krav :galetglad:

Tror inte du ska hoppas för mycket på alla dessa funktioner, iaf inte alltför snart. Apple lägger inte gärna till alla möjliga funktioner eftersom de då anser det för krångligt för "normalanvändaren". Steve Jobs filosofi är ju att inte inkludera alla funktioner som finns utan bara ha de nödvändigaste, eller nåt. Det är hans buddhistiska influenser som spelar in här visst har jag läst nånstans. Se bara på iPoden hur lång tid det tog innan filmvisningsmöjligheten kom - och radio finns bara som tillbehör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Appeltv kommer endast ha den funktionen att vara som en hubb mellan dator och TV då di saknar ljud i DVI kabeln. För mig är den porten upptagen av dataskärmen så jag kan inte koplla min LCD tv till datorn för att se visde, foto mm. Kunde vi sätta in ett HDMI-kort i maccen eller det funnits en port på Minimaccen hade det varit en bättre lösning. Detta finns redan på PC men här har Bill misslyckats. Kanske för att sälja ATV. Dett borde i så fall varit digitalmottagare i den så man kunde koppla TV till datorn via den och sluppit Elgato, vilket inte är gratis.

Apple börjar tappa mark på detta område då det gäller media.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...