Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Diskutrymme i menylisten?


Pantern

Rekommendera Poster

Någon som har tips på program som visar mig tillgängligt diskutrymme i menyraden? Menubar kan ju tyvärr inte det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 143
  • Created
  • Senaste svar

Ingen? Har lusrensat versiontracker men inte verkar det finnas där heller. Nedrans knepigt verkligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen? Har lusrensat versiontracker men inte verkar det finnas där heller. Nedrans knepigt verkligen.

459173[/snapback]

 

Nej, det var inte så knepigt. Jag skrev ihop det du sökte, men bara ett litet utkast så att du kan säga om det var det du var ute efter. Som det är nu funkar den bara för startdisken. Fler funktioner jag tänkt lägga till:

 

- Textfärgen ändras om rest. utrymme understiger en viss storlek (som man ska kunna välja själv)

- Ikonen ska inte synas i Dockan

- Funktion för att autostarta

 

Fler idéer?

 

(Obs! Än så länge bara ett hastigt utkast och som bara fungerar på OS X. Byggd med hjälp av vissa plugins som ev kan ge "Trial only"-meddelanden)

ShowSpace.app.zip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det var inte så knepigt. Jag skrev ihop det du sökte, men bara ett litet utkast så att du kan säga om det var det du var ute efter. Som det är nu funkar den bara för startdisken. Fler funktioner jag tänkt lägga till:

 

- Textfärgen ändras om rest. utrymme understiger en viss storlek (som man ska kunna välja själv)

- Ikonen ska inte synas i Dockan

- Funktion för att autostarta

 

Fler idéer?

 

(Obs! Än så länge bara ett hastigt utkast och som bara fungerar på OS X. Byggd med hjälp av vissa plugins som ev kan ge "Trial only"-meddelanden)

460701[/snapback]

Går det att få den utan texten "kvar"? Och det vore ju för underbart om man slapp rutan om unregistered plugin. Det poppar upp för ofta för att man ska kunna nyttja den tyvärr. Annars är det PRECIS vad jag söker :) Och troligen fler med mig :yeahbaby:

 

Önskningar:

 

- Val av typsnitt+storlek

- Val om text efter eller enbart storlek i siffror.

- Val av färg

- Val av decimaler + enhet (Gb,Mb)

- Programmet ska ej ligga i dockan

- Inga popuprutor

- Autostart

 

Det är väl vad jag kommer på. Glöm inte meddela mig om du fixar mer :) Grymt!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att få den utan texten "kvar"?  Och det vore ju för underbart om man slapp rutan om unregistered plugin. Det poppar upp för ofta för att man ska kunna nyttja den tyvärr. Annars är det PRECIS vad jag söker :) Och troligen fler med mig  :yeahbaby:

 

Önskningar:

 

- Val av typsnitt+storlek

- Val om text efter eller enbart storlek i siffror.

- Val av färg

- Val av decimaler + enhet (Gb,Mb)

- Programmet ska ej ligga i dockan

- Inga popuprutor

- Autostart

 

Det är väl vad jag kommer på. Glöm inte meddela mig om du fixar mer :) Grymt!!

460737[/snapback]

 

Det går att ändra allt som man vill ha det - texten "kvar" var bara nåt jag skrev dit.

Jag ska jobba vidare på den under veckan som kommer. Popuprutorna kommer naturligtvis inte att finnas kvar i den slutgiltiga versionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu finns en lite mer färdig version att testa. Det som återstå är att lägga till lite mer inställningsmöjligheter (Typsnitt, storlek etc). Dessutom dyker fortfarande dialogrutan upp om "trialversion" (kommer naturligtvis att ordnas till den "slutliga" versionen).

 

Men det jag skulle behöva lite hjälp med är:

- Att fixa en snygg och fyndig icon till programmet?

- Ett bättre och fyndigare namn än FreeSpace. Eller duger det?

- Fler funktioner och finesser?

 

Någon?

 

Programmet är än så länge bara testat på G5/OsX 10.4.8 men bör fungera från 10.2 och upp. Lite respons om hur det fungerar vore trevligt.

 

Nya funktioner:

 

- Användaren kan välja varningsgräns (testa att sätta gränsen över ditt fria utrymme!)

- Användaren kan välja autostart vid login (Ja/Nej)

- Programmet syns inte i Dockan och har heller ingen "vanlig" meny

- Alla skrivbara volymer (diskar, usb-minnen etc) listas i undermenyn. Klicka på resp. volym för ingående info.

FreeSpace.app.zip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  Och det vore ju för underbart om man slapp rutan om unregistered plugin. Det poppar upp för ofta för att man ska kunna nyttja den tyvärr. Annars är det PRECIS vad jag söker :)

 

Det är väl vad jag kommer på. Glöm inte meddela mig om du fixar mer :) Grymt!!

460737[/snapback]

 

Håller Med! Kanon Progg! :yeahbaby: För mig så skulle det kunna vara färdiga versionen.. Vore skönt att slippa "unregistred" Popuppen.. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller Med! Kanon Progg!  :yeahbaby: För mig så skulle det kunna vara färdiga versionen.. Vore skönt att slippa "unregistred" Popuppen..  :whistling:

461717[/snapback]

 

Man tackar och bockar. Efter att ha fixat några detaljer ska jag lägga in registreringen så att popuprutan försvinner och återkommer inom kort med en användbar version.

 

Tänk att det är så kul att bygga program i RealBasic. Jag har inte sysslat med det på flera år nu, men hittar snabbt tillbaka till spakarna. Rekommenderas till dem som inte provat ännu. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man tackar och bockar. Efter att ha fixat några detaljer ska jag lägga in registreringen så att popuprutan försvinner och återkommer inom kort med en användbar version.

 

Tänk att det är så kul att bygga program i RealBasic. Jag har inte sysslat med det på flera år nu, men hittar snabbt tillbaka till spakarna. Rekommenderas till dem som inte provat ännu.  :ThumbsUp:

461729[/snapback]

Med tanke på att iallafall jag inte hittat ett liknande program borde det finnas en liten marknad. Sjukt galet att det inte finns? Om man som jag kör bärbart med begränsat utrymme och tankar massor är det skönt att ha direktkoll på utrymme.

 

Jag tar den direkt och tvekar inte att pusha för den så snart pop uprutan pyser sin väg. :)

 

Jag tycker förövrigt namnet är rakt på sak och bra. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nice nice (:

 

Noterade dock att det på vissa ställen står FreeSpace och på andra ställen ShowSpace.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nice nice (:

 

Noterade dock att det på vissa ställen står FreeSpace och på andra ställen ShowSpace.

462187[/snapback]

 

Tack! Bytte namn under utvecklingens gång och slarvade lite i dialogrutorna... :blushing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, Pantern... här kommer den första betan av FreeSpace. Det återstår att lägga till några av dina önskemål... Det kommer senare. Nu ska allt detta fungera i allafall:

 

- Programmet är osynligt förutom i menylisten

- Inställningsbar varningsnivå för startdisken

- Autostart vid inloggningen om man så önskar

- Information om alla skrivbara volymer som ansluts till datorn i undermenyer

- Tjusig ikon (tycker iaf jag... )

- Än så länge bara på svenska (nåt enstaka engelskt ord här och var)

- Ingen jäkla dialogruta som tjatar längre...

 

Testat framför allt i OsX 10.4.8, men bör fungera från OsX 10.2 och upp.

 

Återstår även lite fix kring minnesförbrukning mm - sånt jag inte har riktigt pejl på ännu, eftersom jag inte sysslat med programmering för MacOSX/Cocoa förr. Ska kolla om jag kan få lite hjälp här på forumet med det.

 

Alla som läser detta får väldigt gärna bli beta-testare, köra programmet och återkomma med synpunkter, buggar och önskemål. Håll tillgodo:

FreeSpace_b1.zip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, Pantern... här kommer den första betan av FreeSpace. Det återstår att lägga till några av dina önskemål... Det kommer senare. Nu ska allt detta fungera i allafall:

 

- Programmet är osynligt förutom i menylisten

- Inställningsbar varningsnivå för startdisken

- Autostart vid inloggningen om man så önskar

- Information om alla skrivbara volymer som ansluts till datorn i undermenyer

- Tjusig ikon (tycker iaf jag... )

- Än så länge bara på svenska (nåt enstaka engelskt ord här och var)

- Ingen jäkla dialogruta som tjatar längre...

 

Testat framför allt i OsX 10.4.8, men bör fungera från OsX 10.2 och upp.

 

Återstår även lite fix kring minnesförbrukning mm - sånt jag inte har riktigt pejl på ännu, eftersom jag inte sysslat med programmering för MacOSX/Cocoa förr. Ska kolla om jag kan få lite hjälp här på forumet med det.

 

Alla som läser detta får väldigt gärna bli beta-testare, köra programmet och återkomma med synpunkter, buggar och önskemål. Håll tillgodo:

462833[/snapback]

Lysande! Glad jag blir :) Jag kör detta från och med nu och hör av mig om jag märker av något i denna tråd. Stort tack! Släng upp det på en hemsida med eller något ställe så det kan få lite spridning :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta var en trevlig överraskning. Även jag har letat efter dylikt program. Det enda jag saknar är att kunna göra typsnittet mindre, i övrigt rent och fint! :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta var en trevlig överraskning. Även jag har letat efter dylikt program. Det enda jag saknar är att kunna göra typsnittet mindre, i övrigt rent och fint!  :yeahbaby:

463351[/snapback]

Jag håller med där. I övrigt fungerar den mycket bra so far :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta var en trevlig överraskning. Även jag har letat efter dylikt program. Det enda jag saknar är att kunna göra typsnittet mindre, i övrigt rent och fint!  :yeahbaby:

463351[/snapback]

 

Tackar och bugar. Möjligheten att välja typsnitt, färg och storlek kommer.

 

Jag har dessutom hittat en liten bugg som jag ska fixa; att programmet kan krasha när volymer från vissa image-filer monteras. Jag vet ungefär var problemet ligger.

 

Andra funktioner jag funderar på att lägga till:

 

- Möjlighet att ejecta externa volymer (typ USB-minnen) från menyn

- Möjlighet att få en dialogruta (typ som i Windows) när det är säkert att ta ut USB-minnet

- Betydligt mer ingående info om varje disk i undermenyn.

 

Men i morgon börjar allvaret igen, efter en långledig julhelg... Det kommer inte att bli lika mycket tid över för programmering. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en NTFS disk ansluten för restaurering av en PC, och den dyker inte upp i listan!

 

Kommer ligga som startup!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar och bugar. Möjligheten att välja typsnitt, färg och storlek kommer.

 

Jag har dessutom hittat en liten bugg som jag ska fixa; att programmet kan krasha när volymer från vissa image-filer monteras. Jag vet ungefär var problemet ligger.

 

Andra funktioner jag funderar på att lägga till:

 

- Möjlighet att ejecta externa volymer (typ USB-minnen) från menyn

- Möjlighet att få en dialogruta (typ som i Windows) när det är säkert att ta ut USB-minnet

- Betydligt mer ingående info om varje disk i undermenyn.

 

Men i morgon börjar allvaret igen, efter en långledig julhelg... Det kommer inte att bli lika mycket tid över för programmering. :(

463356[/snapback]

Jag lade upp den här lite snabbt så det blir lättare att tipsa varandra. :)

http://web.comhem.se/~u55018720/FreeSpace/.../FreeSpace.html

 

Jag håller koll på denna tråd efter nya versioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon

Kul utveckling i tråden. Först en fråga om ett program, därefter en initial utvecking följt av finputsning och lansering. :yeahbaby:

 

Solklar tråd att puffa för på MacWorld.se!

 

post-107-1168179693_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en NTFS disk ansluten för restaurering av en PC, och den dyker inte upp i listan!

 

Kommer ligga som startup!

463360[/snapback]

 

Det beror nog på att jag valde att inte läsa in diskar som inte är skrivbara från MacOS. Programmet ska ju hålla reda på hur mycket utrymme som finns kvar och på diskar som inte är skrivbara ändras ju knappast det resterande utrymmet ;) Då tänkte jag iofs i första hand på stängda diskar som tex cd-skivor. Men NTFS tänkte jag inte alls på. Det är ju inte skrivbart från MacOS, men om man kör Windows på Macen är det naturligtvis en annan sak. Har ingen pejl alls på det, eller på hur man labbar med med NTFS. Men tack för uppslaget - jag får ta ett titt på det senare... :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul utveckling i tråden. Först en fråga om ett program, därefter en initial utvecking följt av finputsning och lansering.  :yeahbaby:

 

Solklar tråd att puffa för på MacWorld.se!

 

post-107-1168179693_thumb.jpg

463365[/snapback]

 

Kul! Tack för uppmärksamheten. :blushing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror nog på att jag valde att inte läsa in diskar som inte är skrivbara från MacOS. Programmet ska ju hålla reda på hur mycket utrymme som finns kvar och på diskar som inte är skrivbara ändras ju knappast det resterande utrymmet ;) Då tänkte jag iofs i första hand på stängda diskar som tex cd-skivor. Men NTFS tänkte jag inte alls på. Det är ju inte skrivbart från MacOS, men om man kör Windows på Macen är det naturligtvis en annan sak. Har ingen pejl alls på det, eller på hur man labbar med med NTFS. Men tack för uppslaget - jag får ta ett titt på det senare...  :ThumbsUp:

463371[/snapback]

 

Provade att logga in och logga ut med programmet. Kom upp 4 terminalfönster, och stängde man dem stängdes programmet... Sen så visade den också posten Nätverk fastän jag inte var ansluten till någon server/annan hårddisk...

 

NTFS stöd är helt onödigt, bara en sak att ha för oss nördar som alltid får reparera kraschade PC-datorer. (formatera om och installera XP är inte skoj...)

 

Kan du inte ha programet två språkigt? Det borde gå snabbt att fixa...

 

Sen tror jag inte att jag har fler behov, kanske man kan ha all extra information om man klickar på en enhet som valbart i inställningar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul, men nu blev det lite mer angeläget att översätta all dialog till engelska... :)

463373[/snapback]

Engelska är att föredra framför svenska. Så enkelt program så ingen ska ha svårigheter med det. Versionsnummer under "about" vore klockrent med :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...