Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

tvout men ej färg i tv


NyvakeN

Rekommendera Poster

Tjena, var nyss och köpte en DVI --> Svideo så jag kan koppla min MPB till min TV, och bilden kommer direkt också, problemet är att jag får ingen färg. Jag får färg från Pcn när jag har samma s video sladd inkopplad men ikke från macbooken :( Jag har testat alla olika upplösningar och antal färger. Vad skall jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem med men "gamla" PB G4, men jag vet hur jag kommer runt problemet (dock vet jag inte vad det beror på!).

Antar att du har en sladd med scart i ena änden samt 3.5mm ljudplug och S-videokontakt i andra?

Med min PB följde en S-video till "phono-plugg" adapter. Sätter man den emellan (vilket kräver en ny sladd till TVn) så kommer färgen.

Den nya sladden ser ut som din gamla men har en "phono-hanne" isf S-video (som ser ut som en liten DIN-kontakt)

 

OBS, phono kanske inte kontakten heter, men kallades så förr då den mest användes på/till vinylspelare. DIN-kontakten är egentligen större och användes ännu tidigare till ljudanläggningar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem. Däremot så funkade det i en relativt ny TV-apparat med minidvi-svideoadapter och en lång scart/ljudsladd - ingen annan sladd som ovanstående talar om. I min nuvarande äldre TV får jag också bara svartvit bild, jobbigt. Så jag kan bara instämma och efterlysa någon med vidare kunskaper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Ooohh, en klassiker! :D

 

1. kontrollera att du kör PAL/50Hz ut ur Macen. En del teveapparater visar NTSC som svartvit.

 

2. S-video via scartkontakt och scartadapter ger svartvit bild ifall scarten i TV:n i fråga INTE hanterar s-video. Byt till en scartkontakt som hanterar s-video och se eventuellt till att den kontakten är i s-videoläge.

 

3. Saknas s-videomöjlighet på teven, kör med kompositvideo, den gula kontakten.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. S-video via scartkontakt och scartadapter ger svartvit bild ifall scarten i TV:n i fråga INTE hanterar s-video. Byt till en scartkontakt som hanterar s-video och se eventuellt till att den kontakten är i s-videoläge.

//Thomas

433448[/snapback]

 

En scartkontakt som hanterar S-video ifall TV:n inte hanterar S-video..?

 

Fattade inte riktigt det där, men problemet verkar väl vara att TV:n inte fixar signalen antar jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En scartkontakt som hanterar S-video ifall TV:n inte hanterar S-video..?

 

Fattade inte riktigt det där, men problemet verkar väl vara att TV:n inte fixar signalen antar jag?

433477[/snapback]

 

Scarten sabbar färgen, man måste bara tejpa över 2 kontakter och vobbla lite på den så kommer färgen... nu minns jag inte vilka nummer det var, 17 & 21 kanske... har ingen framför mig så jag är lite virrig... finns hemsidor om det, har gjort det flera gånger...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle gärna veta lite mer om hur man gör om scarten, om du kan få fram det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade ett liknande problem med PC en gång i tiden. Det löste sig med en dyrare scart-kontakt.

 

Har du HDMI i TVn och DVI i datorn rekommenderar jag dock skarpt en DVI-HDMI-kabel. VÄLDIGT mycket bättre bildkvalitet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade min S-video kabel dragen till scarten på baksidan. Men nu ikväll upptäckte jag att jag har en dold panel på framsidan där det är ett s-video uttag så jag koppla in den där och fick färg direkt. Men tack för alla tips och snabba svar ändå ^^

:geros:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
En scartkontakt som hanterar S-video ifall TV:n inte hanterar S-video..?

 

Fattade inte riktigt det där, men problemet verkar väl vara att TV:n inte fixar signalen antar jag?

433477[/snapback]

 

En teve har oftast två eller tre scartkontakter varav kanske bara en enda (eller ingen alls) hanterar s-video. Försöker du med s-videokoppling på en av de övriga scartkontakterna blir bilden svartvit.

 

En hel del apparater har också manuell omställning till s-video på sina scart-kontakter där du måste in i en meny eller göra specifika val för att den kontakten ska ta emot s-video.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag har en ny Macbook Pro och har kopplat in S-Video kabel till en DVI adapter till tv´n och sedan via scart till tv´n men bilden blir svartvit :S

 

Har haft PC i många år och haft färg med samma kablar men nu med macen blir det svartvitt...någon som kan berätta hur jag ska lösa problemet ?

 

Har en vanlig tjock-tv med 1 scart kontakt och kan tyvärr inte ändra i scart inställningarna på den då det är en "budget tv" ;)

 

Hoppas ni förstår

 

HJÄÄÄÄLP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en ny Macbook Pro och har kopplat in S-Video kabel till en DVI adapter till tv´n och sedan via scart till tv´n men bilden blir svartvit :S

 

Har haft PC i många år och haft färg med samma kablar men nu med macen blir det svartvitt...någon som kan berätta hur jag ska lösa problemet ?

 

Har en vanlig tjock-tv med 1 scart kontakt och kan tyvärr inte ändra i scart inställningarna på den då det är en "budget tv" ;)

 

Hoppas ni förstår

 

HJÄÄÄÄLP

 

 

Har den svideo på framsidan? Prova där, annars kör komposit = gul rca-phono

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Har du tidigare fått färg på den teven du använder? Det framgår inte, bara att pc:n fick färg på samma kablar.

 

Det är nämligen ganska vanligt att apparater med endast en scart-kontakt inte tar emot s-video. Då är det kompositvideo med gul kontakt som gäller.

 

Annars är det som ovan skrivet att du måste ställa Macen i PAL/50Hz. Är det också ställt på rätt sätt kan det vara så att du aldrig körde s-video med din pc utan att den faktiskt stod i kompositläge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Summan är att man kan inte skicka S-VIDEO signal till en TV som inte hanterar S-VIDEO. Alltså, kontrollera att TVn kan hantera S-VIDEO. PAL från MAC, PAL på TV. NTSC från MAC, NTSC på TV.

 

Ungefär som att skicka HD signal till en tv som INTE kan hantera HD signal. Det blir fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bildskärmsinställningar på själva TVn = Fippla med dem lite och så får du eventuellt färg (det fick jag efter att haft svartvitt i början)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blunda och tryck på alla knappar samtidigt, överallt. Det brukar funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TV´n är samma, samma kablar som jag använde i PC´n allt är samma förutom MACén då ;)

Då återstår svaret som du redan har fått två gånger. ;)

du måste ställa Macen i PAL/50Hz. Är det också ställt på rätt sätt kan det vara så att du aldrig körde s-video med din pc utan att den faktiskt stod i kompositläge.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Jag tror det är så enkelt att Pettson00 aldrig har kört s-video utan det var kompositvideo som gick ut genom kabeln från PC:n. Eftersom signalen ändå träffar rätt pinne hela vägen genom kontaktkedjan så märker man inte mer än att man har färg och använder s-videokabel. Slutsats = s-video.

 

Men Apples adapter har separata kontakter för komposit och s-video och då uppdagas det.

 

Pettson00: köp en kompositkabel hos Clas Ohlsson el dylik så fungerar allting i färg igen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

problemet löste sig med en "gul" komposit kabel... måste vara som du säger Thomas att den träffade rätt pinne och jag blev lurad :S ... men men man lär sig alltid något nytt ;)

 

tack för hjälpen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...