Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Onödiga program


sweCK

Rekommendera Poster

Hallå boys & girls

 

har äntligen fått min första mac och det blev en vit macbook med 60 gb hårddisk.

Nu när jag har tryckt och letat lite här och var på datorn så såg jag att jag bara har 36 gb ledigt,,

vet jag har läst nånstans på forumet att man kan ta bort språlk filerna som ligger inne och tar onödigt stor plats, men hur gör jag och hur stor plats tar dom egentligen ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Språk och drivrutiner för skrivare kan ta ett par GB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jörgen Johnsson
vet jag har läst nånstans på forumet att man kan ta bort språlk filerna som ligger inne och tar onödigt stor plats, men hur gör jag och hur stor plats tar dom egentligen ?

382729[/snapback]

 

Du besöker:

http://monolingual.sourceforge.net/

 

Laddar hem och kör programmet. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd Monolingual och rensa bort allt utom svenska och engelska. Jaha. Där kom nån före..... :lol: Då kan jag tipsa att rensa bort onödiga skrivardrivrutiner som tar ca 500 MB plats....

 

Skrivardrivrutiner hittar du på:

Macintosh HD/Bibliotek/Printers

 

Ett progg som du kan ta bort som tar massor med plats är Garageband. Garagebands loopar och mjukvaruinstrument tar väl ca 2-3 GB och programmet ca 40 MB.

Looparna ligger i:

Macintosh HD/Bibliotek/Audio/AppleLoops/Apple/AppleLoops for Garageband 1,09 GB

Instrumenten i:

Macintosh HD/Bibliotek/ApplicationSupport/Instrument Library 1,3 GB

Programmet i mappen:

Macintosh HD/Program

 

Klicka på önskad mapp. Dra den till papperskorgen och töm den. KLART! Vill du ha in dem igen finns de på skivan som följer med datorn.

 

Du kan också rensa bort onödiga typsnitt. Men här är det varning !!!! Systemet kräver vissa typsnitt för att överhuvudtaget starta. Kasta fel typsnitt och.... :pinch: :pinch: :pinch: Säkra kort är bildtypsnitt/dingbats. Min Fontmapp är på 155 MB så jag tycker inte att det är värt att rådda i den. ( Kinesiska kan man ju vara utan.... ) :pinch:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aa jag to bort språk och skrivar och gick från 48 till 55 gb sammanlagt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har gjort nu som ni säger och tagit bort språk och skrivar drivers, men det ser fortfarande ut som om det är något som tar stor plats.

 

Har bara 46 GB ledigt nu, visst jag har lagt in annat men vi pratar 10 mp3 filer...

 

Vad kan det vara ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har iDVD och GarageBand installerat så tar väl de ett helt gäng med GB i anspråk med sina teman och loopar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag installerar alltid om allt från scratch för att få det precis som jag vill ha det utan en massa extra som tar upp plats. Det känns bäst så, då har jag maximal kontroll över det som ligger på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag installerar alltid om allt från scratch för att få det precis som jag vill ha det utan en massa extra som tar upp plats. Det känns bäst så, då har jag maximal kontroll över det som ligger på datorn.

383104[/snapback]

 

 

Hur gør man det? Det hade varit det absoolut smidigaste, tycker fortfarande att det ligger en massa skit på disken som jag aldrig kommer att anvænda..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...