Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nytt tangentbord och fotgummipluppar


Luzer

Rekommendera Poster

Har haft på Powerbooken i en timme drygt och det blev tookvarmt på undersidan. Jag brände mig nästan. Tänkte att den kanske får lite dålig kylning, och upptäckte då att dom fyra små fötter, gummipluppar som sitter i varje hörn, att jag hade bara 1, det saknades alltså 3. Även om dom bara lyfter upp datorn nån halv millimeter från underlaget så är den luften nog ganska viktig, är väl bara att köpa nya sånna där pluppar nånstans för dom har väl ändå inte apple patenterat så man måste beställa från dom :)

 

Men sen upptäckte jag också att tangenten "k" är lite halvsleten, går att skriva med (som ni ser) men ibland stör man sig på den att "trycket" skiljer sig mellan den å alla andra. Är ett nytt tangentbord billigt, borde det ju va tycker jag, några plastbitar :) Och det är väl hyffsat lätt å byta om jag skulle störa mig på "k" som tusan nån dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Grattis till din Powerbook!!!! :cake: :cake:

 

De där plupparna kan du skita i.

 

Jag köpte nya till min Pismo för nåt år sen, och nu har jag två kvar. De lossnar hur lätt som helst. Tror inte de gör nån vidare nytta heller.

 

Det finns speciella plattor du kan ställa den på, som kyler, eller så finns fullstora stativ, typ iCurve som jag har. De senare höjer dock upp datorn en bra bit, så då ska du ha extern tangentbord och mus med.

 

Men kolla upp det där med kylplatta. Många här har nog, och kan ge tips om vad du ska ha.

 

 

Tangenter och tangentbord vet jag inte var man får tag på i landet, utan det blir att beställa över atlanten. Här finns en massa grejer, bland annat tangentbord och enskilda tangenter.

 

Min Pismo har också haft en och annan tangent som har "trögat ner sig", men det släpper efter ett par dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De där plupparna kan du skita i.

203296[/snapback]

 

Inte skall man skita i plupparna!

Om inte annat så fungerar de so glidskydd och skyddar undersidan från repor.

Luftsplten under är nog bra att ha också!

Pluppar av diverse storlekar finns på IKEA, Clas Ohlsson m.fl. och det nästan gratis!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo tänkte att det räcker ju knappast med det där lilla klistret som är under plupparna när man köper dom, utan får ta lite extra superlim så sitter dom nog. Men nu ställde jag den på 2 vhs kassetter, men den blir nästan lika varm under. Fast nu kan det ju röra sig luft där iaf. Men asså är det ok om den blir så varm? Tänkte jag skule tanka ner nån widget och se om jag kan se temperaturen på processorn å så. Man ska ju inte behöva köpa till kylplatta, då är det ju nåt fel på datorn :(

 

Nåja, kanske jag som är nojjig. Men vad händer egentligen om datorn blir för varm, hänger den sig då eller dör den. För det vore ju tråkigt om den inte gör det utan man typ eldar upp processorn, och antagligen större delen av datorn då också :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

En processor _kan_ bli över 100 grader varm innan den tar skada, men det är väl inte så nyttigt för övriga komponenter.

 

Oroa dig inte för värmen; datorn har en fläkt som kickar in om det blir för hett. Enjoy!! ^_^^_^^_^

 

Det där med kylplattor är nördlösningar om man vill förlänga datorns livstid till det yttersta.

 

Jag tror inte att den G4-processorn som sitter i Tibook stöder temperaturmätning. Det gör i vart fall inte min pismos 7410.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det verkar inte som att den stöder temperaturmätning, var ju synd hade varit kul å ha. Sen det där med fläkten, det låter ju endel om powerbooken hela tiden tycker jag, men det kanske låter ännu mer när fläkten går igång. Å andra sidan skulle det inte förvåna mig om den är igång hela tiden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm
Inte skall man skita i plupparna!

Om inte annat så fungerar de so glidskydd och skyddar undersidan från repor.

Luftsplten under är nog bra att ha också!

Pluppar av diverse storlekar finns på IKEA, Clas Ohlsson m.fl. och det nästan gratis!

203301[/snapback]

Nu tänkte jag tipsa om den kanske allra bästa lösningen för att ersätta förlorade tassar. Det var ett tips jag fick av min kompis Folke, mannen som gör av med Powerbooks ungefär lika snabbt som vi andra gör av med smörgåsar. Hans Powerbooks går hårt ute på fältet, tassarna ryker direkt, och han har kommit på den här lösningen:

 

Så här ser en vanlig gummitass ut (för jag har två kvar på min):

 

gummitass.jpg

 

Så här ser ersättaren ut:

liquisole-tass.jpg

 

Den sitter mycket starkare än originaltassen, och ger minst lika bra grepp. Nu syns mina minimala missar rätt bra på en sådan här makrobild, men i verkligheten är det rent imponerande hur bra formen stämmer!

 

Den gör man med en varsamt placerad klick av det här (köps på Clas Olsson):

liquisole.jpg

 

Fungerar också till Powerbook G4, eller externa hårddiskar med mera! Det är bara att lägga klicken lite annorlunda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad var det där då, nåt smältgummi på tub som stelnar eller ?

 

Och angående fläkten, den drog igång när jag satt med datorn i sängen nu i morse, pjuh tänkte jag, då vet man ju att när den drar igång så kanske den står på ett sätt som inte är bra. För under vanlig användning så behöver ju fläkten inte gå tydligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm
Vad var det där då, nåt smältgummi på tub som stelnar eller ?

203441[/snapback]

I princip, en slags segt vinyllim som är tänkt att limma bl.a. gummi med. Det är riktigt starkt och sitter bra. Jag har även provat ett annat vinyllim, men LiquiSole är bättre för det krymper inte så mycket när det härdar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I princip, en slags segt vinyllim som är tänkt att limma bl.a. gummi med. Det är riktigt starkt och sitter bra. Jag har även provat ett annat vinyllim, men LiquiSole är bättre för det krymper inte så mycket när det härdar.

203446[/snapback]

 

Ok, attans bra tips! Får bli en sån tub nästa gång jag är i gbg. Sen återstår bara att lyckas göra 4 pluppar som är lika höga då. Kanske finns nåt underlag man kan ställa macen på medans det härdar så man får det rakt? Utan att limmet fastnar på underlaget :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm
Ok, attans bra tips! Får bli en sån tub nästa gång jag är i gbg. Sen återstår bara att lyckas göra 4 pluppar som är lika höga då. Kanske finns nåt underlag man kan ställa macen på medans det härdar så man får det rakt? Utan att limmet fastnar på underlaget :)

203485[/snapback]

Ställer du den på ett underlag för tidigt så står den stadigt sedan. :P Man väntar ett tag så "tassarna" är lite lagom härdade på ytan, och då ställer man den på ett lämpligt underlag. För säkerhets skull ett papper, kanske.

 

Som ni ser på bilden är undersidan på tassen lite tillplattad, för jag gjorde precis så. Tyvärr har jag inga exakta hålltider. Det härdar ganska långsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Vad var det där då, nåt smältgummi på tub som stelnar eller ?

 

Och angående fläkten, den drog igång när jag satt med datorn i sängen nu i morse, pjuh tänkte jag, då vet man ju att när den drar igång så kanske den står på ett sätt som inte är bra. För under vanlig användning så behöver ju fläkten inte gå tydligen.

203441[/snapback]

 

Ditt täcke absorberar ju en massa värme, och leder inte bort den som en bordsskiva gör. Därför blir datorn varmare och fläkten går igång.

 

Jag har nån liknande processor i min pismo, och dess fläkt går bara igång om jag kör på 100 procent processorbelastning undre lång tid eller bränner DVD eller nåt samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar med vanligt silikon, silkaflex eller latexfog också. Har testat alla. Bara att trycka dit en fin liten klick så blir det hur stabilt som helst :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt täcke absorberar ju en massa värme, och leder inte bort den som en bordsskiva gör. Därför blir datorn varmare och fläkten går igång.

 

Jag har nån liknande processor i min pismo, och dess fläkt går bara igång om jag kör på 100 procent processorbelastning undre lång tid eller bränner DVD eller nåt samtidigt.

203549[/snapback]

 

Jo jag håller precis på att forska i hur man sitter bäst i sängen för att sitta så bekvämt som möjligt med macen, samtidigt som man leder bort så mycket värme som möjligt. Änså länge är det bara att sitta med lite vinklade knän och ett lagom mellanrum mellan benen :) Så att mitten precis under macen har luft under sig, å andra sidan blir det tokvarmt under på sidorna då också. Har man den på ett hårt underlag så verkar det bara bli kokhett precis i mitten under tangentbordet. Men men, om nån kommer på nåt bra sätt att sitta i sängen så får ni hojta till :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm
Funkar med vanligt silikon, silkaflex eller latexfog också. Har testat alla. Bara att trycka dit en fin liten klick så blir det hur stabilt som helst :-)

203563[/snapback]

Sitter de bra? Det finns dåliga val, som VLP som jag provade först. Det sitter hårt men sjunker ihop för mycket. Och så måste det ju sitta bättre än originaltassarna tycker jag.

 

Har du testat "alla" så kanske du känner till fler alternativ som man bör undvika?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...