Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Att synca iPhone med en Exchange-server och hela Google Calender


eoos

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är helt besatt! Det började med att jag började använda Google Reader, otroligt smidigt för att snabbt kunna få de nyheterna jag vill ha. Jag upptäckte så smått även Gmail och började samla mina 3 emailadresser där. Dock så saknades det något, något som kunde hålla reda på mig och min kalender och även sambons. Svaret var Google Calendar.

 

Jag började med att sätta upp mina Google Calendar, och upptäckte snart att det var enkelt att dela kalendrar, så jag satte även min Sambo på Google-tåget och körde igång.

 

Jag delade upp kalendrarna såhär:

Robban

Emma

Våra saker

Födelsedagar

 

Sagt och gjort och snart hade vi två inloggningar till Google (hon har en blogg på blogspot så det var bara att konfigurera hennes Google-konto). Men hur skulle vi hålla reda på kalendern och hur skulle vi se den varje dag?

 

Jag satte igång en pekskärmsdriven dator i köket (där vi sedan tidigare körde Spotify, Ica-Arla-receptsamlig m.m.). Hittade ett litet program som skickade upp en html-sida som skärmsläckare, så kunde jag lösa problemet med att alltid ha kalenderna framför sig.

 

Efter några diskussioner om hur bra iPhone är och varför även hon skulle ha en sådan insåg även hon hur fantastisk denna lilla enhet är, och vi gick på 3GS-sökning. Som jag tyvärr hade befarat var allting slutsålt, men det spelade en mindre roll nu, jag skulle ju konfigurera mitt "moln" med alla kalendrar.

 

Efter jag hade varit på stan' för att se att det inte fanns några 3GS och hon skulle ändå ut på andra ärenden kom jag och tänkte på hur jag skulle få ihop "vår" google-kalender med min kalender på jobbet.

 

Det uppenbara, att köra jobbets Exchange mot iPhone samtidigt som jag kör Googles kalender också med Exchange var dödsdömt med tanke på iPhones begränsning att enbart kunna köra 1 exchangekalender. Jag gick ut på sökning för att få ihop en synkning mellan Google Calendar - iCal - Exchange. Att få in Google och Exchange i iCal var inget svårt, men jag ville inte ha begränsningen att behöva synka telefonen med datorn för att vara up to date med iCal. Så jag letade efter en funktion på iPhone för att få ihop totalt 5 kalendrar.

 

Efter en timmes sökning hittade jag tillslut CalDAV. (Exchange-servern syncas ju redan med min iPhone) Så, hur skulle detta gå nu då, här kommer förklaringen på hur du får ihop Google Calendar med Exchange-servern på iPhone:

 

Börja med att leta upp dina adresser till Google Calendar (I Google Calendar > Inställningar > Flik "Kalendrar" > Klicka på kalendern du vill ha adressen på så hittar du följande: post-29887-1249387062.png

 

Gå sedan in på iPhone's inställningar > Epost, kontakter, kalendrar > Lägg till konto ... > Annat > Lägg till CalDAV-konto > skriv följande i de olika fälten:

 

Server = www.google.com

Användarnamn =

Lösenord =

Beskrivning = (Jag valde här att ange t.ex. "Födelsedagar - Gcal)

 

Tryck på nästa > välj "Avancerade inställningar" och klistra in adressen som du har fått från Google Calendar-inställningarna mellan dav/ -och- /user, dvs dav/e_2_sv#weeknum@group.v.calendar.google.com/user. Låt det som står innan "dav/" stå.

 

Spara kontot, gå in i iPhones kalender och låt den uppdatera. Nu har kalendern kommit in i iPhone. När du gör ett nytt inlägg i kalendern kan du välja att lägga det direkt i "rätt" kalender. Google Calendarn uppdateras samtidigt med ditt inlägg och ger inlägg rätt kodning vad gäller färg, påminnelser osv. Om du har angett påminnelser för dina kalendrar i Google Calendar så påminns du via Google Calendar så som du har ställt in det där, och i iPhone så som du har ställt in det där. Dvs anger du att du vill bli påmind av iPhone 2 timmar före händelsen och du har för-konfigurerat i din Google Calendar att du vill ha ett email 2 dagar före händelsen så påminns du på 2 olika sätt.

 

Dessa inställningar gör du sedan för alla kalendrar du har i Google Calendar och kan då ha en Exchange-kalender (från t.ex. jobbet) och sedan din privata kalender från Google Calendar.

 

Så fort jag får tag i en 3Gs till henne kommer jag konfigurera hennes iPhone så att hon kör Google Calendar som Exchangeserver då hon inte har Exchange från jobbet.

 

 

Lycka till med era kalendrar. Skulle jag nu har glömt något steg och ni inte får ihop det så hör av er!

 

Hälsningar

Robban

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Grymt bra och detaljerad beskrivning.

Jag synkar min Google kalender via Google Sync (med Microsoft Exchange). Tyvärr tar den bara med min huvudkalender (Privat) och inte båda (Privat OCH Jobb). Jag la in som du skrev, men inget händer. Testat att den ska synka Manuellt (när jag använder programmet), men fungerar inte.

 

Tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar finnas en begränsning vid två CalDav kalendrar...eller så är det bara jag som är en sopa. Jag syncar ju även jobbkalendern via exchange. :fundersam:

 

För jag lyckades lägga in min personliga Google-kalender samt en med svenska helgdagar. Men när jag skulle lägga in en tredje med veckonummer, så visas inte de i kalendern trots att den finns med under inställningar/kalendrar/konton.

 

Klockren guide av eoos/Robban annars som löst ett problem jag inte klarat lösa! 1000 tack! :rockapa:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter mycket intressant. Så alla Google-kalendrarna synkas in till iPhonen? Men hamnar inte allt som är i iPhonen i alla Google-kalendrarna då?

 

Jag har själv tre kalendrar:

- Exchange i jobbet som dock inte stödjer Active Sync

- Google som är en spegling av ovanstående pga att jag vill ha Active Sync

- En Google-kalender för en förening jag är med i

 

Det jag vill göra är att synka båda Google-kalendrarna till iPhonen så att allt som ligger i föreningskalendern också hamnar i såval iPhonen som i min egen Google-kalender, men att inget "åker tillbaka" till föreningskalendern, så att mina jobb/privata-grejer inte hamnar där.

 

Går det att lösa tror du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag vill göra är att synka båda Google-kalendrarna till iPhonen så att allt som ligger i föreningskalendern också hamnar i såval iPhonen som i min egen Google-kalender, men att inget "åker tillbaka" till föreningskalendern, så att mina jobb/privata-grejer inte hamnar där.

 

Går det att lösa tror du?

 

När du lägger in en ny händelse i iPhonen så får du välja vilken kalender som händelsen skä läggas i...och hamnar endast i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Grymt bra och detaljerad beskrivning.

Jag synkar min Google kalender via Google Sync (med Microsoft Exchange). Tyvärr tar den bara med min huvudkalender (Privat) och inte båda (Privat OCH Jobb). Jag la in som du skrev, men inget händer. Testat att den ska synka Manuellt (när jag använder programmet), men fungerar inte.

 

Tips?

 

Du måste lägga in varje kalender för sig. Du måste alltså göra en nya kalender för varje kalender som du har i Google Kalender.

 

Så har du:

Privat

Jobbet

Övrigt

 

Så behöver du således konfigurera 3 st kalendrar, men var sin adress.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter mycket intressant. Så alla Google-kalendrarna synkas in till iPhonen? Men hamnar inte allt som är i iPhonen i alla Google-kalendrarna då?

 

Jag har själv tre kalendrar:

- Exchange i jobbet som dock inte stödjer Active Sync

- Google som är en spegling av ovanstående pga att jag vill ha Active Sync

- En Google-kalender för en förening jag är med i

 

Det jag vill göra är att synka båda Google-kalendrarna till iPhonen så att allt som ligger i föreningskalendern också hamnar i såval iPhonen som i min egen Google-kalender, men att inget "åker tillbaka" till föreningskalendern, så att mina jobb/privata-grejer inte hamnar där.

 

Går det att lösa tror du?

 

Som någon skrev tidigare. Du kan i ett nytt inlägg välja kalendern som inlägget skall in i. Du kan även ange standardkalender, så om du oftas gör inlägg i Jobb-kalendern så kan du göra den till standardval.

 

Skall du ha "Hämta tvätt" i både din privata och i din jobb-kalender behöver du göra två inlägg som heter "Hämta tvätt". 1 inlägg i Privat och ett i Jobb

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar finnas en begränsning vid två CalDav kalendrar...eller så är det bara jag som är en sopa. Jag syncar ju även jobbkalendern via exchange. :fundersam:

 

För jag lyckades lägga in min personliga Google-kalender samt en med svenska helgdagar. Men när jag skulle lägga in en tredje med veckonummer, så visas inte de i kalendern trots att den finns med under inställningar/kalendrar/konton.

 

Klockren guide av eoos/Robban annars som löst ett problem jag inte klarat lösa! 1000 tack! :rockapa:

 

Hej!

Jag tyckte också det var ett smart sätt att få in veckornummer, men det går inte. Jag har totalt 5 kalender. 4 från GCal, 1 Exchange.

 

Det är veckonummerkalenderna som skapar problemet för dig, andra skall fungera.

 

Robban

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag tyckte också det var ett smart sätt att få in veckornummer, men det går inte. Jag har totalt 5 kalender. 4 från GCal, 1 Exchange.

 

Det är veckonummerkalenderna som skapar problemet för dig, andra skall fungera.

 

Robban

 

Prova med denna för veckonummer istället:

 

g0k1sv1gsdief8q28kvek83ps4@group.calendar.google.com

 

den fungerar för mig. Så nu fungerar allt som det ska, önskar bara att det skulle gå att bestämma "färg" på kalendrarna. Men man kan inte få allt. :-)

 

//Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med denna för veckonummer istället:

 

g0k1sv1gsdief8q28kvek83ps4@group.calendar.google.com

 

den fungerar för mig. Så nu fungerar allt som det ska, önskar bara att det skulle gå att bestämma "färg" på kalendrarna. Men man kan inte få allt. :-)

 

//Martin

 

Tack! Skall kolla direkt. Färg? Väljer du väl i GCal? Mina färgval i GCal likadana i iPhone

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag förstår nog inte riktigt hur man ska göra för att fylla i på det sättet som beskrivs för jag måste fylla i användarnamn och lösenord innan jag kan trycka på nästa och sen fattar jag inte riktigt hur jag ska fylla i det hela under avancerat?

 

Ursäkta min dumhet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Server= www.google.com

 

Användarnamnet och lösenordet som efterfrågas är det du har till ditt Google-konto, så ett sådant måste man ha för att komma vidare. Knappa in hela gmail-adressen som användarnamn.

 

Beskrivning= Vad du vill för att kunna hålla reda på kalendern.

 

Sen kan du gå till avancerade inställningar...

 

Väl där är det bara en fråga om att klistra in "adressen" till den google-kalender du vill använda dig av på rätt ställe mellan ***dav/"kalenderadress"/user

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Server= www.google.com

 

Användarnamnet och lösenordet som efterfrågas är det du har till ditt Google-konto, så ett sådant måste man ha för att komma vidare. Knappa in hela gmail-adressen som användarnamn.

 

Beskrivning= Vad du vill för att kunna hålla reda på kalendern.

 

Sen kan du gå till avancerade inställningar...

 

Väl där är det bara en fråga om att klistra in "adressen" till den google-kalender du vill använda dig av på rätt ställe mellan ***dav/"kalenderadress"/user

 

Lycka till.

 

 

Okej tack nu verkar det som att det funkar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

hur får jag färgerna jag har valt i google calendar att bli samma i min iPhone. Jag använder iCal också och där har jag samma färger som i google calendar men jag kan inte få de färgerna till telefonen..

 

Är det någon som vet vad jag skall göra??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tack för en utmärkt guide! :)

 

Jag har en följdfråga, som kanske är stenkorkad, men ändå. Bakgrunden är detta: jag kör iCal på Macen och har en iPhone 3GS. På jobbet har jag ett exchangekonto. Alltså funkar det utmärkt att ha jobbrelaterat i exchange och synka den kalendern mot iCal och telefonen, samt att göra samma sak med GoogleCal för privat, precis som du beskriver.

 

Nu vill jag att den privata kalendern (Google) skall användas av mig och min fru gemensamt. Inga problem att dela den i GoogleCal, eller att sätta upp den på hennes 3GS. MEN, nu kommer frågan:

 

Hur sätter hon upp den privata googlekalendern i Outlook?

 

Det enda jag hittat är Google Calendar Sync, men den verkar bara kunna synka defaultkalendern i Outlook. Går det att sätta upp en privat kalender på samma sätt som i iCal, skild från exchangekalendern?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...