Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

ClickToFlash.webplugin


mikaellq

Rekommendera Poster

Äntligen något som fungerar och så bra att jag tycker att det är värt att publicera så att ingen missar detta!

 

Jag med många många andra anser att Adobe har gjort ett så uruselt jobb med sin Flash att det t.o.m. har blivit ett hot mot internet. Flash förstör nöjet i att surfa efter underhållning och information när det ofta gör webbläsaren seg som sirap, kan t.o.m. krascha.

 

En möjlighet är att utveckla listan med hosts i hosts-filen, men det är inte en 100%-ig lösning eftersom en hel del ändå slinker igenom. En annan lösning kan vara att stänga av Flash i inställningarna i webbläsaren, men då missar vi 100% av den Flash som *kunde* varit av intresse.

 

ClickToFlash är den bästa kompromissen jag har sett så här långt. Enkel och gör bara vad den ska, konsekvent, bara att klicka på det man vill beskåda.

 

Har lagt till version 1.5b5 (den senaste) till denna post. Deras installerare fungerar inte som den ska så jag kompilerade själv, det är bara att kopiera ClickToFlash.webplugin (Universal) till /Bibliotek/Internet Plug-Ins/.

 

Ha en mycket trevligare internet-upplevelse! :ThumbsUp:

ClickToFlash1.5b5.webplugin.zip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 92
  • Created
  • Senaste svar

FlashBlock har jag använt i åratal själv, det är samma princip. :) Finns inbyggt i Camino som man kan aktivera, helt underbart att slippa se en massa reklam överallt ofrivilligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FlashBlock har jag använt i åratal själv, det är samma princip. :) Finns inbyggt i Camino som man kan aktivera, helt underbart att slippa se en massa reklam överallt ofrivilligt!

ClickToFlash har sina inställningar i Safari-menyn (eller vilken webbläsare man nu använder).

Där kan man finjustera hur flash ska användas, ladda h.264 filmer istället för flash hos Youtube, och har även en s.k. white list där sajter man litar på läggs till med ett höger/ctrl klick på sidan.

 

FlashBlock fungerar säkert bra den också, huvudsaken är att vi med detta har fått tillbaks ett fungerande internet igen. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset!

 

ClickToFlash är nu installerat och det verkar fungera mycket bra! Äntligen blev det trevligt att surfa igen... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för detta strålande tips, nu slipper fläktarna rusa så fort man går in på t ex Aftonbladet. Vi installerade programmet på våra 3 Mac:ar här hemma omedelbart efter att jag testat på den första och såg hur smidigt det var.

 

Tusen tack... :rockapa:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234

Får det inte att fungera, får inte ens upp ClickToFlash.webplugin i Safaris (eller Firefoxs) inställningar. :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick inte heller något i någon meny, men går man in på exempelvis youtube så är det en vit ruta där filmen ska laddas, ett högerklick så kan man lägga till siten på whitelist (för youtube vill man ju ha).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får det inte att fungera, får inte ens upp ClickToFlash.webplugin i Safaris (eller Firefoxs) inställningar. :ermm:

Titta i menyraden under safari så ser du Click to Flash.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope, det enda jag hittar hjälper mig inte.. :ermm:

 

Nä du ska klicka där det står Safari i menyraden ;)

post-180-1247507662_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även efter en tvingad omstart så får jag inte upp det.. :ermm:

 

Då kan du inte lagt den i rätt mapp :fundersam:

 

Hdd-Bibliotek-Internet Plu-ins

 

Inte Användare-Bibliotek-Internet Plu-ins

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du lagt filen i rätt bibliotek? Jag lade den i system/library, vet inte om det spelar någon roll iofs...

 

edit: not fast enough... :borstatanderna:

 

Och edit igen: min beskrivning var fel, följ Jartings...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234

Jodå, jag har lagt den i rätt bibliotek.. men jag har inte startat om datorn efter det, bara startat om webläsarna. Krävs det att man startar om hela datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, jag har lagt den i rätt bibliotek.. men jag har inte startat om datorn efter det, bara startat om webläsarna. Krävs det att man startar om hela datorn?

Testa det ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234

Nope, det dyker inte upp i Safari, trots omstart o att den ligger på sätt ställe. :huh:

 

Vad ska jag göra?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upplever badbollar efter denna installation (och jag är inte på stranden:-). Kan det stämma eller är det något annat som spökar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma problem som Rickard, också lagt den i rätt Bibliotek.

Har Safari 4.0.2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr verkar denna internet plugin vara endast för Leopard+.

Möjligtvis att det kan uppstå konflikter med andra plugins eller input managers. Kan vara värt att undersöka.

 

Inkluderar den kompilerade versionen jag har använt nu i några dagar.

ClickToFlash1.5b5.webplugin.zip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar perfekt för mej i Safari 3.2.3 (med Saft 9010 demo), iCab, Sunrise, Shiira.

Funkar inte i Firefox.

Jag kör med Tiger 10.4.11

ClickToFlash.webplugin ligger (rätt) i Bibliotek->Internet Plug-Ins

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar perfekt för mej i Safari 3.2.3 (med Saft 9010 demo), iCab, Sunrise, Shiira.

Funkar inte i Firefox.

Jag kör med Tiger 10.4.11

ClickToFlash.webplugin ligger (rätt) i Bibliotek->Internet Plug-Ins

Mycket märkligt eftersom deras dokumentation säger klart & tydligt att den nu är endast för Leopard.

Mina försök att kompilera för 10.4.x (Tiger) har misslyckats och man får vandra tillbaks till v1.3 för en version som ska funka med Tiger.

 

Hursomhelst kul för dig att det ändå funkar med Tiger.

Ha nu en mycket trevligare internet-upplevelse! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag ser felet...

 

Laddade ner den till min PowerMac MDD, (med Tiger) och där ser filen ut som en "plugin" ,

 

post-113-1247598384_thumb.jpg

 

men här i min Mac Mini Intel med Leopard ser filen ut så här

 

post-113-1247598514_thumb.jpg

 

 

Försöker jag hämta den från Tiger via fildelning förvandlas den till den sist visade

post-113-1247598214_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack mikaellq! Där gjorde du ett shysst jobb.

Förstår inte varför det inte skulle funka för andra med samma konfiguration, när det funkar så klockrent för mej. Kanske man skulle avvakta fler rapporter från nya testare, innan du börjar ’skruva’ på ett fungerande koncept?

 

Se bilden av en bit av Aftonbladets sida... rätt ödsligt ;)

post-12618-1247598307.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...