Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur stegar man mellan knappar i dialogrutan


ozric

Rekommendera Poster

Hej! Har haft Mac ett bra tag nu, men jag har fortfarande inte listat ut hur man "tabbar" mellan knappar i dialog-rutor (yes, no, cancel etc). I Windows trycker man ju bara på tab-knappen. Finns det någon ctrl-kringla-alt-shift-q och p samtidigt eller någon liknande kombination att tillgå? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gorancarlsen

Gör så här

Öppna Systeminställingar > Tangentbord och mus > Kortkommandon. Se till att klicka för "Alla reglage", se bifogad bild.

post-19142-1216321689.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Göran!! Jag trodde faktiskt inte det gick alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Göran!! Jag trodde faktiskt inte det gick alls.

underskatta aldrig Macens magiska kraft :behave:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

glömde nämna, att stega i dialogrutor fungerar lite annorlunda (bättre) än i Windows:

 

det finns oftast ett förvalt alternativ, oftast för att spara eller få bort en informationsruta. tryck enter för att välja den knappen. knappen har fylld bakgrund

 

sen finns det en markerad knapp, oftast är det spara inte. Denna knappen har en "ram", det är den ramen som flyttas när man trycker tab/shift+tab. tryck mellanslag för att använda denna knappen.

 

Escape-knappen brukar alltid vara synonymt med en "avbryt"-knapp, det är ett säkert sätt att få bort en ruta på, eftersom det aldrig gör att du av misstag stänger ett fönster du jobbat med och inte sparat

 

20080717-c7t1w39eb1fgkf815msmi7xdyi.png

 

i det här exemplet är mellanslag samma sak som "Don't Save", Escape samma sak som "Cancel" och Enter samma sak som "Save"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

underskatta aldrig Macens magiska kraft :behave:

 

Något som förbryllar mig är att det inte är en default inställning. Men det finns kanske en anledning, vad vet jag. Tack för vidareutvecklingen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan funkar ibland motsvarande bokstäver.

Om man trycker en gång på Power-knappen så får man upp en dialogruta: "Starta om", "Vila", "Avbryt", "Stäng av". De motsvaras av "r" (reboot), "s" (sleep), "esc", retur-knappen (vad den nu heter???). Är osäker på "r" och vill inte testa nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tycker också det är konstigt att det inte är defoult med tab alertnativet.

 

i en del av apples egna program som iTunes räcker det med att trycka första bokstaven för valet. dvs i detta fall knapp a för avbryt b för behåll eller f för att välja flytta

post-10412-1216366098_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...