Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Lös en gåta


snowreeler

Rekommendera Poster

Kryptologer se hit!

 

För den eller de som är bevandrade i runskrift är detta en chans att bli historiska. På denna gravsten finns en gåta som ingen lyckats lösa på 100 år. Lycka till!

 

Det allseende ögat hör ofta ihop med frimurare, nån här som är det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kryptologer se hit!

 

För den eller de som är bevandrade i runskrift är detta en chans att bli historiska. På denna gravsten finns en gåta som ingen lyckats lösa på 100 år. Lycka till!

 

Det allseende ögat hör ofta ihop med frimurare, nån här som är det?

 

Jag kan bara utläsa en massa fula könsord :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara utläsa en massa fula könsord :ermm:

Runor är inte din forte, va? :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vikingarna pyssla lite med chiffer, bl a finns nåt som heter "tre ätter chiffer"...

Det kan man se bl a överst på Rökstenen för den som gillar sånt:

http://illustrata.com/pages/vadstena/roksten.html

 

Fast det hjälper ju inte i detta fallet. Inte en susning faktiskt. Försökte utgå fr att dubbelT var LL och sen ska man väl ha nån frekvenstjosan men det här är långt utanför min kunskap å intresse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste för en massa år sen om en snubbe som gjorde nåt liknande (men inte på en gravsten). Han knackade in nåt som såg väldigt vederhäftigt ut på nåt gammalt språk, typ kilskrift eller hieroglyfer eller vad det var, men som egentligen inte var annat än rent skräp och som inte betydde någonting alls.

 

Grejen var att killen hade gjort det med som finess och skicklighet att han fick vetenskapsmän att lägga sina pannor i djupa veck under många år innan han till slut avslöjade skämtet.

 

Kan det inte vara samma typ av practical joke?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lekte lite, kom inte så långt:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v x y z å ä ö

 

 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28

i j k l m n o p q r s t u v x y z å ä ö a b c d e f g h

 

Å F A Z L C G F

G F E M P G P Z

F A L L U Z E F

L A P M Y L A C

 

 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28

i j k l m n o p q r s t u v x y z a b c d e f g h i j k

 

C F A Z L C G F

G F E M P G P Z

F A L L U Z E F

L A P M Y L A C

 

Tyvärr funkade inte mina mellanslag men ni ser alla fall att jag förskjutit siffervärdena eftersom jag gissade att dubbel-L eg är dubbel-T (T = 12), men det kanske var fel antagende? Varför det är två grupper är för andra så är åäö-borttaget. Sen så orkade jag inte översätta alla åtta rader utan tog bara fyra, man ser ju ändå att det inte stämmer? Kanske som Vendel säger att det bara är humbug.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbigast är det ju om det överhuvudtaget inte står något med mening på stenen, Knut kanske gillade runor helt enkelt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch! Sånt här kan få mig fast.

Jag är nog också inne på ett det kan vara en snygg utsmyckning bara men om det inte är det måste bokstäverna stå för nåt annat än dom brukar- det är nämligen svårt att skriva både svenska, engelska, tyska och latin med dom bokstäver/runor som är med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog ingen skulle lägga ut så mycket arbete som en sådan inristning behöver för ett skämt eller ens utsmyckning. Jag skulle nog tippa på att det står något väsentligt, vad är väl skrivet i stjärnorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt med att dubbel-L är dubbel-S och dubbel-M oxå men det är bara jiddrich fortfarande. Förmodligen är jag helt fel ute.

 

Finns det inga chifferprogram ute på nätet för sånt här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är väl att man inte vet i vilken ordning tecknen sak läsas. det kan ju lika gärna vara uppifrån o ner eller på diagonalen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har äntligen lyckats lösa gåtan! Så här står det:

 

Jag är så trött på att alla läser på min egen sten så jag har uppfunnit något som kallas kryptering! Grattis 2000-talet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det inte nån "kvadrat" i Davinci koden? Någon som kommer ihåg?

Kommer inte ihåg, men byggde inte den på 1 2 3 5 8 13 21 vad de nu heter? Som har med gyllene snittet å göra oxå tror jag.

 

Det som jag tänkte på förut var just oxå kvadraten med åtta runor på åtta rader blir ju oxå 4 st 4-runiga grupper. Fast det hjälpte inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Vår" gåta skall enligt en historiker sluta så här:

 

...HOMINUM LÆTOR VIVERE VINDICEM MEUM.

 

Det skulle alltså vara latin skrivet med runskrift. Jag kan inte latin så bra men vivere har med liv att göra och hominum skulle vara en grammatisk form av hominus, mänsklig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Vår" gåta skall enligt en historiker sluta så här:

 

...HOMINUM LÆTOR VIVERE VINDICEM MEUM.

 

Det skulle alltså vara latin skrivet med runskrift. Jag kan inte latin så bra men vivere har med liv att göra och hominum skulle vara en grammatisk form av hominus, mänsklig.

 

Mer bitte! :irriteradtjej:

 

Kan du inte länka till den redogörelsen så vi får en idé om hur kryptot löses.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja- isåfall läses raderna uppifrån och ner men från höger till vänster.

Latinet låter lite märkligt tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela alltet började i Historieforum, ett epostforum på Kanalen.org. En av medlemmarna skrev in om denna länk, som jag gett er. Det enda jag har är denna eposttråd, som här visas i omvänd tidsordning. Jag har tagit bort namnen på de som skrivit i tråden och har istället skrivit in.

 

_________________________________________________________________________

 

Inlägget som ni frågar efter: Det slutar:

..HOMINUM LÆTOR VIVERE VINDICEM MEUM.

 

Resten får ni gissa själva... :)

 

 

Jag har här skrivit: Klart intressant. Kamrer Bergman dog 1906 men lämnade efter sej en gåta

> > som för tankarna till såväl forntiden som Dan Brown. Av diskussionen att

> >

> > döma var han medlem i Götiska förbundet men det förklarar inte det

> > allseende ögat. Har frimurarna öppna medlemsregister, tro?

 

Första inlägget: Hittade en intressant sak på svenska släktforskatförbundets hemsida. I

> >

>> > > detta forum finns ju många experter på runor som kanske kan knäcka en

>> > > hittils olöst gåta.

 

http://genealogi.aland.net/discus/messages...html?1131401209

 

______________________________________________________________________

 

Jag har skrivit till personen som skrev detta och väntar ännu på svar. Det var verkligen kryptiskt, hans lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu har nån på första länken skickat in en lösning som slutar som du skrev, här är hela:

 

NOCTE IN FERORUM NON MEAT TINGIT DURITAS HOMINUM LÆTOR VIVERE VINDICEM MEUM

 

Man ser att han läst varje rad baklänges och det stämmer väldigt bra med Maria Janssons översättning av runorna och inte den sista som jag tog.

Frågan är nu vad det betyder på svenska?

 

 

Får jag kopiera och klistra in så här förresten som nån annan skrivit?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer inte ihåg, men byggde inte den på 1 2 3 5 8 13 21 vad de nu heter? Som har med gyllene snittet å göra oxå tror jag.

 

Det som jag tänkte på förut var just oxå kvadraten med åtta runor på åtta rader blir ju oxå 4 st 4-runiga grupper. Fast det hjälpte inte.

Fibbonachti eller liknande heter det där, kvoten mellan två intilliggande tal närmar sig 1,618...

 

 

"Nocte" handlar väl om natt, "Nocturne (Sov på min arm)"/ Evert Taube

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...