Alternativ till OS X?

Redaktionen Kommentera!

Som jag tidigare outat på denna blogg är jag gammal Amiga-räv. Därför blev jag väldigt nyfiken när jag tipsades om Morph OS, ett modernare operativsystem i Amiga OS anda.

Tidigare har det kört på speciella Power PC-baserade datorer men i och med senaste versionen fungerar det även på en lite äldre Mac Mini med Power PC.

Morph OS bör kännas bekant för Amiga-programmerare kan dessutom köra den gamla datorns program, genom emulering.

Är det en konkurrent till OS X? Knappast, särskilt med tanke på att den inte ens stödjer Intels processorer. Men ett intressant projekt, som kanske skulle kunna sprida sig utanför gänget med Amiga-nostalgiker och hitta en nisch i framtiden.

screenshot_twozero-490

/Joel

3 kommentarer till “Alternativ till OS X?”

1. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    juan skrev:

Hej, glada nyheter för en Amiga räv…

Hyperion vann i rättegången mot Amiga Inc vilket betyder att Amiga OS får börja portas till x86 av Hyperion.
    Amiga OS 4.x

Altså inte Morph utan Amiga!!!

2. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Lars skrev:

Glöm för all del inte bort AROS, som ju är en portning av AmigaOS 3.1 till intel. AROS går att köra på en Mac under vmware.

3. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    juan skrev:

nåja men 3.1.. 4 är ju tekniskt mycket intressant. Tyvärr är avsaknaden av tredjeparts progam största problemet.

Tyck till här!

Relaterade inlägg:

Tema & ikoner baserade på N.Design Studios kreationer.
RSS (inlägg) RSS (kommentarer) Logga in