Därför bråkar PC-folket och Macanvändarna

Redaktionen Kommentera!

3483624941

Diskussionen är lika gammal som skivat bröd, men fortfarande intressant. Varför är känslorna fortfarande så upprörda när pc ställs mot Mac i ett motsatsförhållande? Jag frågade våra kloka forummedlemmar och fick ett par riktigt intressanta svar:

“Ett nedärvt beteende som handlar om att vara bäst eller tillhöra den starkaste gruppen!”

“Eftersom datorer kostar en hel del ägnar sig alla åt att samla argument för att kunna hävda att de har gjort den bästa affären.”

“En del är nog rädsla inför det okända. Mycket bygger nog på okunskap och illvilliga rykten.”

“Jag tror att “dualismen” har stor betydelse i sammanhanget. När det gäller bilar eller kylskåp blir fienden inte lika lätt identifierad.
Revirstrider och gruppkänsla finns i många sammanhang men det behövs en tydlig fiende för att det ska bli ett verkligt krig.
Jag tror att det gäller andra saker än datorer också. Ex.Det är större risk att ett religionskrig uppstår i en region med två dominerande grupperingar än i en region där befolkningen är ganska jämnt uppdelad mellan flera religioner/samfund.”

“Människor är rädda för det okända, för människor som vågar gå mot strömmen, som vågar välja något annat än det som de flesta väljer, som vågar ha annan attityd och annat sätt än det som andra har.
Därför känner sig Windows-användare provocerade av Mac-användare. Grundgrejjen är alltså att Windows är störst på marknaden och Mac har en egen nisch och marknad som är i omfång mindre än hela Windows-världen.
Och eftersom den som har valt Mac, har valt något annat än majoritetsvalet så tillhör den personen en sekt.”

och den sköna vedklabben:

“Alla som har PC vet att de egentligen vill ha Mac, men eftersom de inte har råd/ vill verka coola så vänder de på avundsjukan och blir sura och arga på oss som har en mac….”

samt:

“Jag älskar mina Apple-produkter, att köpa en PC-laptop är t.ex. helt otänkbart. Dock stör jag mig ändå rejält på Mac-fantaster som anser att Apples produkter är HELT ofelbara och att alla features som finns på dessa är guds gåva till människan.
Som exempel kan jag ta iPhones bluetooth-tethering. Det blev jubel och hurra-rop. Ett annat är pekfokus på iPhone, samma historia där.

Att koppla upp sig på internet via bluetooth i mobilen gjorde jag 2000/2001 med Nokia 6210.
Pekfokus fanns på Sony Ericsson G900 som kom 2007.

“Icke Mac-användare” påpekar detta, men det viftas bort av fantasterna och behandlas som om det vore en välsignelse via, i detta fallet, iPhonen.”

Vad säger ni själva?
Jag har slutat ta diskussionen, jag orkar liksom inte och är så övertygad om att jag valt rätt att jag inte bryr mig om att ens argumentera… börjar man bli gammal eller?

I ett nummer av MacWorld i höst kommer ni att få läsa den roliga dagboken från vår pc-inbitna kollega på Pc För Alla som tvingades slänga ut sin pc en vecka och enbart köra Mac…. riktigt rolig läsning!

/Anna

13 kommentarer till “Därför bråkar PC-folket och Macanvändarna”

1. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Tobias skrev:

Vad menar du med vedklabben på det jag skrivit :P det stämmer ju så bra!

2. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Tobias skrev:

ni kan nog bortse från mitt ovanstående inlägg, tror jag fattat nu, haha

3. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Lundberg skrev:

“Eftersom datorer kostar en hel del ägnar sig alla åt att samla argument för att kunna hävda att de har gjort den bästa affären.”

Det här är nog det som stämmer allra bäst. Människor har en extremt stark drift att bekräfta sina val och kan göra nästan vad som helst för att slippa känna ångest över redan gjorda val som inte längre kan ändras utan förlust.

Det är säkert även orsaken att det har lugnat sig på sistone, eftersom det numera enkelt går att installera Windows på en Mac och ganska enkelt OS X på en “vanlig pc”. Det tidigare så “slutgiltiga” valet är mer öppet idag. De som fortfarande bråkar är de som alltid haft en väldigt stark åsikt och därför kämpar med näbbar och klor för att slippa “skämmas” över att saker har ändrat sig. Och det gäller naturligtvis båda sidor.

4. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Peter skrev:

“Alla som har PC vet att de egentligen vill ha Mac, men eftersom de inte har råd/ vill verka coola så vänder de på avundsjukan och blir sura och arga på oss som har en mac….”

Det där torde ju vara det minst intelligenta påståendet, och när jag tänker efter så brukar jag höra det komma från 18-24 åringar som är lika beroende av cool marknadsföring och paketering som ett spädbarn är av en förälder.

Skillnaden mellan PC är Mac är att en Mac oftast går att använda även om man struntar i att försöka lära sig något om hur den funkar och börjar klicka hej-vilt. Även ett litet barn kan använda en Mac, liksom. PC:n har lite högre tröskel, men det är som att gå uppför en trappa till första våningen, man blir inte ens lite andfådd så länge man har sina normala fakulteter intakta.

Tycker man att det är värt prisskillnaden så bör man köpa en Mac. Men då ska man också komma ihåg att man kan konfigurera en bärbar Dell (har haft 8 stycken, utan större problem) med Windows 7 med större skärm och bättre specs än en MacBook för 60% av priset. :mrgreen:

Sen är ju Mac:arna djävligt snygga, men är det värt priset…?

5. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    MacAmateur skrev:

Jag har jobbat på Mac sedan 1986 med undantag för fyra år på 1990-talet. Och dessa tre år är fortfarande anledningen till att jag inte vill jobba med PC. Det var vidrigt! I min ögon är det mesta på en PC fult, krångligt och ologiskt.Det var alltid någon jävla drivrutin som saknades ör att den skulle fungera. Det var alltid någon inställning som måste göras. Jag är alltså ingen nörd som svänger mig med en massa förkortningar. Jag jobbar praktiskt vid datorn (journalist) och jag jobbar bäst på en Mac.
    Den gör mitt arbete enklare. Och det kan jag då säga efter att ha haft en fot i vardera värld. Det är inte svårare än så.

6. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    MacAmateur skrev:

Jag har jobbat på Mac sedan 1986 med undantag för fyra år på 1990-talet. Och dessa tre år är fortfarande anledningen till att jag inte vill jobba med PC. Det var vidrigt! I min ögon är det mesta på en PC fult, krångligt och ologiskt.Det var alltid någon jävla drivrutin som saknades för att den skulle fungera. Det var alltid någon inställning som måste göras. Jag är alltså ingen nörd som svänger mig med en massa förkortningar. Jag jobbar praktiskt vid datorn (journalist) och jag jobbar bäst på en Mac.
    Den gör mitt arbete enklare. Och det kan jag då säga efter att ha haft en fot i vardera värld. Det är inte svårare än så.

7. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Calle skrev:

@macamateur
    3 (eller var det 4?) år på nittiotalet? Det var ett tag sen. Är du säker på att du inte bara sitter fast i gamla hjulspår. Det har ju hänt en del sen dess. :wink:

Jag har arbetat på och med PC i olika miljöer sen 1991 och situationen du beskriver känner jag inte igen alls, förutom som något som Mac-entusiaster brukar säga. Vilka inställningar behövde hela tiden ändras? Vad gjorde du med din dator egentligen?

“I min ögon är det mesta på en PC fult…” Subjektivt och irrelevant.

“…krångligt och ologiskt.” Definitivt osant. Om du byter partner hoppas jag du är beredd på att du får lära dig vad din nya partner tycker om och inte bara behandlar henne/honom som din förra partner. Inte konstigt om hon/han ryggar tillbaka då.

“Det var alltid någon jävla drivrutin som saknades för att den skulle fungera.” Då måste du ha köpt en himla massa ny kringutrustning hela tiden som dessutom var så undermålig att den inte levererades med drivisarna (och när fan har det hänt egentligen?).

Det riktiga svaret är nog att du lärde dig använda en Mac och aldrig (som Peter skriver ovan) brydde dig om att lära dig att använda en PC. Hade du gjort det så hade du varit i en situation idag där du hade kunnat åka på flera shoppingsemestrar till Paris el. New York för de pengar du genom åren har lagt ned dina Macintosh.

Men om du tycker att det är ett rimligt pris att betala för att slippa stoppa in en diskett eller en CD-skiva med drivrutiner när du köpt en ny skrivare eller dyl., så hyvens för dig och ha det så kul med Mac:en.

8. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Christofer skrev:

KORTA VERSIONEN
    Har du möjligheten; kör det du gillar bäst.

LÅNGA VERSIONEN
    “‘I min ögon är det mesta på en PC fult…’ Subjektivt och irrelevant.”

Visst är det subjektivt, men det gör ju att det i allra högsta grad är relevant. Om man inte trivs med det man jobbar med så blir allt så mycket mer trögarbetat. Dagen då alla har samma “objektiva” smak, då är något ordentligt fel.

Tänker inte lägga mig i resten av diskussionen; jag är nöjd och gillar att arbeta med min plattform och känner inget behov av att hävda att mitt personliga val skulle vara bäst för alla. Jag har kommit fram till att det är bäst för just mig, och det borde vara ett tillräckligt argument för resten av världen också.

9. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Martin skrev:

Lustigt men är det inte samma sak med Macanvändarna?
    Jag har alltid varit otrogen med det system som funkat bäst i tiden. under OS 8,9 så led jag som fan så jag bytte till windows som var så mycket bättre. Även kört lite linux som även det är trevligt.

Allt är bra på olika saker o vid olika tidpunkter.. Jag är en operativsystemhora men jag är inte korkad. Ingen kan vara bäst jämt!

10. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Janne skrev:

De mest passionerade diskussionerna gäller alltid sådant där det inte finns något absolut svar - rätt/fel, svart/vitt.
    Alla vet att 2 kronor är mer än 1 krona. Alltså ingen diskussion.
    Men medan de flesta av oss anser att man bör ha 2 kanaler (minst) i sin ljudanläggning finns det folk som med emfas hävdar att det är bättre med 1, mono. Och som de kan argumentera för det.
    Mac eller MS? IFK eller MFF?
    Något som är mycket påtagligt för den här typen av diskussioner är att det till 99,9 procent är män som bryr sig.

11. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    schteff skrev:

jag är övertygad om att apple skulle sälja mycket mer om de hade samma prissättning som dell & co.

dock tycker jag personligen att kvaliteten på min unibody inte går att jämföra med en billig pc av märket, dell, acer och dyl. men sedan om man vill lägga pengar på den “featuren” är ju upp varje enskild individ och jag respekterar att många inte bryr sig så mycket om den är gjord av plast eller aluminium.

jag är en apple-fantast som dock inte anser att apple är överlägsna, de har många vinklar som jag ogillar, speciellt vad gällande iPhone - varför kan jag inte lyssna på spotify och skicka sms samtidigt? Varför kan jag inte stänga min macbook utan att den går i viloläge?

Hoppas android sätter press på apple och fixar mutlitasking - kom igen det är 2010 snart.

Men byta till “PC”…. det scenariot ser jag inte framför mig på måååånga år.

helhetsgreppet är apples vapen och också största svaghet.

än så länge gillar jag det!

hoppas windows 7 är bra… och att mac förblir lite lite “dyrare”… jag gillar att macträsket är litet och är inhyst av massa nördar :)

12. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Nisse Hult skrev:

Har använt både PC och Mac väldigt mycket och dessutom undervisat noviser i hur man jobbarm med datorer och olika program. Föredrar själv Mac, men retar mig på massor av Apples “finesser”. Så jag skulle vilja påstå att det är lite som att välja mellan pest och kolera. Väntar fortfarande på en enkel, billig logisk och välfungerande dator.

13. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    meminus » Blog Archive » Gängkrig skrev:

[...] Ni kan läsa fler och det hela här [...]

Tyck till här!

Relaterade inlägg:

Tema & ikoner baserade på N.Design Studios kreationer.
RSS (inlägg) RSS (kommentarer) Logga in