Min första Mac var en Amiga

Redaktionen Kommentera!

Året var kanske 1990 och farsan sysslade med DTP på en Amiga 2000, om jag minns rätt därför att den kunde göra det mesta Macarna klarade men inte kostade lika många slantar. De färdiga sidorna skickades fram och tillbaks till tryckeriet på 44 MB stora flyttbara hårddiskar av märket Syquest.

Men då och då behövde han tillgång till vissa Macprogram och lösningen blev detta instickskort, som hjälpte Amigan att emulera en Mac. Om jag minns rätt gjorde den det dessutom snabbare än många riktiga Macar, och Amigan klarade av att köra sina egna program i bakgrunden via multitasking. Häftigt värre med 2 MB ram.

Amax II+

Jag minns att jag var förundrad över hur tråkigt det svart-vita Macgränssnittet såg ut jämfört med Amigans Workbench, som använde de fyra färgerna mörkblå, orange, svart och vit. Men värst av allt var att Macspelen var urtråkiga.

Vilket är ditt första Macminne?

amiga_workbench_1_3

/Joel

14 kommentarer till “Min första Mac var en Amiga”

1. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Tobias Dahl skrev:

Vi hade en gammal PowerPC som jag brukade spela tex prince of persia på, problemet var att cd-slotens knOp var lite trög så jag och mina kompisar satt ock tryckte med pennor för att fp ut skivan, vi visste väl helt enkelt inte att man kunde dra CDn till papperskorgen för att mata ut. Sen blev det PC i ganska många år men nu är vi äntligen tillbaka i macvärlden sedan 3 år tillbaka :D

2. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    JKage91 @ MW skrev:

mitt första datorminne var när jag spelade ett formel1 spel på en mac, då fick pappa tejpa space (som var gas) så den var nertryckt hela tiden, då kunde jag använda båda händerna till pilarna :P epic

3. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Anna skrev:

Jag hade bara suttit vid svartskärmade med gröntext-monitorer på mammas och pappas jobb när de visade en Mac för mig första gången, måste varit runt 1990. Jag var HELT fascinerad av muspekaren, och ägnade timmar åt att hålla ner musknappen och dra små markeringsrutor på skrivbordet…

4. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Hans skrev:

Det måste varit en performa 630, den var jag nöjd med gick aldrig sönder

5. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Mattias E skrev:

:mrgreen: Amiga, datorn långt före sin tid, låt dess minne vila i frid. Började med C=64 i början av 90-talen och sedan blev den Amiga 600 med WB2.04. Underbart OS. Numera har jag både Amiga 500 med 52 Mb scsi hd och 4 Mb Ram, A600 och A1200.

Ångrar djupt att jag sålde av min Amiga och alla spel och program jag hade till den.

6. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Christians dagbok – 2009-09-09 | En sur karamell skrev:

[...] Delade Min första Mac var en Amiga [...]

7. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Veronica skrev:

Mitt första mac-minne var den Powerbook 170 som jag köpte begagnad för en 1000-lapp och sedan begrep ungefär ingenting av. Den som sålde den sålde den helt tom, utan ens ordbehandlare modell enklare. Det var ett grafiskt interface, men inga program alls. Minns att jag ibland skapade en mapp för att i kommentaren till den skriva lite. En papperskorg fanns också.

Flertalet år senare hittade jag på Tradera disketter som fungerade och fick då ordbehandlare med mera. Ordbehandlaren hade en gräns på dokumenten på 8k så ofta fick jag dela upp texter jag skrev. Fick sedan lägga det jag skrev på en diskett, stoppa den i makens Windows-dator, använda ett program för att läsa Mac-disketter och sedan via nätverket skicka dessa till min dator där jag kunde lägga upp texterna på min dåvarande sajt.

Wosch vad mycket enklare livet är idag med trådlöst nät och allt! Jag var dock mycket kreativ med min Powerbook, något jag inte vet om jag är idag med min Mini!

8. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Månhus » Länksprutning – 10 September 2009 skrev:

[...] Min första Mac var en Amiga [...]

9. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Mattias W skrev:

Jag minns att det fanns en gammal Mac av någon version som jag inte minns när jag gick på dagis… då var jag förstås inte smart nog att uppskatta den :P

10. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Viggen skrev:

Mitt första möte med en Mac var när pappa lånade hem en från jobbet. Minns inte modell men måste nog ha varit en Mac SE. Jag och bror min spelade något spel där man skulle skjuta på varandras torn ^^ trotts min ringa ålder så var jag imponerad av att allt fanns i skärmen på maskinen =) sen vart det Windows i många år, men har nu hittat hem igen :D

11. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Mackie Mo skrev:

Mina bästa Amiga-minnen:

* När jag byggde om min Amiga 1200 till en A1200T (Tower) på eget bevåg

* När jag trimmade mitt acceleratorkort från 50 till 60 Mhz genom att löda loss och byta en klockkristall

* När jag fick Doom att rulla på hyfsat på ovanstående

* När jag lirade spel i C64-emulatorn på Amigan

Sitter nu vid min första Mac (en unibody Macbook Pro 13,3″ med 20″ ACD) :-)

12. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Simon skrev:

Mitt första minne med en mac måste ha varit runt 94 eller så när jag var sex år och satt med “KidPix” på mammas Classic eller om det var en SE/30, det kommer jag inte ihåg. Men oj vilka minnen. Efter det har det varit allt från några olika sorters performas och alla de där mellan som jag inte kommer ihåg. Sen en orange iMac, den första som kom.

Härligt nostalgisk jag blev! :D Idag sitter jag med min MacBook Pro, october 2008.

13. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    leif skrev:

Hej
    Ack, jag minns som igår när jag köpte min första Amiga som var en Amiga 500 med en 20 Mb stor hårddisk.

De var den första datorn som jag hade med hårddisk och polaren blev så avundsjuk på så han fick låna den i en vecka.

Men hårddisken var offantligt stor, på hela 20Mb, inte Gb, ni läser rätt men den kunde rymma alla mina program som man behövde samt bilder.

Tänk vad tiden går, nu sitter jag med en stationär Imac med 750Gb hårddisk och en NAS på 4Tb.
    Suck, vad tiden går.

14. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Ted S skrev:

Mitt första datorminne, förutom Nintendo Game Watch som är som en omodern iphone, var Commodore 64, till den hade jag en kassettbandspelare som banden låg på. Jag var nog ungefär 11-12 år när denna kom i vår familj. Pappa köpte den till sig själv, men sedan blev det bara jag som använde den. När jag var 13 år fick jag en Amiga 500 i julklapp, helt utan att jag visste om det. Under hela hösten surrade det i klassrummet om denna magiska maskin och det var många killar förutom jag som också fick sig en Amiga… Sedan byttes det spel, byttes och byttes och byttes i skolan. Till slut hade jag nog ett par hundra spel. Tror de flesta känner igen sig i det.
    Min första Mac fick jag när jag blev 17 år, så det var ett ganska långt hopp där emellan (men Amigan höll jag på med under hela högstadiet). Det blev en Performa 460, och denna pizzakartong var helt underbar. Fast jag blev retad av många kompisar, som valde PC, och det klassiska datorkriget var igång på gymnsiet. Men jag var fast i alla fall och flera macar följde, nummer 2 blev en Performa 5200 som var föregångare till iMac kan man säga. Den fick duga tills jag fick möjlighet att köpa en PowerMac G4 genom mitt arbete när jag var ca 21-22 år gammal. Efter det blev det en iMac Globe, sedan en MacBook Pro och nu en MacBook Pro igen (13″). Resten är historia, men visst har Apple funnits med mig i min senare uppväxt, utbildning och tack vare det har jag en fet lön idag och jobbar bara med Mac som främsta verktyg… :???:

Tyck till här!

Relaterade inlägg:

Tema & ikoner baserade på N.Design Studios kreationer.
RSS (inlägg) RSS (kommentarer) Logga in