Apple, Apple, varför gör ni så här mot mig…

iPhone, Redaktionen Kommentera!

090908
Bonusmaterial till detta inlägg: Ni som vill ha Leijons spellista ”Sköna låtar” hittar den här!

Installerade Spotify igår på iPhonen, efter att ha löst ett Premiumabonnemang. Men det tog inte många minuter innan jag insåg hur sjukt värdelöst tjänsten är så länge Apple inte tillåter program köras i bakgrunden.

Visst händer det att jag enbart lyssnar på musik, men det är väldigt, väldigt, VÄLDIGT sällan. Det vanligaste scenariot är att jag är på väg till eller från jobbet, vill ha musik i öronen för att koppla av. Och då vill jag kunna sms:a, spela lite spel, läsa / skriva mejl och surfa. Inget av detta går med Spotify igång.

Så varje gång jag vill göra något annat än bara lyssna på musik, stängs musiken av. Det fungerar inte! Jag blir tokig! Det här känns som att erbjudas en gigantisk chokladask, men man får bara äta bitarna om man toppar dem med Kalles Kaviar först… Det går men hela grejen är liksom förstörd… :evil:

Hur lyssnar ni på musik i er iPhone? Fungerar det för er att allt annat blir oåtkomligt om ni vill lyssna på Spotify? Eller är ni som jag?

/Anna

16 kommentarer till “Apple, Apple, varför gör ni så här mot mig…”

1. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Christoffer skrev:

Jailbreaka och installera Backgrounder så är det löst :cool:

2. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Pe skrev:

Eftersom jag har iPod Touch så fungerar det ganska så bra att bara lyssna på musik för jag kan ju inte sms:a eller gå in på internet när jag är utomhus.

Men det händer ju att man vill gå in på internet när man är hemma och samtidigt lyssna på musik och då är det ju värdelöst tycker jag.
    Jag kan hålla med Apple om att ifall de släpper på det att program kan köras i bakgrunden skulle det ta för mycket batteri men i vissa enstaka fall såsom med Spotify tycker jag verkligen att de måste släppa på det. Det fungerar ju i den vanliga iPod-funktionaliteten och då borde det fungera bra även i Spotify för Apple.

Jag har förresten 2 stycken invites att dela ut:
    http://carrotgames.wordpress.com/2009/09/08/spotifyinvites-delas-ut/

3. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Anna skrev:

Jag vill inte jailbreaka…

4. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Pe skrev:

jag känner likadant som dig Anna. Jag vill inte jailbreaka. Jag vill att det skall fungera utan att man skall behöva göra massa grejer med sina prylar.

5. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Per skrev:

Två saker hindrar mig från att skaffa Spotify till min iPhone. Det är för dyrt… missförstå mig rätt 99 :-/mån är jordnötter, men att streama över 3G är löjligt dyrt fortfarande. Det andra är naturligtvis problematiken med att köra appen i bakgrunden.

Apples lösning borde vara att man kan köra upp till två appar åt gången. Varav den ena appen, den som ligger i bakgrunden, måste uppfylla vissa krav för att få köras i bakgrunden. Den får bara använda en viss % av resurserna så den ligger i bakgrunden.

Svårare än så behöver det väll inte vara? Kom igen nu Apple.

6. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Johan skrev:

Anna: ”jag vill inte jailbreaka…”

Why? Du får ju precis det du efterlyser med Backgrounder. Dessutom fungerar det väldigt bra och enkelt, som om det vore en Apple-originallösning för att köra appen i bakgrunden. Kom igen! Våga jailbreaka, det är inte farligt ;-)

7. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Tove skrev:

Men som jag har fattat det så streamar man inte över 3G utan spotify appen lagrar ca 3000 låtar som sedan uppdateras eller liknande när du är ansluten till ett wifi.

Dock löser ju inte det att man inte kan göra något annat medan man lyssnar…

8. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Spito skrev:

Glad att jag valde HTC Magic i stället för iPhone när jag köpte ny mobil i juni. Är applehead i många andra avseenden men jag anade att det kunde bli problem med just Spotify så det var ett av många skäl till att jag valde bort iPhone.

9. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Mackie Mo skrev:

iPhone och Apple är fantastiska på många sätt men det finns brister som gör sig mer och mer påminda. Förhoppningsvis så lättar Apple lite på sina tumskruvar, speciellt nu när Android börjar ta form och kanske utvecklas till en värdig konkurrent.

Det är nästan pinsamt att min relativt nya iPhone 3G inte klarar saker som min gamla Sony Ericsson P1i klarade av: spela in filmklipp, spara ner filer (inte bara bilder) från webbläsaren, tillgång till en filhanterare, använda extern gps-puck (som inte är ”subventionerad” av telefontillverkaren), lägga in egna program, ta kort med autofokus osv osv. Visst, gränssnittet är grymt men begränsningarna är väääldigt många! Nä, jag förstår verkligen folk som jailbreakar för det är något av ett fängelse man sitter i som vanlig iPhoneanvändare :lol:

10. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Mackie Mo skrev:

Jag ska kanske tillägga att jag är medveten om att iPhone 3G saknar autofokus och det känns lite 2004 för en telefon som kom förra året! Men men… Jag är lik förbenat en iPhoneanvändare så Apple har lyckats med sin marknadsföring! :oops: :razz:

11. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Alvar skrev:

anna kan ju allt om jailbreak! du jobbar ju på macworld!!! om du är osäker kan du ju alltid fråga @skrufve! ;)

12. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Tård skrev:

Jag använder Spotify när jag promenerar till jobbet, därför stör det mig inte så jättemycket att det inte går att köra i bakgrunden.

Men självklart borde Apple på något sätt tillåta bakgrundsprogram. Som någon skrev kan man ju begränsa det till vissa program som måste uppfylla vissa kriterier. En speciell ansökan för ett program man vill ska få köra i bakgrunden helt enkelt.

De lär nog ha en lösning planerad. Frågan är bara den ingriper oss med ”gamla” iphones, eller om det kommer att kräva ny hårdvara.

13. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Veronica skrev:

Jag har ännu inte skaffat premium (snåla jaget (aka. min man) har talat) men önskvärt vore ju att man kunde göra som med låtarna man kör med apples spelare och ha de på i bakgrunden då man spelar, mailar eller vad helst man har lust – i stort.

Hoppas Apple släpper något ikväll som motsvarar spotify – gärna där man får tillgång till både musik och ljudböcker för en summa per månad.

Nu till den del då jag funderar över vad jag kan tänka mig för metoder för att övertyga maken i det fall en sådan tjänst lanseras.

14. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    NevamiZ skrev:

Dom lär inte tillåta att man kör spotify i bakgrunden, för de skulle kunkurera för mkt me itunes,
    förövrigt så tror jag att dom släpper en egen streaming tjänst i iTunes via mobilen ikväll.. för om ni startar itunes och ska prov spela en låt (typ 15 sekunder spelas)
    om ni då kollar på den där ringen som ska snurra runt och visa när låten är slut.. den snurrar sakta som om man skulle spela en hel låt.. sen då dom där 15 sekunderna eller va de är, då dom är slut, så fortsätter den lilla ringen att snurra, ni som förstår vad jag menar, ta och testa själv.
    Så därför tro jag att man kommer kunna streama musik via itunes på ett eller annat sätt

15. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Jonas skrev:

Min käre kusin, M3-Daniel tar alla tillfällen i akt att påpeka att han lyssnar på Spotify och Facbookar samtidigt på sin Android-försedda HTC Hero. Det är inte utan att jag bara kan säga: Kom igen Apple, fixa detta NU! Om de inte ordnar så att vissa appar går att köra i bakgrunden (det går ju med deras egen iPod-app) så kommer nog många (åtminstone icke Applefanatiker) att byta till Android-baserade telefoner.

Jonas

16. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Carlisle_united skrev:

ÅH! Mulliga gulliga Ann-Katrin är ju lätt en av dom bästa låtarna som skrivits inom Sveriges gränser!
    Det skrivs allt för få så djupa texter nu förtiden.

”Mulliga gulliga Ann-Katrin, visst är hon fläskig men hon är fin…”

Tyck till här!

Tema & ikoner baserade på N.Design Studios kreationer.
RSS (inlägg) RSS (kommentarer) Logga in