Jag håller på och testar olika slags riktigt tuffa skal och skydd till iPhone. En produkt som landat på mitt skrivbord är Haglöfs Watatait Mobile Pouch som ska hålla iPhonen torr och flytande om du tappar den i vattnet. Den ska även tåla att svetsas på om jag förstår specen rätt.
Men… när jag glad i hågen började pula ner iPhonen i skyddet stötte jag på seriös patrull. Det gick inte! Det är inte så att fodralet är för litet, men plasten är helt sinnessjukt klibbig! Så iPhonen fastnar hela tiden!
Jag blev förstås tvungen att ringa Haglöfs och fick prata med produktutvecklarna som gick på samma nit som jag. De lovade att genast ändra detta, jag skulle bli uppdaterad om mer info så fort de hade det. Faktum är att jag lätt skulle lägga 150 kronor på det ändå, även om det är ett helsike att få ut och in iPhonen. Genom plasten hade man perfekt kontakt med touchskärmen och som sagt, helt vattentätt!
Jag kunde förstås inte låta bli att utmana grannnredaktionen M3:s kaxige medarbetare Gustav. “Du får en glass om du lyckas få ned din iPhone i den här på under minuten”. Om han lyckades? Kolla på filmen…
Jag ser mycket fram emot version 2.0 av det här skyddet - för riktigt kletiga, våta regniga/snöiga dagar…
Mitt test av olika tuffingskal kommer senare i höst.
/Anna
18 kommentarer till “iPhone-fodral-FAIL”
HAHA! Fan vilken fail.
Men stackars Gustav, inte mycket glass där inte.
Gör en “ficka” av papper och lägg telefonen i den. För sedan in hela paketet. Dra därefter ut papperet.
Janne, prövade det. Fungerade inte.
Sicken jubel-FAIL. Fast det är ju inte likt haglöfs, de brukar ju ha väldigt genomtänkta grejer för fjället/skogen etc…
Men jag tog för givet att tipset ovan med två bitar papper som man sedan bara drar ut skulle kunna rädda det hela.
Gustavs kommentar också om “In och ut på en minut” hoppas vi att hans flickvän inte hörde….
köp en watatait camera pouch istället. Fungerar lika bra och är lite större om ni inte kan vänta 1 minut på att dra ut iphonen. jag köpte den istället…
…men om man svetsar, smälter inte plasten då?
Självklart smälter plasten om man svetsar eller skärbränner.
Ett och annat STÄNK är ju en helt annan sak…håller den för DET är det bra…
De flesta plaster är ju så kass vad gäller värme att det räcker med två varv med en vinkelslip så är det förstört av lite sprut….
(Gäller t ex plastglasögon.. vinkelslip, skvätt… hej optiker, vad tar du för ett par nya?)
Men man kan ju inte låta bli att undra: har inte Haglöfs själva testat sin produkt innan de släppte ut den?!
Jag tror de har extremt hala händer!
Jag fick ett sånt där fodral av Sjöräddningssällskapet. Minns att jag hade problem, men jag antar utmaningen att klara det under minuten. Återkommer med videobevis på det lyckade eller misslyckade försöket.
Köpte ett likvärdigt fodral från kjell.com
Fungerar mycket bra och jag är väldigt nöjd efter sommarens hårda tester. En ifåån slinker ner helt perfekt. Allt detta utan en Haglöfs-logga på.
http://www.kjell.com/?item=35140&path=589500000,591500000,611000000,615000000
Surt.
Men prova att blåsin luft i den. Typ som när man vill få ut en isglass ur pappret…
Borde funka.
Eller öppnar ingen glass så längre kanske?
Är det inte enklare att göra det i vakum bara?!?!
Haha, jag gjorde det på dryga halvminuten!
http://www.youtube.com/watch?v=RJijyCa4WWU
“perfekt för högfrekvens- och varmsvetsning”. Är det inte att materialet som är valt är bra att svetsas ihop i tillverkningen? Det har väl inget att göra med svetsare? (som normalt knappast står i blöt miljö)
Grymt! v2 ska jag ha med mig i stallet. Bye bye extratelefon!!
Hahaa
Verkar som killen som fipplar med iphonen är lite småkär i tjejen som står bakom kameran