Så har då den sista dagen för mig på redaktionen kommit. Det är dags att säga farväl.
Det känns vemodigt och ledsamt, men samtidigt vet jag att en ny utmaning precis ska börja - och nya utmaningar gillar jag, så inget ont som inte har något gott med sig!
Min tid som redaktör på MacWorld har varit minst sagt intensiv. Det är ett riktigt skönt och galet gäng som sitter där på Karlbergsvägen, och jag minns så väl vilken chock jag fick den första veckan på redaktionen. Var det verkligen på riktigt? Jag hade känslan av att jag var med i dolda kameran - ett så galet gäng kan ju inte finnas på riktigt?! Sedan blev jag en i gänget, för att inte säga vår egna lilla MacWorldfamilj.
Jag hoppas att ni alla - både Leijon & co och ni läsare - tar emot min efterträdare Joel med öppna armar och mycket kärlek så att han kommer in gänget på samma sätt.

Nu är det väl läge för att blicka bakåt, bli lite sentimental och få den där tåren i ögonvrån. Så vi kör väl igång med det direkt - när jag tänker tillbaka på hur mycket jag egentligen hunnit göra sedan jag började i februari 2008 blir jag nästan säker på att det måste vara fel, är det inte längre sedan? Hur har jag hunnit med så mycket?!
Jag har varit er Keynote-utsände och med pirr i magen suttit i den stora salen på MacWorld Expo i San Francisco, förstummat vandrat runt på den gigantiska CES-mässan i Las Vegas, livebevakat det nattliga iPhone 3G-släppet på Kungsgatan, suttit sena kvällar på redaktionen och livebevakat Apples events och jag kört igenom halva Europa i jakt på en iPhone 3GS.
Som inte det räcker så har jag har lärt Robert Wells att spela Piano - på min iPhone. Jag har varit med på TV8 och DN:s webbteve som MacWorlds iPhoneexpert och jag har varit på olika pressträffar. Och jag har varit på redaktionen mer än jag hunnit vara hemma. Hur gick allt det där till? Och oj så roligt vi haft!
Jag har fått vara med om riktiga äventyr, haft helt underbara kollegor och faktiskt längtat efter att få gå till jobbet!
Kära vänner på redaktionen och här i bloggen - ni har gett mig minnen för livet - jag kommer att sakna er! Sedan för att svara på frågorna som säkert kommer att komma
:
Skrufves vad händer nu-FAQ!
Q: Kommer du inte att skriva mer för MacWorld?
A: Det är mitt uppdrag som webbredaktör jag nu lämnar. Jag kommer att som frilansskribent skriva artiklar för MacWorld även framöver, så vi ses i tidningen!
Q: Kommer du inte att blogga mer?
A: Nej, nu är det Joel som tar över efter mig även här på bloggen! Var snälla mot honom!
Q: Varför måste du sluta?
A: Ett kort svar - den ekonomiska finanskrisen sätter sina spår överallt. Nedskärningar drabbar oss alla. Och nu var det jag som fick packa ihop min flyttkartong i de omorganiseringar som sker på förlaget. Så är spelreglerna. Skäll inte på Leijon, skäll på finansvalparna på Wall Street som spekulerade lite för mycket.
Q: Kommer du köra PC nu när du slutar på MacWorld?
A: Den där frågan låtsas jag att jag inte sett!
Q: Men, jag vill ju ha mer av Skrufve?
A: Jag finns kvar och har precis slagit upp portarna till min helt egna blogg: www.skrufve.se, och så twittrar jag vidare som vanligt! (Tack Leijon för att du fick mig att upptäcka Twitter)
Q: Men, om du inte längre är redaktör - då kan ju vi anställa dig!?
A: Strålande idé! I’m all ears, jag är alltid öppen för nya uppdrag och kollegor! Mejla mig på jimmy@skrufve.se så tar vi det därifrån!
Q: Får man verkligen göra reklam för sig själv så där?
A: Som vi brukar säga på redaktionen - når man så får man!
Q: Vad är du mest nöjd med?
A: MacWorld on Tour 2009, att jag fick lära Robert Wells att spela piano och att Anna skaffat sig en iPhone till sist!
Och med den lilla FAQ:n tackar jag för mig - tack för en underbar tid! Vi kanske möts där ute?
So long, farewell, auf wiedersehen, goodbye!
/Skrufve
19 kommentarer till “So long, farewell, auf wiedersehen, goodbye!”
Adieu, adieu, to yieu and yieu and yieu.
Åh Skrufve, jag kommer saknar dig även om du inte vill!!!
Ömsesidigt min kära praktikant, ömsesidigt
Skrufve, det har varit ett stort nöje att få ta del av allt du gjort här, och jag ser verkligen fram emot dina äventyr på din blogg!
Ha det så bra
/ Axel
Lycka till som egenföretagare!
Det är ett bra liv.
Det är för sorgligt det här. Det känns inte bra alls faktiskt…
Men jag önskar dig lycka till, verkligen! Du är en riktig ikon!
Lycka till framöver, vad du än sätter tänderna i. Hoppas vi får läsa mer av dig i MacWorld framöver!
första gången jag skriver här! Tycker det är skitkul att läsa dina artiklar! och hoppas verkligen på att det fortsätter dyka upp artiklar av Skrufve!
ja den där jä*la finanskrisen måste ha dragit med sig halva Sverige enda ner till Arbetsförmedlingen. Tråkigt att du måste gå, får istället börja följa dig på twitter! Tack för en underbar tidning!
Lycka till och tack för den här tiden. Ha det gott!
Kommer ju sakna alla bilder på dig!
det är ju bara Anna som tål vara på bild av de som är kvar… och i vis mån Leijon då
Vem skall axla manteln?
PS. Det heter inte “Arbetsförmedlingen” som David skriver (de har inte förmedlat ett jobb sedan ubåtar gick i Horsfjärden) utan det heter “ArbetsFÖRNEDRINGen”.
Adjö Skrufve! Lycka till! *Om det vore geografiskt möjligt så skulle jag ge dig en “sådandäringa” manlig kram med ryggdunk*
Ingen “adieu” från mig. Däremot en “au revoir”.
Skittrist att du slutar. Ska bokmärka bloggsidan och försöka hänga med. Tack för allt.
Åhh!! Det känns tråkigt att du skall sluta.
Ni verkar ha så fruktansvärt roligt där på MacWorld så det måste kännas tråkigt för dig.
Om jag skulle ha haft något företag så skulle jag nog ha anställt dig.
Men vet du vad? Vi kan ju starta ett företag tillsammans och bli megastora.
Vad säger du om det?
Ha d gött!
Nu har jag börjat följa dig på Twitter och så skall jag regelbundet gå in på din blogg och kika.
Synd
Skrufve som var en så sympatisk chokladtomte på redaktionen. Men nu får han vara sympatiskt nån annanstans
[...] oss några köttiga ben runt arbetet på Skumparedaktionen. Uppdatering: Även Skrufve på Macworld får gå på grund av neddragningarna. Såklart bloggar han vidare. Spara / dela med [...]