Tjuvtitt på en ny Mactidning!

Tips Kommentera!

Den 7 maj landar den i butik, nya Mactidningen “Allt om Mac”. Den produceras av oss på MacWorld men riktar sig till nybörjare på Mac, eller den som vill ha en riktig referensbibel att ta till.

Vi går igenom allt från hur man anpassar sin Mac efter egna behov, fixar smarta användarkonton, söker på bästa sätt, håller Macen säker och löser andra vanliga problem som kan dyka upp längs vägen.

Dessutom medföljer en cd-skiva fylld med inspirerande och välproducerade videoguider till bland annat iPhoto, iTunes och Safari. En given present till någon kompis, kollega eller familjemedlem du nyligen fått att byta till Mac!

Här är en smygtitt på omslaget, som dock inte är skarpt.

alltommac_tjuvtitt_blogg

/Leijon

36 kommentarer till “Tjuvtitt på en ny Mactidning!”

1. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Veronica skrev:

Den ska jag nog köpa till mig själv, som en hint till maken att en Mac Mini skulle behövas på mitt skrivbord.

2. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Tård skrev:

Spännande :-)

3. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Tobias skrev:

Bra initiativ! :grin:

4. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Marc skrev:

Hej!

Jag tycker redan att macworld är en väldigt basic tidning, det jag efterlyser är en tidning för power-users…

Hälsningar,
    Marc de Neergaard

5. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Alvar skrev:

Ja en nörd tidning vore perfekt..
    Hur har ni tänkt marknadsföra tidningen??

//Alvar

6. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    starground skrev:

Då kanske ni kanske ni får plats med lite mer journalistik och lite mindre copy-paste utfyllnad. Kanon! :grin:

7. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    pebe skrev:

Det låter som att en del av det som vi idag hittar i Macworld då kommer att kunna flyttas över till denna tidning? Om så är fallet så kanske man kan hoppas på att det i Macworld ges mer plats för mer “tyngre” artiklar.

Jag skulle gärna se ett innehåll som mer liknar det som Macworlds systertidning TechWorld har (fast då inriktat på den “rätta” sidan av datorvärlden). Lite djupare tekniska artiklar etc.

8. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    TingstaLasse skrev:

En möjlighet vore ju att dela upp tidningen i två halvor. En för nördar och en för nybörjare. Så blev båda grupper nöjda. Möjligen.

9. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Magne Andersson skrev:

En tidning för endast iPhone hade varit fantastiskt!

10. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    anddd skrev:

Förstår inte skillnaden mellan denna och nuvarande MacWorld?

11. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Robbin skrev:

#10 anddd: Håller med dig, vad kommer vara skillnaden :?: :???:

12. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Leijon skrev:

Allt om Mac går på allvar igenom grunderna i OS X, som hur man ställer in saker, löser strul, kopplar in prylar osv.

Helt enkelt en heltäckande guide att ge till den som nyss börjat använda en Mac.

13. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Robbin skrev:

#12 Leijon: och MacWorld kommer vara för någon som har använt Mac i några år?

14. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Norén skrev:

Det här är väl precis vad MacWorld är nu. En basic tidning för nybörjare.
    Förhoppningsvis kan nuvarande MacWorld nu då få lite plats över för power user tips.
    Har prenumererat troget i flera år - men de senaste åren har man slöbläddrat sig igenom senaste numret och insett att:. “ja ha, det här kan jag” eller “ja ha, det här har jag läst online” eller “ja ha, det här var ju inte så kul”… typ… jag tror ni förstår poängen. Nej, fram för en bättre Mac-värld.

15. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Kallemac skrev:

äntligen! nu kan jag köpa dessa till mina macvänner och slippa hjälpa dem titt som tätt!!

16. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Tomas skrev:

Angående nybörjare och den så kallade nivån… alla ligger inte på samma nivå hela tiden, och även om många kan mycket idag så kan inte alla allt.

Jag känner t.ex. en del som använt Mac i över tjugo år men som aldrig skulle klara av att göra de saker som beskrivs i MacWorlds olika steg-för-steg-artiklar.

Kort sagt så går det inte att göra alla nöjda samtidigt och en tidning som MacWorld bör man nog se på lite som en inredningstidning: det handlar om inspiration.

Men lite tyngre artiklar i mixen skadar ju aldrig.

17. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Fredrik skrev:

Känns som ett riktigt bra beslut.
    Som någorlunda ny användare så kändes det som halva tidningen riktade sig till mig och andra halvan gick förlorad.

Nivåanpassad tidning, det är nog bara av godo :smile: .

18. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Fredrik S skrev:

Wei! Äntligen en tidning till som förklarar hur jag stoppar in stickproppen i vägguttaget…

19. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Pixt skrev:

Håller med flera av de föregående talarna. Jag har länge längtat efter mer artiklar för Power users. Allt om Mac är verkligen ett bra initiativ, den behövs med alla nytilkomna macanvändare sav icke-nörd-typ. Men då kanske MacWorld också kan profilera sig lite mer mot de avancerade användarna.

20. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    David skrev:

:mrgreen: Givet köp, fast kanske lika mycket för att låta ligga framme när polarna och farsan är på besök, som föregående skriver är det vi verkligen vill ha nånting åt andra hållet! Speciellt som Macen nu blivit mer och mer poppis i utvecklar kretsar, “programmera på macen” var ju ett skoj initiativ, men är ju knappt under omslagspapperet. Ge oss 8 sidor “get down with textmate” och “Så här blir din Mac en fullfjädrat utvecklingsstation för Rails/Java/.NET/C++”. Det är ett hundrasidigt nummer jag skulle kunna äta minst två i månaden av!

21. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Anders Printz skrev:

Mycket bra initiativ, så många har tagit steget över på
    senare tid och dom behöver såklart en tidning. Den ser
    snygg ut!

22. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Alvar skrev:

varför inte dela in macworld i en nörd version och en van-macägare-men-orkar-inte-vara-nörd version. så kan man ha allt om mac och iphone på båda bara göra det olika nördigt! då kan ni få fler som läser! då skulle jag börja prenumerera!

23. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    niklas skrev:

Ännu ett sätt att pumpa pengar ur folk… Det är inte klokt.. Ska den också kosta 70 kr? Helt sjukt att folk ens köper vanliga macworld.. 95% är ju bara ren utfyllnad.. Jag köpte tidningen i början av mitt macliv, 5-6 nummer kanske, vad fick jag ut av de? Jag lärde mig hur man gör en genväg I finderfönstret till program.. Och nu kommer denna.. Menar ni på fullaste allvar att macworld tidningen är för oss som varit med mac ett tag? Skärpning. Jag är inte snål på någotvis men man kan göra vettigare saker med 70 kr.

24. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    niklas skrev:

ps. man kan inte bara leva på en snygg layout.

25. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Alvar skrev:

jag har aldrig köpt macworld skulle aldrig göra det heller om det inte blev en förändring! jag har sett den via min pappa hans jobb tog hem den, men sen glömde de betala prenumerationen och sen dess har jag inte läst den.. och den tog slut för två månader sedan… förändra! förnya! förbättra! gör tidningen nördigare så kommer fler ge den en chans till!!

den nya mactidningen kan ni ju lägga in alla nybörjare artiklar…

26. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Scrat skrev:

Jag tycker tidningen har ett blandat utbud, kanske beror på att jag är ny på mac å inte fattar allt ännu.
    Tycker nog att den tidningen har ett brett utbud både för ovan å van.
    Jag tycker i bland att det borde finns mer tips o trix.
    Samt en egen tidning för ipone vore väl nice. :mrgreen:

27. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Jonatan skrev:

När denna nya tidning släpps borde MacWorld bli mer avancerad.. är ganska basic nu enl mig.

28. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Leif C Carlsson skrev:

Hej,

Jag räknar mig inte till användar-nördarna men jag är Mac-nörd.

Därför kommer jag att stödja detta Mac-initativ och visa mina PC-vänner tidningen.

29. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Markus skrev:

Jag skulle nog kunna tänka mig att köpa den åt min mor eller något för att hjälpa henne en bit på vägen med hennes macbook air.. men jag kommer aldrig köpa den om den kostar 70kr/nr… så bra är inte er nuvarande tidning heller.. sänk priserna, det är ju ändå mest bara reklam i era tidningar…

30. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Alvar skrev:

kort sagt sänk priset och lägg till mer nördig info!

31. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Mattias skrev:

Måste hålla med om att macworld kännts lite tunn bra länge nu. Hoppas att detta bara vart för att ägna sig åt det här projectet ett tag, men ärligt, ge ut den i tre nummer å gör det gratis till prenumeranterna å lägg ner den sen. Lägg kraften på att göra bilderna mindre å textrutorna större i den tidningen ni redan har. :!:

32. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Allt om Mac | Thord Daniel Hedengren skrev:

[...] gör en nybörjarblaska, Allt om Mac, och ett dummyomslag kan beskådas på redaktionens blogg. Klarar den sig i längden tro? 14 april 2009@ 9:23 • # Sparad i asides Taggad med Allt om [...]

33. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Andreas skrev:

Håller med många av kommentarerna här.. vad jag verkligen saknar än en mer teknisk Mactidning som är mer inriktad på utveckling och unix-nörderi. Jag är trött på alla artiklar ala “Så ordnar du spellistor i iTunes”.. de ger mig absolut ingenting. Vad jag är intresserad av är iPhone och Cocoa-utveckling o.dyl.. Finns det ingen marknad för en sådan tidning?

34. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    schteekarn skrev:

omg MAC 4-EVER :razz:

35. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Alvar skrev:

Hade det inte funnits en sådan marknad hade ju ingen skrivit om det, vilket nästan alla har ;)

36. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Anders skrev:

Håller med många av de tidigare kommentarerna… Jag prenumererade tidigare på MacWorld men avstod till slut då jag tyckte att tidningen tar upp alldeles för mycket riktat till nybörjare (iTunes, Safari, etc). Det jag skulle vilja ha är en riktig Mac-tidning som tar upp färre ämnen per nummer men istället gör rejäla djupdykningar inom dessa ämnen. Något jag skulle uppskatta är sådant som rör unix och allt som rör programutveckling på Mac. Gör ni om nuvarande MacWorld till något åt det hållet och låter nya Allt om Mac ta hand om nybörjarna så börjar jag prenumerera igen! *hoppas*

Tyck till här!

Relaterade inlägg:

Tema & ikoner baserade på N.Design Studios kreationer.
RSS (inlägg) RSS (kommentarer) Logga in