Här är årets sista MacWorld

Tidningen MacWorld 6 kommentarer »

För bara en vecka sedan skickade vi 196-sidiga specialtidningen Allt om Mac till tryck och idag är det dags igen. Denna gång är det årets sista MacWorldnummer som går ett analogt öde till mötes.

Temat för numret är dock allt annat än just analogt. Vi har gjort ett riktigt genomgående test av hur realistiskt det är att leva i molnet, alltså använda webbtjänster framför vanliga program. Vi testar dessutom om det går att ha hela sin dator ständigt synkad mot molnet med hjälp av Dropbox.

Bland andra artiklar märks en rejäl utredning kring det här med virus och Mac, en guide till att geotagga bilder och inte minst en helt ny avdelning: MacWorld Pro. Denna är ett direkt svar på de av er läsare som efterfrågat mer avancerat material. Vi mjukstartar lite med ett test av löneprogram, men har en rad spännande artiklar planerade, allt från unix-tips till Mac OS X Server-guider och smarta fulhack.

Här är en smygtitt på omslaget, ute om två veckor:

mw_11_2009

/Leijon

Så får du struktur i ditt sociala medieliv

Redaktionen 8 kommentarer »

Använder du både Facebook och Twitter? Känner du ångest över vilka mikroblogginlägg som passar var, och framförallt hur du kan lösa det tekniskt? Vi bad vår gamla skribent Peter Esse reda ut begreppen - och det gör han med elegans!

/Anna

Lösningen

Redaktionen 3 kommentarer »

Praktikanten Daniel har kontakter, goda kontakter. Det står klart efter att vi direkt fick ett svar på min fråga om hur vi ska göra med det trasiga paketet med den läskiga varningslappen. Följande trillade ner i Daniels mejlbox bara en kort stund efter att jag bloggat:

Säg åt honom & skriva Lithium ion battery + telefonnummret som står på den trasiga lådan på lappen som är bifogad.

Samt lägg den trasiga lådan i en ny HEL låda.

Gör detta förutsatt att det i lådan inte läcker eller är trasigt.

Sen är det bara att be det företaget som skicka lådan att hämta paketet.

Sen kan du säga åt de på redaktionen att ringa oss om det behöver hjälp med brådskande transporter ;)

plutoniumSå, då var paketet redo att skickas.

/Joel

Här är din nya Mactidning!

Redaktionen 16 kommentarer »

I kväll håller vi som bäst på att skicka nummer 2 av Allt om Mac till tryck. Det första numret, liksom systertidningen Allt om iPhone, sålde riktigt, riktigt bra, så det märks att det finns ett sug hos er där ute.

Första numret av Allt om Mac var en komplett guide till saker man behöver veta som relativt eller helt ny på Mac. I det andra numret, som är 196 sidor tjockt, tar vi konceptet till nästa steg. Denna gång har vi valt ut de 235 bästa guldkornen som gör din Mac bättre, roligare och smartare. Våra experter har noggrant dammsugit marknaden på bra program och bara hårdtestat de allra bästa.

Ute i kiosk den 1 december! Här är en försmak på omslaget du ska hålla utkik efter:

allt_om_mac_2_2009

/Leijon

Dilemma

Redaktionen 3 kommentarer »

kartong

Den dramatiska varningstexten på kartongen är ju tillräcklig för att göra vem som helst nervös. Hur ska vi nu skicka tillbaks detta paket?

/Joel

Rekord på Flight Control

Redaktionen, Tips 3 kommentarer »

Även om jag spelat väldigt många spel på min kära iPhone så är det få spel som jag har fastnat för så mycket för som Flight Control. Jag misstänker dock att jag inom snar framtid kommer vara lika stor torsk på Doodle Jump men nog om det.

Mina nuvarande siffror på Flight Control är just nu:

bild1stor

bild2stor

bild3stor

bild4stor

Självklart finns det säkerligen folk där ute som har bättre siffror, men jag tänkte dela med mig av tio tips för den som vill utveckla sitt Flight Control-spel. Sedan är jag förstås nyfiken på vad ni har för rekord?

1. Ta det lugnt och stressa inte bara för att de kommer mycket plan. Även om du kommer långt in i spelet så kommer det inte komma fler och fler plan, det kommer bara i vågor.

2. Landa planen snabbt, det ger dig bättre överblick och du slipper ha ett gäng vita streck överallt.

3. Undvik att flyga nära kanterna, risken är att de krockar med plan på väg in på skärmen.

4. Snabba plan ges ofta förtur att landa men det är de långsamma som är farliga just för att de är i vägen när det håller på att landa och är LÅNGSAMMA! Helikoptrarna är livsfarliga just för att de är på skärmen så länge innan de landar.

5. Spela mycket, övning ger färdighet.

6. Skapa ett mönster i landningen, dvs lägg planen i kö så att de landar snabbt och smidigt. Undvik dock att lägga snabba bakom långsamma.

7. Chansa lite, varningen som dyker upp när två plan (eller en helikopter) är nära varandra är överdriven och är bara farlig för de snabba planen. Planen kan ligga väldigt nära varandra innan de krockar förutsatt att de är på väg åt samma håll.

8. Justera planens väg hela tiden, gör inte en inrutt och låt det vara sen utan justera ständigt så att du snabbt får ner planen och helikoptrarna.

9. Ha ett rekord att slå (exempelvis en arbetskamrat), få saker sporrar så mycket som att slå någon annans rekord.

10. Sista tipset är väldigt personligt; stäng av musiken! Den sätter sig på hjärnan och rätt vad det är så kommer du nynna melodin på kvällen och drömma om att landa plan (det har hänt mig).

Lycka till!

/Daniel

Grym bakgrundsbild

Tips 19 kommentarer »

Ett av de största problemen med att ha Mac är egentligen att hitta den optimala skrivbordsblden. Måhända ett i-landsproblem men det finns onekligen en uppsjö av snygga bilder att välja till just sin dator. Även om jag aldrig har drömt om att stå på scen så hade jag svårt att inte gilla den här, clean, simpel och väldigt trevlig att titta på. Enough said!

the-prestige

Finns på: http://jean31.deviantart.com/art/The-Prestige-95675929

Kanske borde man skaffa något program som bytte skrivbordsbild lite nu och då (kanske redan finns ett sådant) så att man kunde få se en ny bakgrundsbild varje gång man satte igång datorn. Lite som de där fotoramarna som ändrade bild och var väldigt populära för en tid sen.

Men även om jag nu tillfälligt har hittat en bakgrund jag trivs med så finns det säkert ännu snyggare att välja och vraka mellan därför undrar jag, vilken är din snyggaste skrivbordsbild?

/Daniel

Praktikantens första dagar

Redaktionen 9 kommentarer »

Yes då var det dags, med kniven mot strupen så är det väl lika bra att presentera mig. Daniel Wuopio var namnet och tiden jag kommer spendera på MacWorld är inte mindre än 10 veckor! Det lär bli en hel del kaffe under den tiden. Trots att jag jobbat på många ställen med maniska kaffedrickare så finns det en del i huset som skulle kunna ringa Guiness rekordbok med stor chans att få komma med, inga nämnda och inga glömda.

Men mer om mig, jag läser sista terminen på Södertörns Högskola och tanken är att jag ska bli utbildad journalist med “multimedial erfarenhet” när jag är klar. Jag bor till vardags några mil utanför Stockholm i Märsta där jag spenderar dagarna tillsammans med min flickvän och vår hund. Intressen är film, träning, tv-spel och Mac såklart. När det gäller Mac är jag egentligen rätt nyfrälst och avskydde från början allt vad fruktdatorerna stod för. Det faktum att typ inga spel gick att spela på dem gjorde inte saken lättare. Men med personlig mognad och en MacBook Pro samt en Iphone så har jag snabbt fått omvärdera min datorsyn. Nuförtiden tycker jag det är jobbigt att sitta framför en vanlig PC och spyr gärna galla över allt som har med Windows att göra.

Första dagarna på MacWorld har börjat rätt behagligt med lite tolkning av engelska texter och så lite kaffedrickande förstås. Det första jag slogs av när jag kom hit var hur stort de var, jag hade visst missat att IDG har ganska många tidningar under sina vingar så där lärde man sig nåt nytt! Vad mer kan man säga, jag är till mina arbetskamraters stora förfäran ingen van bloggare, twittrare eller ens facebookare så det är ganska nytt för mig. Nivån på redaktionen känns helt rätt för mig med lagom balans av humor och allvar. Det känns tidigt som att jag kommer trivas bra här och jag misstänker att det kommer skrivas en del inlägg av mig i framtiden.
Allt gott!

/Daniel

Kändisarna med IT-namn

Surftips 29 kommentarer »

hall_arneVår eminenta systerblogg Modermodemet postade just ett så vansinnigt roligt inlägg att vi gör en fuling och kopierar det rakt av här. Det är för storslagen humor för att bara exponeras på en enda plats.

“Helgen har gått i ordvitsandets tecken.

“Har hittills Modem Teresa och Suzanne Router. hjälp mig nu!”

Så skrev Bo Mikael Hall, gossebarnet bakom IDGs främsta tv-produktioner och smörgåsrecensionerna på MackWorld, på Facebook i lördags. Han släppte lös ett monster. I skrivande stund finns 125 kommentarer. Modermodemet har hela listan.

Robert Download JR
Benecio Del Torrent
Richard Hubbert
Ophpelia.
jag vet inte om det är ett namn, men amerikas förenta stater, fast sämre, är ju USB
Android Schwarzenegger, men det kanske är off topic? :)
Monitor Heyerdahl
Anna iBook, HAL Pacino.
Bruce springstream
Chat baker
Magnum IP
Lol-Cattis Ahlström
Rofl Lassgård
Sean Pwn
Björn LANelid
Här kommer en fläskig: Lan MacKelLan
It världens mecca: Washington PC
Url Grey (lorden som fått en tesort uppkallad sig) eller Steve Url. Sen har vi den bedrövliga deckarförfattarinnan Camilla Länkberg.
Ron HUBbard
Icke-pk: Joseph Googles
IT … phone home…
Error Flynn.
Andrew Lloyd Webben
Jumpin Jack Flash
Länkberg… är det hon som skriver Codec-are?
på pwnd-temat har jag: Vince Pwn, Sarah Pwn Finer, Bosse Pwnevik
vetenskapsmän: ICQ newton, alfred n00b-el
1337 ledger
Fjodor DOStojevskij
skype & tina torrent
Elisabeth Terrabit Wahlberg
Behrang Safari
Bit Ekland
Tanka på Statoil, Win Diesel!
Seed Vicious
Mikael “Äpplet” APPelgren
dana internetional
ITIL-Babs
Oled Ljungström
NAS
matt daemon
ingela “ping” forsman
Valfri Nick (Cave, Carter… osv)
Email Svanängen?
Lmao Tze Tung
Jobbar på tv4sporten: Patrik Firewall
NAT King Cole
Brad Bit
WAN Morrison
Internettanyahu
Macintoshten Flinck
Tangentbodil Jönsson
Linux Larsson, känd från Kulturnyheterna.
Bugge Wesseltoft
Peer Nuder
Carl Bildtskärm
Gene Hackman (där satt den!)
Johnny Cache
Diskett Pålsson
PC Jersild
Variant: E-Posten Flinck
Unix Drougge
Tomas Bro1337
Kazaara Leander
F1337wood Mac
WebCameron Diaz
Share
Harold Printer
Wiictor Jara
Che guewarez
VIRUSsel Crowe
brbra streisand
Trojan Troell
smiley virus (miley cyrus), är den ok? eller räknas det bara som ett rim? nöjd hur som
Franz kAFKa
Johan Esc
kevin spacey
Tommy Jansson
Lady Giga
iPhones Åberg
Michael eBay
Email i Lönneberga (alternativt LANeberga)
och DotA på bråkmakargatan
Condo1337a Rice
Pwndus Pilatius
RAMbo
IT-profiler på 40-talet: Adolf Bitler, Albert Peer och Epic-Winston Churchill.
mmorPG Gyllenhammar
Ghostfacebook killah
Method=”POST” Man
Altavista Social Club
Gmail-unit
Naomi w00ts!
Jean-Jacques MicRousseauft
prinsessan nvidiana. aaaaaaah kan inte sluta!
Poke-ahontas
IpRedman
Mozilla Olle (i skogen gick)
Magnus Googla med låten “Jag mozilla”
Torrent Skogman
Adolf Twittler
Obv. LED Zeppelin
Fredrik Reinfailt
Carl vodd Lerné
Jean-Cloud Van Damme
LCD Beskow
Steve Url
Favorit i repris: Emailio Adresstevez
Piratko Mladi?
Barackintosh Obama
J.R.R Deamontoolkien
IRLand Öye
Rowan @kinson
Janne LOFL Carlsson
Peter Cetera-byte
Harrison 404d NOT FOUND
Tone Forum. Eller ännu hellre: Ton eForum
Harry Boter”

Har du fler förslag?

/Leijon

Julmustpremiär på redaktionen

Redaktionen 13 kommentarer »

I fredags var MacWorlds hangaround Fredrik Wass på besök på redaktionen. Då det var både veckoslut och november passade jag på att bjuda på en härlig burk julmust. Diskussionen som följde kom dock mer att handla om light vs. vanlig läsk rent smakmässigt. Vad är din ståndpunkt i frågan?

/Leijon

Här är MacWorld-appen

iPhone 9 kommentarer »

Vi på redaktionen håller just nu på att testa den första versionen av vår iPhoneapp. Via den kan du läsa alla nyheter, tips, guider vi publicerar, plus både kommentarer, blogginlägg och bästa filmklippen. Här är en liten smygtitt på den, ute i App Store inom några veckor:

12149_1273874771061_1355682093_792999_2630054_n

12149_1273875451078_1355682093_793000_1220793_n

/Leijon

Smygtitt på nya MacWorld

Tidningen MacWorld 8 kommentarer »

Varsågoda, här är en förhandstitt på nästa nummer, som i detta nu skickas till tryck. Ute i kiosk om två veckor!

mw_10_2009

/Leijon

Tema & ikoner baserade på N.Design Studios kreationer.
RSS (inlägg) RSS (kommentarer) Logga in