Vi har tidigare bashat Comhem här på bloggen men nu är vi villiga att jobba på relationen igen. Företagets nya reklamfilm är nämligen så fantastiskt smart och roligt gjord. Kolla in den här:
/LeijonNu har den gamla sajten Geocities stängts ner för gott. Sajten finns kvar i mitt minne som en hemvist för allehanda fula sajter med blinkande text, gif-animationer, “under construction”-skyltar och midi-trudelutter om vartannat i en salig blandning.
Därför skrattade jag gott när jag i dag besökte xkcd.com, en av nätets bästa tecknade serier. Där finns känslan av gamla Geocites fångat med stor precision.

Nu har du chansen att vinna nya hörlurar från Jays till din iPhone eller iPod. För att du ska ha chansen att vinna måste du svara på frågorna som kommer med i nyhetsbrevet Allt om iPhone (obs, inte det vanliga MacWorld-nyhetsbrevet utan iPhone) på fredag 23 oktober.
Se till att prenumerera redan i dag, det är helt gratis! KLICKA HÄR för att komma till sidan där du anmäler dig!
1:a pris: Q-Jays
2:a pris: V-Jays
3:e pris: J-Jays
Som jag tidigare outat på denna blogg är jag gammal Amiga-räv. Därför blev jag väldigt nyfiken när jag tipsades om Morph OS, ett modernare operativsystem i Amiga OS anda.
Tidigare har det kört på speciella Power PC-baserade datorer men i och med senaste versionen fungerar det även på en lite äldre Mac Mini med Power PC.
Morph OS bör kännas bekant för Amiga-programmerare kan dessutom köra den gamla datorns program, genom emulering.
Är det en konkurrent till OS X? Knappast, särskilt med tanke på att den inte ens stödjer Intels processorer. Men ett intressant projekt, som kanske skulle kunna sprida sig utanför gänget med Amiga-nostalgiker och hitta en nisch i framtiden.

Vi har tidigare skrivit om företaget IDG Tools som nog får alla IDG-anställda att höja lite på ögonbrynen. Men utanför huset är det nog föga skojigt - de flesta tänker nog inte på att MacWorld och alla andra grymma tidningar i det här huset alla ägs av IDG. I alla fall. Jag stöter på de där IDG Tools-lastbilarna lite då och då och ler alltid lite i mjugg (gör någon det nuförtiden?) när jag ser dem.
Men idag såg jag något jag inte sett förut: en grann lastbil med namnet MAC Tools på. Loggan och hela det grafiska greppet kändes väl inte jättemycket Apple, men alla är vi barn i början, eller hur?!
Och tittar man riktigt fort, kisar lite och har tagit en virrepinne för mycket så ser det faktiskt ut som två Macbookar och en iPhone på omslaget.
Mikael Hall, estradör, vegoburgar-junkie och video-allt-i-allo på IDG, kom förbi och försökte sälja in att vi skulle ge honom en egen matspalt i MacWorld. När han toppade hela pitchen med att den skulle heta MackWorld var vi ju tvungna att åtminstone låta honom gästblogga.
Här är Mickes första tips: *trumvirvel* Sex sorters ostdröm. Vad säger ni, ska vi ge honom en spalt i tidningen?

Jag kom hem och hade ordentliga cravings på ost, vilket passade utmärkt eftersom en “glömd” ostbricka fanns hemma i kylen. Sweeet! älskar när cravings och kylinnehåll är kompatibelt.
Jag plockade upp två ostfrallor (ansiktsfrallor), ni vet vanliga fransk/svennefrallor med bränd ost på utsidan, på Seveneleven. Det blev också en folköl som bonus. Sen hem.
Receptet:
1. Fram med pecorino.
2. Fram med gruyere.
3. Fram med skumstark grönmögelost (sinnesgod).
4. Fram med lagrad grevé.
5. Fram med helt vanlig jävla keso.
6. Skiva lite gurka (optional)
Använd generösa mått och planera gärna för fler än dig själv, det ger mer mättnad och skönhetskänsla. Dra på allt på mackorna, knäck folkölen och njut. Åh gott.

Som nybliven iPhoneägare finns det en hel del jag gillar, och annat som inte alls faller i min smak. Oordningen på applikationerna och avsaknaden av multitasking är två problem, där kanske den sistnämnda är det enskilt största irritationsmomentet för mig. Varför kan jag inte skicka sms samtidigt som jag lyssnar på Spotify?
Hur som helst har den svenska designbyrån Ocean Observations på eget bevåg tagit fram två koncept på hur båda dessa problem skulle kunna lösas, och jag måste säga att jag gillar dem.
Mutitasking:
Bättre överblick över applikationer:

Diskussionen är lika gammal som skivat bröd, men fortfarande intressant. Varför är känslorna fortfarande så upprörda när pc ställs mot Mac i ett motsatsförhållande? Jag frågade våra kloka forummedlemmar och fick ett par riktigt intressanta svar:
“Ett nedärvt beteende som handlar om att vara bäst eller tillhöra den starkaste gruppen!”
“Eftersom datorer kostar en hel del ägnar sig alla åt att samla argument för att kunna hävda att de har gjort den bästa affären.”
“En del är nog rädsla inför det okända. Mycket bygger nog på okunskap och illvilliga rykten.”
“Jag tror att “dualismen” har stor betydelse i sammanhanget. När det gäller bilar eller kylskåp blir fienden inte lika lätt identifierad.
Revirstrider och gruppkänsla finns i många sammanhang men det behövs en tydlig fiende för att det ska bli ett verkligt krig.
Jag tror att det gäller andra saker än datorer också. Ex.Det är större risk att ett religionskrig uppstår i en region med två dominerande grupperingar än i en region där befolkningen är ganska jämnt uppdelad mellan flera religioner/samfund.”
“Människor är rädda för det okända, för människor som vågar gå mot strömmen, som vågar välja något annat än det som de flesta väljer, som vågar ha annan attityd och annat sätt än det som andra har.
Därför känner sig Windows-användare provocerade av Mac-användare. Grundgrejjen är alltså att Windows är störst på marknaden och Mac har en egen nisch och marknad som är i omfång mindre än hela Windows-världen.
Och eftersom den som har valt Mac, har valt något annat än majoritetsvalet så tillhör den personen en sekt.”
och den sköna vedklabben:
“Alla som har PC vet att de egentligen vill ha Mac, men eftersom de inte har råd/ vill verka coola så vänder de på avundsjukan och blir sura och arga på oss som har en mac….”
samt:
“Jag älskar mina Apple-produkter, att köpa en PC-laptop är t.ex. helt otänkbart. Dock stör jag mig ändå rejält på Mac-fantaster som anser att Apples produkter är HELT ofelbara och att alla features som finns på dessa är guds gåva till människan.
Som exempel kan jag ta iPhones bluetooth-tethering. Det blev jubel och hurra-rop. Ett annat är pekfokus på iPhone, samma historia där.
Att koppla upp sig på internet via bluetooth i mobilen gjorde jag 2000/2001 med Nokia 6210.
Pekfokus fanns på Sony Ericsson G900 som kom 2007.
“Icke Mac-användare” påpekar detta, men det viftas bort av fantasterna och behandlas som om det vore en välsignelse via, i detta fallet, iPhonen.”
Vad säger ni själva?
Jag har slutat ta diskussionen, jag orkar liksom inte och är så övertygad om att jag valt rätt att jag inte bryr mig om att ens argumentera… börjar man bli gammal eller?
I ett nummer av MacWorld i höst kommer ni att få läsa den roliga dagboken från vår pc-inbitna kollega på Pc För Alla som tvingades slänga ut sin pc en vecka och enbart köra Mac…. riktigt rolig läsning!
/Anna
Okej, jag erkänner. Jag har en oerhört liten blåsa. Två glas vatten och det enda min hjärna kan tänka på är att hitta en toalett. Är man inte hemma eller på jobbet kan detta lätt bli ett problem. Som tur är finns det en oerhört smart iPhoneapp, vid namn “Where to wee”, som guidar dig till närmaste offentliga toalett och dess standard.
Tyvärr är det svenska utbudet något begränsat, så om du köper programmet får du gärna vara med och bidra med kunskap. 22 kronor är också saftigaste laget, även om nöden som bekant inte har någon lag. Eller pris.
/Leijon
Den som oroar sig för att robotarna ska ta över jorden lär inte känna sig tryggare efter att de läst en ny forskningsrapport från universitetet i Washington.
Forskarna har undersökt de robotar som finns ute på marknaden i dag. Även om de är för primitiva för att utgöra ett verkligt hot mot mänskligheten är resultatet nedslående. De kan lätt hackas via wifi.
”Vi chockades över hur enkelt det är att ta kontrollen över några av dessa robotar”, säger Tadayoshi Kohno till IDG News.
Skräckscenariot som målas upp är att de små leksaksrobotarna hackas för att spionera på sina ägare, puttar ner sköra föremål för trappan eller skrämmer små barn.
/JoelI dag gick det extra hett till på redaktionen. Anledningen var dels att årets nionde nummer gick till tryck och dels att vi återigen är en av Sveriges mest ökande tidningar när de nya SIFO-siffrorna kom i natt.
Här är en smygtitt på omslaget:

Ute i kiosk om två veckor!
/Leijon
Senaste kommentarerna
Tobias, Roberto Pastorelli, Leijon, Jens Skaarup, Danne W, Åsa [...]
Bellan :P, Matt, Jeremiah, Simon, Sofia, e-snobben [...]
stridis, Nicke_lill_troll, nikke, OzzieWild, doody, Totte [...]
Emil, Håkan
Pewtah, Mikael, Alvar, Anders Kjellberg, Alvar, Anders Kjellberg [...]
Emanuel, Ludwig H, Samuel Garlöv, Alexander, Henrik, MrTeatime [...]