I eftermiddags kom ett bud till MacWorld. Ett mycket efterlängtat bud. Inuti en oansenlig brun låda bodde det en Macbook Air – världens tunnaste dator. Efter några timmar med den kan vi konstatera fyra saker:
1 Den är faktiskt sjukt tunn.
2 Den väcker stor uppmärksamhet, åtminstone på ett IT-förlag.
3 Den är inte helt stabil. På några några minuter lyckades vi få både en kernel panic (tokhängning med grå rullgardin) och ett märkligt grafikproblem i Systeminställningarna. Känns tryggt. (Se längst ned.)
4 Den kändes rätt slö i jämförelse med min förstagenerations Macbook Pro med 2 GB minne (som även Macbook Air har).
5 Den ryms INTE i ett kuvert.
Hela händelseförloppet dokumenterades givetvis (även av PC för Alla, som i sin blogg hånar oss Macanvändare). Här kommer filmen som avslöjar mediauppståndelsen, Apples bluff och skillnaden mot en vanlig Macbook.
Och till sist, hängningen och buggen som dök upp inom loppet av tio minuter:

10 kommentarer till “Macbook Air har anlänt – kolla in våra första intryck!”
Ang. kuvertet: Standarden på kuvert och pappersstorlekar är annorlunda i USA. MBA passar i ett kuvert av amerikanska “Letter Size”-standarden.
Det är jättekul att se filmer från redaktionen när ni packar upp tidningar, testar högtalare eller tar emot leverans av en Air men kan ni inte skaffa en något bättre kamera. Kostar ju inte många dineros. Hade varit super och teknik gillar ni ju
det verkar ju lite slösigt att slänga in den nydesignade smidiga, smala och naturvänligt kartongen i en stor brun frigolitkarton, men jag förstår att ingen vill att den svarta kartongen ska bli sliten eller smutsig
(ps: måste ni använda den videopluginen ni har, den får Safari att använda 144% (sic!) av min macbooks cpu)
(pps: grattis till MBAn :))
Galet cool!!!!!!!!!
Ytterberg är ju liksom bara kung! Valsa in på redaktionen, hämta upp en sprillans ny MacBook Air och kila ut i storstan igen.
Verkar cool… men jag tror nog att jag föredrar en vanlig MacBook.
Nu blir jag avundsjuk. Själv sitter jag preicis och lyssnar på Yael Naims “New Soul” vilken jag ska recensera. Det hade ju varit lite roligare att recensera Mac Air istället för presentationslåten, men det är väl så det går då man väljer att recensera kultur istället för dataprodukter…
Videoinslagen här på bloggen får gärna återkomma
Alltså jag var påväg att köpa den men ändrade mig till MacBook. Jag vet inte varför men den är ju otroligt tunn, och snygg. Men men… jag har inte köpt en MacBook än så jag vet inte vilken jag ska ha.
Gifv en uppdaterad mbp med penryn och åtminstonde 8800m (eller kanske 9600 när det finns) grafik. Antingen ska man ha en ultraportabel med ok prestanda och bra batteritid (att surfa,maila, skriva, köra presentation på) eller en workstation med fin prestanda som är portabel. Mbp får gärna vara 1cm tjockare bara de fixar kylning och bättre grafik.