På plats i San Francisco

MacWorld i USA Kommentera!

Nu har Markus och jag landat i San Francisco och vi väntar nu på Mr Jobs. Efter en liten utflykt och en biofilm så tog vi ett varv till Moscone West för att se om det hade dykt upp några tidiga köare.

img_20951.jpg

Som vanligt var Googles Macteam först i kön, de verkar ha gjort detta till en “happening” de senaste åren. I år är köerna uppdelade i tre: en för vanliga keynote-pass, en för media och en för de med Gold-pass.

De som köar längst fram har betalat $1600 (cirka 10 300 kronor) för sina biljetter! Macworld Expo har i år varit snälla och dragit ut ström så att alla kunde hålla sina laptops igång. Ett “nytt” rykte som dök upp i kön var Apple och Googles eventuella köp av det “lediga” 700ghz bandet som finns i USA. Detta innebär att man skulle kunna vara uppkopplad över allt. Detta rykte kanske hör hemma med “there is something in the air”.

img_2096.jpg

Efter att ha pratat lite med personerna i kön så visade det sig att personen som stod längst fram av alla inte ens har en biljett till keynoten! Han hoppades på att faktumet att han stod längst fram kanske skulle ge honom inträde, annars hade han ju i alla fall haft en trevlig natt med härliga kamrater.

Jag ska försöka ta lite bilder under keynoten och skicka till redaktionen så vi får lite känsla med texten. Nu ska jag sova för att om 8 timmar bege mig till Macworld Expo 2008. Ha det gott tills dess!

/Jesper

3 kommentarer till “På plats i San Francisco”

1. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Hasse Carlsson skrev:

Vaa???
    “Apple och Googles eventuella köp av det “lediga” 700ghz bandet som finns i USA”
    Låter ju otroligt intressant, OCH frustrerande om det BARA gäller i staterna.
    Kan någon berätta mer??
    Please…

2. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    DCLXVI skrev:

Framförallt frustrerande faktiskt :shock:

3. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Simon skrev:

Det ska vara 700 MHz, inte gigahertz. På den frekvensen har det sänts analog tv i USA, och den är indelad i två band, som kallas nedre och övre. Det nedre är på 48 MHz och det övre på 60 MHz. Regeringen har gett order till alla tv-operatörer att rensa banden från sändningar senast 17 februari 2008.

På det övre bandet kommer 24 MHz att sparas för “säkerhetssändningar”, medan resten ska auktioneras ut. Högstbjudande får alltså rätt att sända, och det är riktigt intressant eftersom frekvensen lämpar sig mycket väl för dataöverföring på grund av flera faktorer, som förmågan att penetrera väggar.

Det finns redan intressenter som vill sända mobil-tv på några frekvenser, och någon form av trådlöst bredband är också på tapeten.

Olika företag har dock olika visioner, så det återstår att se vilka företagskonglomerat som faktiskt får sändningsrätter.

Tyck till här!

Relaterade inlägg:

Tema & ikoner baserade på N.Design Studios kreationer.
RSS (inlägg) RSS (kommentarer) Logga in