Leijon är den enda på redaktionen, ja den enda på de flesta närliggande redaktioner här på IDG, som varje dag kommer ytterst propert klädd i kavaj och finbyxor. (Jag kör ju, om någon missat det, varma luvtröjor som arbetsuniform.)
Hur som. Trots detta propra yttre, så lider Leijon av något som vi andra slashasar inte behöver stå ut med: bananflugor!
“Men det var sjäsingen vad med bananflugor här är” hör man dagligen från Leijons plats. Ja han kanske inte säger just “sjäsingen” men något annan, liknande Lidköpinglokal vokabulär är det i alla fall, ty det är i förtvivlan och stress ens ursprungliga dialekt kommer fram (säger jag som exil-göteborgare).
Ibland tar han ett par myndiga steg (tio korta alt. åtta långa) hit till mig och Calle (se röda linjen på skissen). Då följer de små gynnarna med hit. Men de blir inte långvariga. När Leijon muttrat färdigt (”Do it”, “Gör om gör rätt” och “Men nu är flugorna här!”) och tar sig tillbaka till sin plats (röda linjen igen) känner de sig övergivna, hemlösa och lite ynkliga. Då tar de, eftersom de är utrustade med vingar, fågelvägen hem (vilken uppskattas till cirka fyra långa alternativt sex korta steg, vi har dock inte provat) till sitt näste igen (gröna linjen på skissen).

Ingen är så trogen som Andreas bananflugor.

Husse fotar sina älsklingar.Existentiella frågor som uppstår kring detta fenomen är:
- Hur hittar de hem så fort? Jag har endast vid något enstaka tillfälle sett en kvarstannande bananfluga, de flyger snabbt som attan hem till Leijonkulan igen.
- Varför bor de bara hos Leijon? Jag läser på Wikipedia att bananflugan trivs i närheten av frukt och matrester. Kä? Leijon äter aldrig något så mat- eller fruktrester i hans närhet är helt uteslutet.
- Vad gör de när Leijon har semester?

18 kommentarer till “Leijon - bananflugornas herre”
Fälla gillras lämpligen med en blandning av vinäger och sirap i ett litet glas eller liknande. Undvik dock att svepa blandningen eftersom den lätt blir lite köttig efter ett tag. Om nu inte Leijon vill ha sina kontorsdjur (flugorna) i fred förståss…
Jag tror att Leijon har en fiende på redaktion som i hemlighet, på icke-arbetstid, petat ner små bitar av banan och vindruvor under tangenterna i hans tangentbord. Dessa små fruktrester gör att banan- (eller blom-) flugorna både kan leva och fortplanta sig på hans arbetsplats.
Detta är bara en hypotes men jag vet att sådant har hänt på andra arbetsplatser. Kan det vara någon på PC-World som smugit sig in? Olägenheten med gamla fruktrester är att de i små mängder är svåra att lukta sig till för människor.
Vill man se detta positivt så är detta ett bra skäl att Leijon ska få ett nytt trådlöst aluminium-tangentbord för att se om problemet försvinner…
Jag tror att Leijon luktar banan.
Jag kan försäkra att Leijon inte luktar banan. Och vad gäller påhoppet om PC World, dvs PC för Alla, kan jag intyga att även vi besväras av hans flyguppvisningar i form av formationsflygande bananflugor, som genom aggressiva störtdykningar håller oss alla i schack.
Mhända ligger sanningen i någon slags mystisk djur/frukt-memory. Le(i)jon, fluga. Apple, banan.
/F.
Jag ber om ursäkt för att jag misstänkliggjorde PC för Alla. Kan man då istället tänka sig att det är tidigare personal från den, av MacWorld utkonkurrerade tidigare tidningskollegan, Svenska MacPressen som ligger bakom sabotaget?
En annan hypotes är att Leijon kanske håller på med förbjudna genetiska modifieringar. Bananflugor lämpar sig extremt väl för sådana experiment pga den korta livslängden. Vid födseln av bananflugeungarna så präglas de av den första levande varelsen, dvs de små liven tror att Leijon är deras pappa och följer då efter ungerfär som Konrad Lorenz berömda experiment med nykläckta ankungar på 20-talet. Har IDG en företagspolicy beträffande genetiska försök på arbetsplatsen?
inte bananflugor utan det är leijonflugor
nisse32: Utkonkurrerade? Uppköpta. Ingemar Öhberg som recenserade free/shareware dök ju plötsligt upp i MacWorld till allmän munterhet för några år sedan. (Sedan blev han klippt: http://forum.macworld.se/lofiversion/index.php/t16892.html . Jag hade själv sett mer sådant.)
Själv tror jag att hr Leijon nyttjar sig av någon haxie eller annan brutal system-modifikation (man har sett skinnade skärmdumpar i MacWorld förut) och att detta helt enkelt är en karmateknisk justering beordrad från Cupertino. I så fall torde diverse iPhone-meckning kvalificera också. (Och i så fall får jag akta mig också…)
Sedan bör väl för övrigt tilläggas att till proper klädsel som kavaj och finbyxor hör ju för övrigt också fluga, så allt är väl egentligen helt i sin ordning.
Sedan bör väl för övrigt tilläggas att till proper klädsel som kavaj och finbyxor hör ju också fluga, så allt är väl egentligen helt i sin ordning.
Jesper-> Men ÅÅÅÅ du slår ju huvudet på spiken. Att jag inte greppade det själv.
Att ha både slips och fluga går förvisso bara den tredje veckan i oktober årtal jämnt delbara med 74 (enligt mina insatta källor i Milano) eller på torsdagar under skottår, men Leijon kanske kan bära upp situationen likväl.
Jesper: För min del är mysteriet löst, kavaj och fluga, självklart!
Bananflugor bekämpas bäst genom att ställa ett glas/kopp till hälften fyllt med saft eller apelsinjuice i fönsterkarmen. Tar någon dygn sedan har de trillat dit -för gott!
Jag brukar fånga dem i vinslattar. Och låter man en slatt med vin stå över natten så har man en fin proteindryck att avsluta frukosten med.
Annars har jag hört att internet bara är en fluga, det kan inte ha med det att göra?
Allvarligt talat så tycker jag att flugan på bilden ser lite tunn ut för en “bananfluga”. Jag antar att redaktören har blomkrukor på sitt kontor och då skulle det istället kunna vara en sk sorgmygga (fam. sciaridae). De ynglar i bla blomkrukor och ses året runt. Bananflugor tycker jag att man ser mer på sommaren.
Jag måste tillägga att han heter Jerker.
Där har du fel, Belsegubben! ‘Drosophila melanogaster’ heter han faktiskt. Fast Jerker är kanske hans artistnamn..?
Kronkvist, heter du ‘Homo Sapiens’?