Sedan jag började på MacWorld tog jag med mig några härliga uttryck som speciellt Leijon använder flitigt. De kommer alla från Min Syster Militären. Exempel på Redaktions-militär-klyschor:
- “Gör om gör rätt!” (Leijon till samtliga redaktionsmedlemmar. Mycket vanligt förekommande.)
- “Den som fryser är antingen lat eller dum” (den här är inte så väl använd, men torde slå hårdast mot mig som ALLTID fryser)
Men nu är det dags för lite nya klyschor. Här är en lista på förslag och även idéer om tänkta användsområden:
- “Jag trodde du var en kille/tjej som kunde tempoväxla!” (om någon på redaktionen klagar över bisarr bredd och variation på arbetsuppgifter)
- “Om man gör fel gör det ont” (Anna till Simon när han missat sin sjunde deadline den veckan)
- “Du växer i marschriktningen” (Calle till mer korpulenta kollegor)
- “Smärta är en vekhet som lämnar kroppen.” (Anna till Simon efter punkt två)
- “Det var ju en tavelträff i alla fall!” (Leijon till övriga redaktionsmedlemmar när han sågar storyboardidéer)
Vilka militär/lumpen-klyschor skulle du vilja puffa för?

29 kommentarer till “Militärinput på Redaktionen”
“Vid seger, spänn hjälmen hårdare!”
Hellre trampa i skit än ramla i det!
Jag gjorde aldrig lumpen förövrig… det kanske märks.
Hm, jag verkar inte ha missat något när jag hoppade över lumpen…
“Smärta är vekhet som lämnar kroppen” fick jag höra av min instruktör när jag tog mc-kort… Säger bara “konbana”…
“Fler steg oftare” kommer jag på mig själv att säga ibland… usch
“Krig gör ont”
“I krig är endast det enkla möjligt”
“Det kostar att va´ me´”
“Förtroende är bra. Kontroll är bättre.”
Fort men fel! (Kavalleriets valspråk)
“Flygvapnet är inte ett truppslag, det är en klädstil.”
“Allt som inte dödar härdar”
är nice.
Likaså “du känner efter för mycket”.
“Allt sitter i huvudet - utom magsjuka”.
Min personliga favorit är ett Salming citat:
“Smärta är bara en åsikt”.
Vänster, vänster, vänster, höger, vänster…
Längre steg, och oftare!
Ett citat från en fanjunkare som jag träffade under min lumpartid någon gång under förra seklet.
När hjärnan inte är med får kroppen lida
Ungefärligt förekomande ovan:
Det man inte dör av härdar man av…Kickboxningstränare som sade det då vi parerade sparkar med smalbenen(gör j****gt ont)
Tvåan dör! (dvs den som inte skjuter först)
“Man måste kläcka ett ägg för att göra en omelett.”
Lär Stalin ha sagt om gulag. Fungerar bra när det krävs nedskärningar kanske..
“The object of war is not to die for your country but to make the other bastard die for his.” (George Patton)
“I krig hade du varit död!” uttryckt när befälet såg ett par kängor som var dåligt putsade… Vi snackar om perspektiv!
Hehe, som fänrik kan jag väl bjuda på några bra:
“Jag behöver tre frivilliga: *pekar ut* Du, du och du…”
“Här på plutonen har vi ett motto som säger att det man inte hinner på dagen görs på natten, det betyder att en soldat kan göra två dagars jobb på ett dygn, det är det vi ska träna på nu!”
“Det behöver du inte veta för att lösa din uppgift”
“Inordnat och symetriskt är inte bara praktiskt, det är även vackert”
“Du skall lyssna på vad jag menar inte vad jag säger…”
One shot - one kill … kanske lite i överkant…
“Det finns väl något trevligt läge nånstans mittemellan rännesketa och förstoppning…”
(Variant av “Lagom är bäst”)
“Går det bra eller går det som vanligt Nilsson?”
(En dag får du ett vådaskott i röven Kaptensjävel!)
“Lös uppgiften” och gå därifrån.
(när man är ställd inför att t.ex. korsa en flod där bron är uppfälld eller något annat där man inte har den blekaste om hur det ska gå till)
Trnsl8r-> HAHAHA !!!
Klockrent! Det där säger Leijon MINST en gång om dagen!
“Lös det- det är du som är AD!”
“Lös det - det är du som är redaktionssekreterare!”
Detta blev en riktigt managementkurs!
Nu vet ni allt om hur jag driver MacWorld.
Anna -> Farsan hade ett talesätt “Stor i orden, liten på jorden”. Försök att flika in det lite snyggt när bossen försöker tillämpa “Management by fear”.
Denna borde annars passa en chef:
“Frågor på det?” “Verkställ!”
eller en annan militärklassiker:
“Vad gör man om man ligger sist?” “Öka!” alternativt ovannämnda “Längre steg och oftare”.
Finns en hel del bra, många har redan nämts.
- “Det är bara att gilla läget”, när någon klagar oavsett vad det handlar om.
Annarsbrukar jag alltid säga att intelligens mäts i tär, deci-, centi- och militär
Då är vi överens, utmärkt…. Fryser du om fötterna stå på händerna! Ditt vapen är din kvinna!Håll henne ren och väl oljad så är hon skjut villig!
usch den tiden… fransyskan en haubits kanon med långa lavett ben.. kallades så för att hon sära på “benen” och för att benen var långa….. ja vet inte hur mycket som borde censureras från denna tiden
“Vi äter inte för att det är gott, vi äter för att det är nyttigt!” - Fick jag höra varje gång det serverades guldburk.
“Idag ska vi har roligt! Vi skjuta och skjuta är roligt!” - En skjutglad fänrik som gav sin tanke om roliga dagar
“ESO” - Stora bokstäver på dagordningen. (Enligt Senare Order)
Min favorit;
“Full fart spar tid”
Som min kapten brukade säga när det var jobbigt ” Det är inte meningen att allt ska åka räkmacka” vad nu det betyder nu i det civila vet jag inte men i lumpen var det klart förståligt och så har vi ansökan om frivilliga ” jag behöver en frivillig soldat..Och med frivillig soldat menar jag dig Åhlund ” och min favorit ” Löjtnant anhåller om att gå och pissa?” “Beviljas! Du har 30 sekunder och du pissar vid den där björken ” enda jävla björken på en hed och den var minst 100 meter bort, sprang dit pissade på 5 minuter kom tillbaka och får det här ” Åhlund! vad gör man när man får ont om tid?! ” Begär mer tid, Löjtnant?!” “Nej Åhlund! Man kniper åt!”
Kan fortsätta i oändlighet
“Hellre en död på larvfötter än en larvig död på fötter”
“Kavalleriet tar mark artilleriet tar tid”
“If you ain’t armoured, dig deep”