Att glädja en räddsäcks* hjärta

Redaktionen Kommentera!

0011.png

Jag fick ett mejl av Marie i växeln idag. Ja hon heter faktiskt Marie och jobbar faktiskt i växeln (…och ni som inte fattar det roliga, googla). I alla fall- i mejlet stod det att vi som beställt almanackor nu kan hämta dem i receptionen. Slog mitt hjärta ett dubbelslag eller vad?! För en som mig, vars arbete i mycket går ut på att planera planera planera är detta inget annat än ren och skär lycka. En helt ny, tom almanacka att fylla med uppgifter och hålldatum. Oj oj.

0021.png

Nere hos Marie prickar jag av mig på en lista. Så att inte folk hämtar ur fler almanackor än de är berättigade till.

0031.png

I ett skåp bakom tjejerna i växeln ligger almanackorna. I år var det inte så många som hade beställt. Klimatsmart, men faktum är att en äkta pappersfiberalmanacka slår google calendar i mysighet. Och lite mysigt måste man få ha det.

004.png

Nu är det nära. Marie sträcker över den till mig. Jag är lite spänd inför denna nya almanacka. Den är nämligen av en annorlunda variant än den jag haft för 2007. 2007 hade jag den här sorten, en vecka per uppslag men dubbel så att säga, den tar rätt mycket plats på skrivbordet:

005.png

Så inför nästa år tänkte jag mig en mer smutt variant:

006.png

Jag vågar inte utvärdera den ännu, men det känns spontant som att det här kommer att bli bra. Förra året gick jag på niten att först beställa en med två veckor per uppslag. GUD vad stressad jag blev! Torsdag om två veckor kändes så sjukt nära. Det fungerade inte, så jag fick dispens och fick beställa en ny almanacka.

Jag har nu även noterat ett datum för nästa år. Skick av nr 2:

007.png

Är det bara jag som är barnsligt förtjust i riktiga almanackor? Calle skrattar rått varje gång jag säger att ”Jag ska kolla i filofaxen.” Men jag vill verkligen ha den där analoga känslan när jag planerar mitt liv! Är jag den enda som gör det? Hur planerar ni?
Jag har alltså google calendar samt en analog på jobbet och så min filofax för privatlivet. Och, inte att förglömma, den underbara tjänsten todoist!

008.png

Min filo.

* räddsäck = red.sek = redaktionssekreterare

/Anna

14 kommentarer till “Att glädja en räddsäcks* hjärta”

1. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Björn skrev:

”Marie i växeln”! Det lär hon ju fått höra fler än en gång :D

2. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Björn skrev:

Förövrigt, för att svara på din fråga om hur man planerar sitt liv:

Jag har så lite att planera in att de få punkterna jag har lägger jag in i min iPod touch. Sen är jag rätt dålig på att kolla där ändå…

3. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    carlisle_united skrev:

Håller med dig…
    Filofax är en helt egen underbar känsla…
    slutar visseligen alltid med att dom är så nerkladdade att man ändå missade nått möte eller föreläsning. När jag pluggade användes filofaxen flitigt ( nu jobbar jag 8-5 jobb och gör samma sak varje dag så filofaxen har blivit förpassad till en låda.) sista året jag pluggade köpte jag mig en Palm men man tappade känslan, så den blev ett komplement till min filofax. jag monterade heltenkelt in palmen i filofaxen.

4. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Renée skrev:

Jag förstår precis vad du menar! Det är nåt speciellt med vanliga analoga kalendrar och jag älskar min kära Filofax som jag ägt i många herrans år nu. Vill inte byta den mot något annat! Men man kanske skulle vara lite extra kreativ och göra nåt lite extra med den inför 2008? Kanske hämta lite inspiration härifrån t.ex: http://www.marie.robe.nu/portfolio.lasso?sida=blandade

Snacka om mys :razz:

5. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Renée skrev:

Sorry, länken skulle ju vara:

http://www.marie.robe.nu/portfolio.lasso?sida=blandade&id=882&action=refresh#toppen

6. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Anna skrev:

Renée- oj vad fint det var! Underbart! Min filo är väldigt knastertråkig – den billigaste jag kunde hitta. Anledningen? Min yngsta hund tuggade i sig min apsnygga bruna, svindyra läderfilo förra året… men jag ska nog önska mig en ny i julklapp! :mrgreen: För nu tuggar hon inte så mycket på otillåtna grejer längre… :roll:

7. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Oskar skrev:

Jag använder mig enbart av iCal faktiskt : ) syncen (bestämd form que?) till ipod Touch är oxå wonderful, nu när det äntligen finns + tecken i ipodens kalender :lol:

8. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Tomas skrev:

Helt rätt, kalendrar ska vara av papper. Det går ungefär 1000 gånger snabbare att föra in uppgifter i dem jämfört med någon digital tramsmanick, dessutom får man en grym överblick.

9. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Hannes skrev:

Jag gillar också pappersalmenackor bäst, jag gillar känslan man får och man får bättre överblick… jag trivs med att ha en papperskalender med mig, den är mycket lättare att kolla i, och så har den mangatema med Kwok-Hei Maks autograf dessutom :)

fast det ultimata vore en man kan synka automatsikt med iCal/mobilen! *fantiserar*

10. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    harri skrev:

Fick en filofax för flera år en och den hamnade i en låda direkt och har aldrig flyttats på :smile:

11. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Hetzbarn skrev:

Jag har ett problem när det gäller filofax/kalender dem går ju inte att ha någon koll på, då dem allt som oftast inte går att ha i fickan. Så jag använder mig av iCal, lägger in saker att göra i Touchen, synkar till iCal och använder mig av iSync och lägger synkar till min mobil. Det är så smidigt. Och så har man ju allt på flera ställen så det är inte allt för lätt om man vill missa något.
    Kanske inte det smidigaste. Men det roligaste =)

12. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Simon skrev:

Vad är det för fel på post-its nu då?? :shock:

13. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    marc skrev:

Jag har också märkt hur effektivt en riktig ”konkret” filofax är…jag går nu i första ring, vilket känns som att det ända jag gör är bara att pluggar.

PS. men lite fritif får man placera in(surfa macworld)

14. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    nakos skrev:

Håller med, MEN Filo är inte den häftigaste för en connoisseur. På filofaxen är det ofta besvärligt att skriva snyggt på vänstersidan pga ringpärmen. Den bästa jag haft är den norska PM International. Den har dessutom en väldigt smart indelning av dagplanen. Allt blir väldigt tydligt. Har funnits på svenska, men försvann för några år sedan. Ska enligt uppgift fortfarande finnas på engelska, norska och danska. Sedan har man Finacial Times enorma desk diaries som slår det mesta..samma tillverkare som filo (Letts).

Tyck till här!

Tema & ikoner baserade på N.Design Studios kreationer.
RSS (inlägg) RSS (kommentarer) Logga in