Ikonen ovan, föreställande en apful skärm med ett kraschat Windows, är oavsett vad man kan tro inte från någon rabiat anti-pc-sajt. Den kommer nämligen direkt från Apples sprillans nya operativsystem Mac OS X Leopard. Vad den symboliserar? En nätverksanslutning till en Windowsdator. Även om jag kan tycka att Mac-vs-pc-grejen är lite uttjatad kan jag inte låta bli att skratta gott åt Apples kärvänliga känga åt Microsoft. 
Okt 30
14 kommentarer till “Apples syn på en vanlig pc: kraschad och oanvändbar”
Ja jag fick mig också ett gott skratt när jag körde Leopard första gången och såg tre stycken blåskärm ikoner i sidebaren.
Jag gillar den (förutom att den är gränslöst ful), men den borde stanna i betan, nu kommer det säkert starta en rabiat debatt där pc-användare påstår att Apple gör det p.g.a. osäkerhet och mac-användare (som) jag flamar pc-användare… igen
Jag är bitter och ger en känga till apple-communityt istället.
Har en vit gen.1 macbook hemma med flimrande skärm (apple vill inte laga), fläckar (med lite mer tjat kanske de ger sig) och en rasad hårddisk (hade den varit köpt i butik hade jag haft 5 års garanti men nu följde den med datorn och apple lämnade bara 1 år så de vill inte veta av den heller).
Utöver det så var jag drabbad ett tag av random shutdown-syndromet. Och på senare tid så beter sig batteriet lustigt, är nivån under 30% så kan man räkna med att datorn kan stänga av sig när som helst. Kalibrering hjälper inte.
Ska jag ens börja lista mjukvarubuggar i osX?
Jag envisas med att fortfarande föredra Mac, men jag tycker tyvärr det verkar vara så att macar krashar oftare än PC-datorer. Jag kan definitivt inte påstå att min tid med mac har varit mindre strulig än den innan med en pc och windows.
Att ni hela tiden måste polemisera mac elle pc. Ni på Mac World borde sluta med detta. För mig sänker det mitt intresse för att läsa tidningen. JAg har arbetat med datorer sen 80-talet. Och et skillnaden mellan Atari, Amiga, Windows, MAC och föredrar Macen p.g.a programmen som finns till och som är både billiga och fungerar. Logic Pro och Final Cut Studio, underbara program att arbeta med. Min Mac har inte strulat alltför mycket. Mindre än min PC, men en del verkar ha otur och få dåliga maskiner. Och Intel datorerna verkar krångla extra mycket, är det så? Så minska hetset mot PC. Hur förhåller ni er till Linux, Ubuntu och liknande?
Tomas.
Jag träffade en riktigt elak människa i Danmark när jag var tolv. Sedan dess kan jag närsomhelt lista exakt hur många apkvaliteter hos danskar.
Men det vore ju att generalisera lite väl onödigt. Typ.
Mac vs Windows
Det är ju så att det kommer att vara något som vi kommer att få dras med denna s.k. konflikt så länge datorvärlden ser ut som den gör. Både Apple och MS är intresserade av att den vidmakthålls dessutom och varför… jo, psykologi… bl.a.
Titta på sportens värld, kulturens värld, politikens värld, Industrins och inte minst religionens värld där fet ständigt skapas olika falanger och där intresset hålls uppe för ämnet genom konflikter och andra spänningsskapande åtgärder.
Jag är helt säker på att MS har varit helt beroende av att Apple har funnits som en spänningsskapande faktor som i sin tur genererat helt gratis reklam och att folk som köper PC fått en känsla av tillhörighet.
Dessutom har man från PC-håll kunnat hävda sin överlägsenhet och det gillar kunderna.
Nu är det Apple och Mac’s tur att få hävda lite överlägsenhet med maximal kompabilitet och flexibilitet samt noll tillgång på virus.
Självklart finns det då gamla Mac-användare som vill ta tillfället i akt och hävda sin nyvunna överlägsenhet när vinden äntligen har vännt och fyller våra segel.
Bjud på det, det fyller sina funktioner…
Konsultpappan
macbook screen flicker ger 360 000 träffar på google
macbook harddrive failure -pro ger 286 000 träffar (utan -pro 606 000)
Macbook discoloration ger 59 500 träffar.
Det var bara spontana sökningar på engelska, söker man på lite olika synonymer och olika språk så kommer hittar vi nog rätt många som har haft de problem jag haft. Generaliserar jag? Ja kanske, men inte helt utan underlag.
Macworld: Förlåt att jag gått lite off topic. Inget alls fel på erat inlägg även om det är lite på gränsen till kontroversiellt.
PC screen flicker ger 1 540 000 träffar på google
PC harddrive failure ger 1 840 000 träffar
PC discoloration ger 607 000 träffar.
som sagt….
Sånt här trams Apple håller på med alienerar som redan sagts ovan bara folk som kommer från andra plattformar. Anil Dash (från Six apart som gör Movable Type) skriver bra om det här: http://www.dashes.com/anil/2007/10/smug-ugly.html
Redan i reklamfilmerna med PC-mannen och Mac-”snubben” tyckte jag att Apple var inne på farlig mark. Varför inte låta produkterna tala för sig själva? Att hela tiden jämföra sig med Windows känns bara ängsligt.
Allt mynnar ju ut i vad man vill göra med datorn. Jag vill verkligen gamea och KOLLA på film. Inte “redigera” film. PC har det jag vill ha, windows flyter på utan några buggar.
Det är väldigt provocerande att lägga upp en bild som den ovan när säkert mer än många kör pc fortfarande…
Leo.
Jag klagar inte på min mac, jag har i princip aldrig haft några problem.
min största bekymmer är at jag kan tycka att den segar sig lite väl ofta, att man var femte gång man försöker markera ett dokument med en färg (för att veta om man är klar med det eller inte i en mapp dä man har 30 olika filer) så får findern för sig att krascha och starta oom med en urgammal skrivbordsinställning så helt fel fönster visas, samt att nätvärksgrejen - som tydligen är fixad i 10.5 - är frustrerande.
men hursomhelst.
vad har apple för marknadsandelar? jag har hörtallt från 3-10% senaste tiden.
Så vill du vara generös behöver du bara multiplicera Thomas siffror med 10 och jämföra med dina sökresutltat.
närmre sanningen är nog at multiplicera 20.
du får ju sätta det i relation med antal maskiner.
Klart att pc-burkar skiter sig oftare: de är ju så fruktansvärt många fler.
statistiskt sett är det möjligt att mac strular mer faktiskt (inte i mitt fall dock, som sagt - har inte haft pc:n igång på över ett år).
Bara det att antalet faktiskt macfall är färre…
Hah!
Så jäkla snyggt! Ikonen är väldigt fint gjord, och lite humor dör väl ingen av?
Och det är väl ingen som tvingar Microsoft att ha kvar sin gamla BSOD?
Johan: “Klart att pc-burkar skiter sig oftare: de är ju så fruktansvärt många fler.”
En PC skiter sig lika ofta om den är ensam eller om den står i en serverpark med 200 datorer… Otroligt fånig frågeställning. Använd båda systemen och avgör vad som funkar bättre. De flesta kommer fram till samma sak. Om de väl ger båda systemen samma chans vill säga. Macen är överlägsen på det mesta, dock inte allt. De som envisas med att köra Windows får göra det. Det är ju inte mig det drabbar.