Vem älskar Caps Lock?

Observerat, Prylar, Surftips Kommentera!

capsloc.jpg

Varför i hela fridens namn finns tangenten Caps Lock kvar på tangentbordet överhuvudtaget? Dess enda funktion tycks ju vara att den sabbar alla inloggningsförsök om man av en händelse skulle komma åt den av misstag. Vad är den till för egentligen? Varför är den så stor?

Är det någon i hela världen som tänker…
- Hmmm, nu ska jag skriva väldigt mycket text och jag tror att jag ska skriva texten med bara versaler… tur att Caps Lock finns som kan hjälpa mig och underlätta mitt arbete.

Nej. Knappen är bara dum och onödig. Varför inte sätta ett @ (snabel-a) där istället? Eller har ni någon bättre idé? För er som tröttnat och vill sätta ner foten en gång för alla kan ju prova det här knepet. Vet inte om det fungerar för jag törs inte prova. :???:

/Calle

24 kommentarer till “Vem älskar Caps Lock?”

1. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    engstroem skrev:

den finns där för att, tro det eller ej, så behöver människor ibland skriva mer än ett tecken åt gången med versaler.

2. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Simon skrev:

Omöjligt. Jag har haft dator sedan 1989 och aldrig använt caps lock.

Som tur är går det superlätt att döda fanskapet: Systeminställningar->Tangentbord och mus-> Skiflåstangent: ingen åtgärd. Sen slipper man tänka på den.

kill caps lock

3. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Jesper skrev:

Totalt onödigt.

Gå in i Tangentbord-och-mus-panelen i Systeminställningar så kan man stänga av den helt. Klicka på knappen “Specialtangenter” längst nere till vänster och välj att “Skiftlås” (vissa saker borde inte översättas) ska mappas till “Ingen åtgärd” istället. Beroende på hur gammal dator man har innebär det också att lampan inte längre tänds.

4. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Jesper skrev:

Ja, Simon, vad säger man. Great minds think alike.

5. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Simon skrev:

Like peas in a pod! :wink:

6. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Jesper skrev:

“Jo, Ärthjärnor” säger jag väl då innan Leijon hinner klämma i med något dylikt.

7. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Leijon skrev:

Bra, Jesper! Du tänker uppenbarligen som mig också. :mrgreen:

8. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Jesper skrev:

Det är Henrik Dorsin slash Dr Evil-looken som gör det.

9. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Pontus skrev:

Caps Lock använder jag mig av dagligen. Jobbar man i After Effects till exempel så använder man den för att stänga av viewern när man renderar. Då går det mycket snabbare!

10. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    emil skrev:

jag förstår inte hur min macbook hanterar caps, lampan växlar om jag trycker på knappen, men den bryr sig inte om om cap locks verkliga läge, tex kan jag sätta på cap från mitt logitech-tangentbord utan att lampan tänds :S

11. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    tyler skrev:

Caps Lock borde göras om till en liten knapp typ högst upp. Och borde aktiveras med shift plus nåt annat. Jag hatar caps lock tangenten kommer alltid åt den.

12. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Tristan skrev:

Hatar CAPS!!!

Råkar alltid trycka på den, och sen när jag märker det måste jag radera allt jag skrivit…

13. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Jonathan skrev:

Jag använder det dagligen på jobbet faktiskt, jag testar begagnad datorutrustning. Och i genomgångsdokumenten i excel som vi använder ska allt stå i versaler.

14. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Arhat skrev:

Jobbar man med design så använder man tangenten ganska ofta. Kolla på framsidan av MacWorld här till höger till exempel, flera ord som är skrivna med versaler.

15. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Ronneholm skrev:

Begriper inte varför ingen vågar gå in och pilla i tangenordslayouten. Ta §-tangenten tex. Inte många kommer att klaga på att den skulle förändras. Där skulle @ kunna ligga. shift + @ kan vara § och alt + @ blir °. Nästa steg blir att ta bort CAPS.

16. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Jesper skrev:

Arhat: Program som InDesign har formatteringsalternativ för att visa normalt, kapitäler, helt i versaler osv. Man behöver väldigt sällan använda caps lock ens där.

17. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Calle Wollner skrev:

Arhat & Jesper:
    Jag tycker det är smidigast att köra Command+Shift+K (i InDesign) på markerad text om jag vill ha versaler. Lätt att byta tillbaka om det blir fult (och det blir det ju).

18. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Kim (Stray) skrev:

Använder i stort sätt aldrig knappen…

BTW Tristan - titta på skärmen istället för tangentbordet så slipper du det problemet ;)

19. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Jonas skrev:

Kim; Jo, och du tror inte att det kommer uppstå andra problem om han inte kollar på t-bordet? ..om man nu inte är väldigt bra på fingersättningen. :wink:

20. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Daniel skrev:

Caps Lock är bra att ha när jag skriver ortnamn med versaler i en postadress (jag skriver bara med en hand, den andra är kass).

Däremot gillar jag inte att mitt trådlösa tangentbord Logitech S530 (som annars är utmärkt) saknar varningslampa för påslagen Caps Lock. DÅ BLIR DET LÄTT SÅHÄR HÖGLJUTT… :neutral:

21. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Veronica skrev:

Enda gången min caps lock används är då jag skriver in cd-nycklar vilka oftast verkr vara skrivna med versaler. De kanske kan skrivas in med små tecken, men det är ju så “kul” att någon gång få nytta utav tangenten.

Än onödigare känns dock min “F Lock” som pryder mitt tangentbord från Microsoft. Om jag inte har den aktiverad kan jag inte använda F-tangenterna utan istället anväda utav Microsoft bestämda knappar för klipp ut, skicka, kolla stavning osv. Funktioner som finns på kortkommandon men som de inte riktigt verkar lita på att jag “användaren” behärskar.

Nåväl, vad hade jag väntat mig utav ett tangentbord som har en specifik MSN-knapp?

22. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Oskar skrev:

Jag skriver ofta in koder, lösenord, cd-keys m.m. Då underlättar Caps Lock.

23. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Max skrev:

Varför ordnar man inte så att man kan använda knappen som (TT) i exempelsevis Photoshop.
    Dvs, genom att markera en rad text och tvinga den att bli versal/normal genom att trycka ‘caps’.
    På så vi slipper man radera all text och skriva om.

24. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Casanova :) skrev:

#
    Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Kim (Stray) skrev: 13 oktober 2007 klockan 12.10

Använder i stort sätt aldrig knappen…

BTW Tristan - titta på skärmen istället för tangentbordet så slipper du det problemet ;)

(vet inte hur man citerar).:P

Precis: jag skriver med korrekt fingersättning och har inte problem med Caps Lock, men det ska också erkännas att jag ej använder denna knapp särskilt ofta.xD Således löser sig allt med korrekt fingersättning.;)^^ (Det förvånar mig att så FÅ verkar lära sig korrekt fingersättning?:O Det underlättar datorarbetandet lika mycket som att man är jurist i en rättssal.xD

Tyck till här!

Relaterade inlägg:

Tema & ikoner baserade på N.Design Studios kreationer.
RSS (inlägg) RSS (kommentarer) Logga in