Visst är det skoj när det dyker upp en Mac i filmen man sitter och kollar på? Det tycker i alla fall jag. Jag kan sitta tyst igenom en hel film men plötsligt utbrista - Kolla! en Mac! Få saker livar upp en trist film som när en Mac dyker upp. Det händer tyvärr inte särskilt ofta, men här är två exempel på Macar i filmer. Tillfällighet eller produktplacering? You decide!

Här sitter Ben Stiller och äter/tappar (jag vågar inte skriva vad han verkligen gör med pizza-slicen) pizza bakom sin Powerbook G4 i filmen Dodgeball. Filmen är väl inte ett mästerverk (ganska korkad faktist) men några skratt bjuder den på. Och visst är Powerbooken fortfarande en väldigt stilig dator?

Vårat andra exempel är ur filmen School Of Rock där Jack Black lär välartade barn att rocka. Det kryllar (nåja) av Macar i filmen. Kolla i bakgrunden, två gamla iMac. Själva filmen är hur kul som helst och tål att ses många gånger.

Hmm… hur ska vi illustrera filmens plugghäst? Jo, sätt en Powerbook på skolbänken framför honom. Plötsligt råder det inga tvivel om vem som tänker lämna ett äpple till läraren efter lektionen.
Ni får gärna lämna egna Mac-filmtips i kommentarerna så ska jag kolla upp dem. Ha en trevlig helg!
/Calle
37 kommentarer till “Kolla! en Mac!!”
Devil Wears Prada
http://www.cinemalogue.com/wp-content/uploads/2006/06/FOX_DWP-99.jpg
Hmm, måste faktiskt passa på att inte hålla med. Tycker macar dyker upp förvånansvärt ofta i filmer. Fått intrycket att apple snarare är extremt bra på produktplacering alternativt är de det självklara valet i en film när något ska se riktigt snyggt/hi-tech/sobert ut. Skulle förvåna mig mycket om inte iphone kommer bli het på bioduken framöver…
Precis som Klas säger, så tycker jag att jag ser den i nästan varannan film!
Alltid lika kul när mina kompisar surnar till för att jag ropar till om en mac
Håller med föregående talare. För 5-6 år sedan hoppade jag till när en Mac skymtades i rutan. Numera är det mer regel än undantag att en dator illustreras av en Mac.
I de mer diskreta fallen (där Apple inte har pröjsat…) är äpplet ersatt med ett klistermärke eller rent av övermålat.
Många filmer görs i staterna eller? Därav Macarna & självklart lite produktplacering
Snygg är dom!
Tror det kan beror på att det är billigare att placera företagets redigeringsdatorer där istället för att köpa nya till varje film istället…
Macar dyker upp i nästan varenda film och tv-serie. Men oftast har man något påhitat gränssnitt på själva skärmen och övertejpade loggor (se Ghost whisperer, Psych mfl).
Allra mest Macreklam är det i tv-serien Veronica Mars som faktiskt visar hur Mac OS X fungerar.
Kan vi inte ha en tråd där vi postar datorbilder från filmer där det inte är macar. Det skulle vara lättare
Glöm inte Sex and the city där Carrie skriver sina krönikor på mac.
Tvserien Dexter, där använder huvudpersonen en Powerbook G4, där ser man även det riktiga gränssnittet, han använder quicktime för att se filmklipp bland annat.
Om man tittar på serien O.C så har de flera macar, kanske för att illustrera överklass
I serien entoured finns det mac:ar lite varstans, som de även sitter på och använder. Jag har sett många datorer där de använder datorer med “fantasioperativsystem” som inte finns i verkligheten, men i denna serien sitter de och använder macarna precis som det ska se ut!
i Kale Anka kan man ser Macar rätt ofta
Fast med annan logotyp etc.
I Mr Brooks finns det macar också!
Hade en fånig idé en dum dag om att starta en site där det typ skulle stå exakt vilka Macar som var med i vilken film. Lade dock ner ganska så snabbt, då jag märkte att det är extremt sällsynt att inte Macar används i amerikanska filmer och teveserier. Nu känns det lite mer sport att kolla efter prylar i filmer där appledatorer inte har en central plats, som i Dexter. I Transformers tex använder dom tex inte MacBookar vill jag minnas, men väl Cinema Displays.
Tycker man ser macar lite var stans nu för tiden.
Kollar sällan på film, men desto mer på tv serier.
I till exempel entourage har de ju bara macar (vad jag sett).
Jo men det är ju fortfarande så att Apple är ett starkare varumärke än “PC”, så självklart reagerar man starkare när man ser en Mac (speciellt om man har en själv och vet vad det är man ser), även om det säkert är så att Apples produktplacerare gör ett bättre jobb än säljavdelningen (i.e. dom syns oftare än vad försäljnigsstatistiken visar att dom borde) så är jag helt övertygad om att det går iaf 2 PC på varje Mac även i film och TV.
Frågan är: Vad är det för klistermärke dom använder? Om jag inte minns fel så är det exakt samma i Pysch som det är i The O.C.
I den nya tv-serien Californication slänger David Duchovny, som spelar huvudrollen, sin Dell-PC i väggen och går till en Mac Store när han ska skriva sitt första blogginlägg.
I filmen Inside Man (http://imdb.com/title/tt0454848/) sitter Jodie Foster med en brakstor Cinema display på skrivbordet som kör skärmsläckaren Flurry.
Entourage har ett överflöd av Macar.. iaf på Aris nya företag!
Entourage ja, finns ingen bättre serie, ett plus borde i Andreas ögon att det kryllar av macar=). Tittade förövrigt på filmen Sahara precis, där dök en mac pro upp, snajsigt=)
Studio 60 tror jag serien heter med Vänner-Chandler i en huvudroll? Han hade i alla fall en Mac i förra avsnittet
Det är macar i ikea katalogen
Telia kör en mac i sin reklam för 3g modemet tex.
Sen kör visat en mac i sin reklam för viasat on demand
och har jag inte helt fel så sitter en kvinna på en grässluttning med en mac i knäet i tele2,s reklam för mobilt bredband!
Han som spelar mac i macreklamerna är med i dodgeball
Som Ronnie säger… Tycker det nästan är vanligare att mac förekommer i reklam. I alla fall här i Sverige. Det ända som stör mig otroligt mycket är att dom ofta visar en mac men säger PC. Som i Viasat on demand, dom visar en mac men säger se på film i din PC… Sen när är en mac en PC?
Sen BootCamp kom :elaktflin:
En Mac är väl en PC? Min är i alla fall det, då det är en Personal Computer
Såg Bristande Bevis (Fracture) i helgen. En jäkla massa Macbook Pros och Cinema displays.
I filmen På Smällen som nyss har kommit ut har nördgänget en MacBook Pro
Jag brukar ropa “Kolla en PC!” när jag ser något annat än en Mac i TV-serier eller filmer. För som så många redan sagt så är det kutym att ha en Mac med.
Jag kollade på Scrubs alldeles nyss och Elliot satt med en powerbook i fikarummet. men det syns macar överallt nu.. så fort det ska vara lite snyggare än normalt så. fast det galnaste är väl när man klipper in xp på skärmen..
I filmen Devil Wears Prada så är det otroligt mycket Mac, där dom tillochmed visar OS X ett antal gånger.
Seinfeld
svt Rapport
som sagt, många gånger tidigare, vi kan hålla på hur länke som hällst…
Jag såg iaf en reklam för l’easy där det stod nåt om att man kan köpa en bärbar pc och på bilden fanns en MacBook Pro!