Under vinjetten “Livet på MacWorld” kommer vi under veckan att presentera fem delar med elva bilder vardera om hur livet på denna tidning har varit de senaste åren. Vi börjar med de äldsta bilderna, som kan dateras till någonstans runt 2004-2005. Kommentera gärna, käre läsare!

Pernilla Norin var vår tidigare redaktionssekreterare. På knasiga höstlov och annat var dagis stängt och då hängde dottern Majsan med till kontoret och kollade på Disneyfilmer dagarna i ända. På en Mac, givetvis.

Microsoft fyllde 20 bast och skickade en sjuhelsikes massa muttårtor till IDG. Här är en hittills obesudlad. Vad ananaskorset symboliserar vågar vi inte spekulera kring…

“International Data Group”. Denna vackra syn möter mig varje morg… Förlåt, förmiddag.

MacWorld har utsetts till “Kvartalets projekt” på IDG, vilket innebär att man har gjort ett bra kvartal såväl ekonomiskt som utvecklingsmässigt. För att fira detta var vi ute och åt en ljuvlig middag på ljuvliga Grill. På bilden syns en för stunden förhäxad Simon och dåvarande redaktionssekreteraren Pernilla. Det var sannerligen en kväll att minnas… (utan att avslöja för många hemligheter)

Lunch på Brick-haket, dit enkom lastbildschaffisar och IDG-folk går. Billigt, bra service men mat av den mindre bra kvaliteten. Skomakarlådan är mer skosulelåda och “Fläskfilé Noisette” borde egentligen heta “Död gris i fet sås”. Jag är fortfarande lite imponerad över denna tekniska konstruktion, eller snarare valfriheten bakom. Lite DDR sådär.

IDGs stora höstfest 2005. Kvällen avslutades på Café Opera, där jag och Nokias produktchef för något affärsområde som inte betyder ett skit för någon utanför själva Nokia diskuterade Sony Ericsson-lurar. Han heter Tomas för övrigt. Och är en sjuhelvetes skön kille.

Robert Brännström på IDG.se gillar inte att prata i telefon på sin vanliga kontorsstol. “Det känns lite lågt. Lägre än Glocalnet.”, brukar han säga. Vi nickar i samförstånd när han sitter på sin lilla tron. Mångfald är något bra, tycker vi på MacWorld.

På väg tillbaka från ännu en lunch på indiern möts vi av ovanstående syn. Som de skarpa hjärnor vi är inser vi snabbt att det måste vara Stockholms stad som testar lokal sopförbränning.

Två fantastiska IDG-favoriter visar två olika uttryck på en after work. Computer Swedens featurestjärna Lisa Bjerre är strålande glad, Mikrodatorns förra chefredaktör (tillika prisutdelare) Bo Nordlin är lite mer dämpad. Puss på er från MacWorld!

Jag var med i styrgruppen för inköp av nytt publiceringssystem. Efter många långa månader med resor till olika länder föll till slut valet på Polopoly, något som i dag känns helt rätt. Här firar vi att just denna del av arbetet är slutfört med en champagneprovning. Underbara Lottis och Maggan Müller är på sitt spralligaste humör över att vi slapp “pubba” våra artiklar (intern humor). 

Simon demonstrerar våra vetenskapliga testmetoder vid en utvärdering av en Iomegadisk för Mac Mini… 
4 kommentarer till “Livet på MacWorld - del 1”
Wow, vad spännande att läsa om livet på IDG!
Måste nog säga att “menyn” på brickhaket ser ganska skrämmande ut!
Plötsligt förstår jag mycket mer om resultaten från MW:s tester…
får mej att tycka att lunchen på ett jobb var mycket bättre än vad jag har tyckt
Jag misstänker att “ananaskorset” helt enkelt är en bit av en svensk flagga. Eller?