![]()
När du som besökare kommenterar något på Redaktionen visas numera en enkel siluettbild av standardformat intill ditt namn. Men vore det inte snyggare om en bild på dig själv visades där? Tack vare den utmärkta tjänsten Gravatar går det. Men det är inte bara här på Redaktionen som din bild visas. Det finns tiotusentals sajter med stöd för gravatarer. Jag har noterat att några av er redan har fixat en gravatar, och dessa visas alltså från och med nu.
Så här lätt är det att komma igång:
1) Surfa in på Gravatar.com och klicka på länken “Sign up now” mitt på sidan.
2) Registrera dig (det är gratis) med den mejladress du brukar ange här på Redaktionen. Detta är ytterst viktigt för att dina tidigare inlägg ska få en bild också. Observera att du inte riskerar spam eller liknande då din e-postadress aldrig visas utåt.
3) Kolla din mejl och klicka på länken där för att aktivera ditt medlemskap. Det kan ta en stund innan mejlet kommer fram.
4) Logga in på Gravatarsajten och ladda upp en kvadratisk bild (på minst 80×80 pixlar) och vänta på att sajten ska godkänna den och uppdatera sina servrar (kan ta några timmar).
>> Kolla in hur det kan se ut!
/Leijon
46 kommentarer till “Så fixar du en egen bild intill dina kommentarer”
Tack för tipset!
Nu ska man bara få det att funka själv också…. :$
Din bild ser helt miffad ut med 2:an i den! :p
Que?
Ah, nu förstår jag, det buggar ur i (skit-)Safari. Får kolla på det…
Nu tror jag att jag har löst det. Men problemet med att vissa Safari-intallationer kraschar har jag ingen lösning på (idéer mottages).
Så fram tills dess: Firefox is the shit! (y)
Ja, när jag skrev den var det ju små siffror i mitten högst upp i bilderna, och du såg ut som nån arg, skum typ med den… :borstatanderna:
Du vet att forumsmilysarnas koder inte funkar här va?
Klicka i stället för respektive smiley ovanför kommentarsrutan (och klicka på “fler” för att få fram just fler).
Gud vilka krav ni har
Nå, fixat!
Klart jag vet att de inte funkar här
Men finns ingen som liknar borstat Anderna-smileyn i urvalet här ju:|
var tvungen o testa ju..!:d
Själv har jag använt Gravatar på min blogg ett bra tag. Blir mycket trevligare så.
Så det är så man gör.
Man ser lite halvt muppad ut när bilden är så liten :p
Tack för tipset iallfall!
Klart man använder Gravatar
Så, nu ska vi se om dethär fungerar då.
Nähe, jaja. Kanske tar ett litet tag innan det fungerar.
Gravatar är bra tjänst, får hoppas fler implementerar den i sina system. (y)
Testar om min Gravatar kommer med nu.
Testar igen…
Jag vill också testa!
Damn! Nu då.
Återigen lyfts jag fram som en god förebild av redaktionen. Kommer förbi med tårta (eller föredrar ni annat) när jag är i Stockholm nästa gång.
har redan ett konto (h)
Nu funkar min väl?
tack för tipset. testar härmed
test igen (sorry)
Tjänsten verkar lite skakig just nu, och i bland får man en cachad version från Gravatars servrar. Alla personer som är medlemmar som tidigare verkar det dock funka för, så jag rekommenderar alla att regga sig och sedan ha lite is i magen.
Eller sill, nubbe och färskpotatis!
test igen då
[...] du kommenterar något i min - eller andra som har stöd för Gravatarer - blogg så har Macworld en liten guide hur du gör. - KommenteraNakenGlömde mobilen hemma. - KommenteraRelease meI dag hade jag gärna [...]
Christian: Tårta is the shit.
test
Jag tar mig friheten att testa även jag
Testar också. Snygg sida btw –> gravatar.com
Ska vi se om detta funkar
Funkar ju inte
HEEEEY!
ohoj!
Borde funka. Eller så kommer det väl igång snart
Tack
Var ändrar man till svenska citattecken? Uppochnervända kommatecken (“) är amerikanska, svenska skall vara rättvända dubbelkomma (”) eller gradbeteckningar (« »).
coolt
Hmmm….har nog missat nån detalj, min avatar dyker inte upp?!? Saknas det en del i manualen som Leijon skrev eller saknas det en liten gen i min hjärna?
Glöm förra inlägget -NU kom den??? Ska den inte dyka upp i redan gjorda inlägg?
[...] MacWorlds Leijon som berättar hur. [...]
Vad konstigt, min epostadress var redan registrerad, det gick dock bra att “återställa” lösenord och fixa till det. Kanske var det wordpress som fixade registreringen automatiskt eller något?
Hur som helst tack för tipset, mycket bättre med bild.
[...] Saknar du en bild bredvid din kommentar? Här förklarar bloggen Redaktionen hur man ordnar det. Efter det kommer det se likadant ut som för Mattias när du kommenterar på [...]