En redaktör berättar: En dag på jobbet

Redaktionen Kommentera!

dagensutsikt.jpg
Mitt skrivbord. Rent och snyggt. Nästan. Den stora LG-skärmen hör ihop med en Powermac under bordet, men den har nog inte varit igång på tja…kan det vara två år? Älskar tangentbordet på bärbara Macar, skriver mycket snabbare på dem än på fullstora, stationära schabrak. Macbooken har Core Duo, men endast 1 gig minne gör den lite för seg i mitt tycke. Drar man igång Photoshop, Lotus Notes, Safari, Intel-Firefox, Mail och Adium samtidigt går det rätt segt. Brukar sluta med att jag nöjer mig med ImageReady och Notes. Notes är för övrigt värt ett eget inlägg, men det har varit så mycket näthat på tapeten på sistone att det kanske är bäst att skjuta upp det lite.

Så vad gör en MacWorld-redaktör på dagarna då? Jo, kära vänner, det ska jag berätta:
07.10 Snoozar för tredje gången.
07.35 Blev bil till jobbet idag, har förlagt mc-nycklarna… iPoden pluggas in. Queens of the Stone Age får börja dagen.
07.55 Straffas för mitt klimatvidriga bilbeteende. Parkeringsautomaten sväljer 85 kr och säger inte ens tack.
08.00 Frukost: Första koppen Earl Grey. Underbar start på veckan. Hvergang.
08.05 Går igenom morgonens nyheter. Fixar till några bilder, ändrar en och annan rubrik. Skickar nyhetstips till skribenterna.
09.30 Nyhetsmöte med Anna. Anna är som vanligt skärpt och full av idéer, vilket tvingar mig att fokusera för att inte se dum ut. Vi planerar veckans nyheter, webbhändelser, deadlines och lite annat smått och gott. Great success.
10.15 Webbmöte med Madelene på idg.se. De olika redaktionerna presenterar sina planer för den kommande veckan. På så sätt kan vi tipsa varandra om intressanta saker, plus att vi undviker eventuella krockar.
11.45 Lunch på fantastiska indiern Razmahal. Alltid lika gott. Nummer 6 idag är Chicken Sambal. Mmm. Anna och Calle sviker genom att föredra någon form av fyrkantiga plastlådor som körs i mikron, men Andreas bangar aldrig en Sambal. Idag hänger även vår osviklige webbtv-guru Mikael Hall med. Indiskt ftw, som vi brukar säga.
12.15 Svarar på mail och rensar ut spam. 247 olästa mail har det blivit under helgen. Hälften innehåller tvivelaktiga erbjudanden om snabba pengar och konton i skatteparadis.
13.20 Packar upp en låda med prylar från en Macdistributör. Kartongen är stor som en tv. Vi planerar att testa det mesta innan vi budar tillbaka lådan.
14.00 Lämnar över webben till Anna, som genast kastar sig över ett par rubriker jag hade kunnat skriva bättre. Jag låtsas att jag inte håller med och fortsätter att skriva på en intervju i stället.
14.10 Svär tyst över min mobil som redan börjat varna för låg batterinivå. Spelar i och för sig ingen större roll, då den ändå tappat kontakten med nätet för länge sedan. Utomhus med handen utsträckt i vädret kan man ringa. Hade tänkt att vänta på en iPhone, men nu lutar det åt en K810i. Men varför säljer ingen svensk operatör Golden Ivory-färgen?
15.00 Tankar över bilder från intervjun och petar lite i Photoshop. Har nyligen lärt mig att göra snygga vinjetteringar. Känner mig lite som Pieter ten Hoopen.
16.15 Smäller igen locket på Macbooken och hoppas att jag inte fått backspegeln på bilen avslagen. Igen.

/Simon

11 kommentarer till “En redaktör berättar: En dag på jobbet”

1. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    christphe3 skrev:

Hur blir man full på idéer :P ?

2. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Pantern skrev:

Så från 14.10 till 15.00 svär du över din mobil. Dags att byta till en Nokia ;)

3. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Acc skrev:

Får jag föreslå Earl Grey Cream med lite Lapsang Souchoung.

4. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Jebban skrev:

Mycket rolig blogg! Är här flera gånger om dagen och kollar om ni har skrivit något nytt. Fortsätt så här så har ni i mig en trogen läsare!

5. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Simon skrev:

Acc->
    Pratar vi Earl Grey med mjölk nu? I så fall står jag över.
    Lapsang är gott, men kräver sitt tillfälle.
    En annan favorit är Scottish Breakfast, dock inte klassiska English Breakfast. (y)

6. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Jebban skrev:

Och vad gäller för kaffedrickarna? :)

7. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Simon skrev:

Pantern->
    Hehe, jag svär över den mycket mer än så…(li)

8. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Simon skrev:

Jebban->
    Jag dricker inte kaffe, med de andra sörplar i sig så det räcker och blir över. Mest vanligt bryggkaffe och espresso. Jag fattar det inte, när vi till och med har en knapp för varm choklad på maskinen… ^o)

9. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Ankan skrev:

ÅH! Pieter ten Hoopen! För den som inte kan få nog: http://www.momentagency.com
    Antagligen världens bästa bildjournalister hela bunten.

10. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Simon skrev:

Våga vägra färg.

11. Skaffa en gravatar (bild på dig själv) du också - det är gratis!
    Carlisle_united skrev:

Pröva Irish Breakfast, finns på English store i söder hallarna. Mycket trevlig…

Tyck till här!

Relaterade inlägg:

Tema & ikoner baserade på N.Design Studios kreationer.
RSS (inlägg) RSS (kommentarer) Logga in