Jag brukar se mig själv som en man med god teknikkarma. De prylar som har spelat en roll i mitt liv (och det är ett par stycken…) har med några få undantag fungerat perfekt. Inte minst min stora kärlek, en 17-tums Powerbook G4 som agerade sidekick i vått och torrt under nära tre år. När jag sålde ögonstenen formade det nostalgiska vemodet en högst påtaglig klump i halsen. Det var slut, men dags att gå vidare.
Hon ersattes av en första revisionens Macbook Pro. Och vår relation har aldrig varit densamma. Detta började med hettan. Att vara het brukar ofta vara något positivt. Inte i detta fall. Såvida man inte ser att riskera framtida faderskap bara för att man har datorn i knäet som något positivt.
Hettan gick snart över till ett svullet batteri. Och då pratar vi den här kalibern. Batteriet byttes ut på garantin och allt var frid och fröjd några månader. Lagom till att garantitiden hade gått ut pajar även utbytesbatteriet. Inte på samma sätt, utan genom att bli helt odugligt och stänga av sig efter någon minut utan strömförsörjning.
Så långt, så illa.
Parallellt med detta har jag noterat ett generellt förfall i datorns fräschör. Svarta fläckar (som inte går att få bort) på frekvent använda tangenter skulle jag rent teoretiskt kunna leva med, men när metallfärgen börjar flagna (som fotot ovan tydligt visar) är det något som inte riktigt stämmer.
Nu är det lätt att tillskriva mig ansvaret för denna materiella dekadens, men min flickvän tillika sambo visar inga tecken på att min personliga hygien på något sätt skulle ha chanserat. Min jakt på en bättre Mac fortsätter och jag kan inte låta bli att fälla en virtuell tår över svunna tider då Macar var snygga och fräscha.
Har du också en skabbig Mac? Kommentera och berätta!
/Leijon
10 kommentarer till “Hjälp - min Mac är skabbig!”
Pixlig bild :p
BTW: Varför MSN-smileys
?
Min macbook e rätt okej, liten spricka i fästet till skärmen samt att en mirakeltrasa behövs köras över skärmen
Lite feedback om denna sajt:
BLÄ, aja baja, INTE STYLA INPUT RUTOR!
(ta bort rad 284, 288, 293, 297, 299-302 i http://forum.macworld.se/blogg/wp-content/themes/glossyblue-1-4/style.css tack :d)
Jag har en känsla av att forumet är nere är ett sätt för er att pusha bloggen
Andreas, jag tror ändå du är en lortgris. Min är hur fräsh som helst. :p
sån skada på höjet har jag sett på en kompis powerbook 12″
Vad säger reklamationsavdelningen om detta då? Normalt slitage?
Så där ser min MBP ut också…men det kan jag leva, orkar inte lämna bort den för det… men lite störande är det ju dock.
Så där ser min MBP 15 ut också på nästan exakt samma ställe uppstod det också.
Men jag har inge lust eller ork att lämna in den. Så den får se ut så.
Men irriterande är det ändock.
Hej!
Ja, det blir svårt att skiljas från Powerbook G4:an. Min 17″ har åkt ryggsäck dagligen i snart fyra år, ett batteri gick åt, och en reparation för ett fall i golvet. Det var lätt att skjuta upp nyinskaffning tills det finns Leopard i burkarna…
Men om man nu har slappat på kvalitén? Varför kan man inte bara byta moderkort?
med vänlig hälsning
Seppo
Min mac är inte skabbig längre, men för några månader sedan hade jag en kaviarmacka till vänster om den vita macbooken. Från ingenstans kommer ett stycke katt flygande rakt på mackan så att kaviaren flyger över hela datorn. Behöver jag tillägga att katten just i den stunden var till salu?
Hade precis samma färgflagning på min MBP, det berodde på att maskinen blev för varm och lacken släppte och blev svart och föll bort.I mitt fall berodde värmeutväxlingen på att en av fläktarna hade lagt av i maskinen. Illa illa.
Hoppas att din nästa maskin håller sig lite fräschare helt enkelt, och att du slipper batteristrul och annat otyg.